Noen spørsmål om Virtualbox ...

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Noen spørsmål om Virtualbox ...

Innleggav Dan Hansen » søn 05.06.2011 21:33

Hei

Kjører for øyeblikket Fedora 15 med VB og WinXP og har et par spørsmål i den anledning.

Først, en liten introduksjon:

Jeg har valgt å kjøre Windows XP i Virtualbox fordi jeg ønsker å bruke et par videoredigeringsprogram (Magix Movie Edit Pro 10 og 16) samt noen programmer spesielt rettet mot radioamatører (Ham Radio Deluxe). I tillegg til dette bruker jeg Photoshop og liker faktisk Microsoft Photo Editor. Videre kommer jeg til å bruke Scrivener en del, også et Windowsprogram.

Nå virker det sikkert litt pussig å ville kjøre Linux når det er så mange windows-programmer jeg er avhengig av, men av en eller annen årsak er det a) hurtigere å fyre opp Fedora -> Virtualbox -> WinXP enn Vista (kan ikke kjøre ren XP på datamaskinen min da det ikke finnes drivere, og å kjøpe Windows 7 er uaktuelt) og b) mesteparten av det jeg gjør utenom dette er nettbasert og fint lar seg utføre i Linux. Utover dette liker jeg Fedora, ikke minst den nye gnome 3 :)

Tidligere erfaringer tilsier at jeg ikke kan kjøre alle programmene i Ham Radio Deluxe, men det det står på der, finnes det Linux-ekvivalenter til (eksempelvis fldigi). Tidligere kunne jeg heller ikke få videoredigeringsprogrammene mine til å virke, men det gjør de av en eller annen grunn nå. Og da er vi (nesten) fremme ved sakens kjerne. Virtualbox støtter nemlig ikke Firewire, noe programmene mine er avhengige av for overføring av dv-filene fra kamera til datamaskin. Dog har jeg tidligere brukt USB-kontakten på kameraet (et Panasonic NV-GS500) til overføring til datamaskiner uten firewire via Microsoft Movie Maker, men den får ikke kontakt med kameraet i Virtualbox.

Så, da er vi fremme ved spørsmålene:

1) Hvordan kan jeg få Virtualbox til å "tillate" XP å finne kameraet i f.eks Microsoft Movie Maker?

2) Kan jeg ellers hente inn dv-filene i et Linuxprogram (ala Kino) og så "overføre" dem til Virtualbox-disken og så hente dem opp der? Eller kan jeg sette opp XP til å kunne aksessere Linux-partisjonen og eventuelt hente dem direkte?

3) Virtualbox-"maskinen" har bare fått tildelt 128MB videominne. Er det mulig å øke dette på noen måte? Har prøvd å skrive f.eks 256MB men den setter seg automatisk tilbake til 128MB.

4) Akkurat nå har jeg en 100GB stor Virtualbox-"disk" som XP ligger på. Hvis svaret på spm 2 er at jeg kan hente filene fra Linux-partisjonen og/eller at Virtualbox og Linux kan dele kataloger og/eller disker, er dette rimelig overkill, og jeg ønsker å minske dette en del. Kan jeg da bare avinstallere Virtualbox som normalt, og deretter slette katalogen disken ligger i? Og så bare opprette hele greia på nytt? Men da med en mindre disk?

5) Under installasjonen har jeg "tvunget" Virtualbox til å simulere 2048MB minne. Dette fikk jeg en advarsel på (som jeg ignorerte) da jeg neppe tror jeg kommer til å "slippe opp" for minne (har 4GB, men Linux finner bare 3,6GB av dem). Hva tror dere? Er dette "farlig"?

Mye å lure på her, og jeg er takknemlig for alle svar.

Mvh Dan
medlem i 206 måneder
 

Re: Noen spørsmål om Virtualbox ...

Innleggav hagenisse » søn 05.06.2011 22:36

1) I ubuntu måtte jeg hente en annen versjon av virtualbox (ikke fri?) for å få tilgang til f.eks usb-ting. Kanskje det er noe av det samme hos deg?

2) Virtualbox har tilgang til disken ja. Er et lite mappe-ikon sammen med de andre ikonene nede til venstre du kan bruke.. :)

3) Nå er jeg på tynn is, men jeg tror dette kun er for 2D og at det er 128mb som er maks. Trenger jo ikke akkurat mer. For 3D - hvis det virker - så _tror_ jeg den bruker det den kan..

4) Hørtes ut som en windows-tilnærming til å løse et problem, men ja - det vil fungere. :)

5) Farlig er det ikke; verste som skjer er at systemet ditt krasjer. :-!
medlem i 198 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]