Manglende visning og utskrift av pdf i Firefox

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Manglende visning og utskrift av pdf i Firefox

Innleggav terjejh » tir 16.08.2011 14:17

Manglende visning:
Uten at jeg i farta har en eksempel-lenke, har jeg i de siste Firefox versjonene, tom. nå 6.0, erfart ganske ofte at pdf dokumenter på nettet ikke vil vises på skjermen. Nettleseren prøver, men det blir med ett svart-hvitt skjermvindu. Derimot går det greitt å lagre pdf fila og vise den i Adobe reader (acroread 9.4.2) direkte etter på. I de samme tilfellene har jeg testet med Chrome, som alltid har vist pdf innholdet på skjermen. Lignende erfaringer og ev. årsak?

Manglende utskrift:
Her et eksempel på lenke der innholdet ikke skrives ut fra Firefox 6.0. Prøver Fil>Forhåndsvisning og det blir bare en blank side. Opera 11.50 skriver greitt ut samme side:
http://ruteinfo.thn.no/no/default.aspx?rnr=64

Edit:
Her en kopiert lenke til pdf som hos meg ikke vises i Firefox 6.0 (vinduet blir først svart og så hvitt), og som vises ok både i Opera 11.50 og Chrome 13.0
http://www.download.cad-schroer.info/m4 ... all_en.pdf

Edit 2:
Jøss, herfra linux1 etterpå åpnes den kopierte lenken i firefox, men ikke når jeg klikket på leverandørens lenke som den første på denne siden http://www.cad-schroer.com/Products/MEDUSA/M4Personal

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Manglende visning og utskrift av pdf i Firefox

Innleggav geirendre » tir 16.08.2011 22:16

Greier å gjenskape feilen her ganske identisk.
De to-tre første gangene jeg klikker linkene, så åpnes
filen i Firefox, men så slutter de å åpne. Blir bare svart skjerm.
Restarter jeg FF, så vises de igjen.
Tipper dette skyldes litt inkompatibilitet mellom nettleser og server,
siden kommer fra en:
Server: Microsoft-IIS/6.0
X-Powered-By: ASP.NET

Jeg bruker NoScript, for å stoppe script på websider, og den
rapporterte om JavaScript-feil på siden.
Mulig det er noe der, uten at jeg er noen web-ekspert(eller JS for den del).

Tviler på at dette er et Linux eller Firefox feil, kansje heller bare
eksempel på at det ikke alltid er helt enkelt å lage websider som funker
knirkefritt over alle platformer og nettlesere.

Fergerutene Jektvik - Kilboghamn hadde jeg ingen problemer med,
verken å åpne eller å skrive ut.
Har satt Firefox til å åpne PDF i Adobe Reader 9.0
Rediger => Innstillinger => Programmer => PDF-dokument = Bruk Adobe Reader.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Manglende visning og utskrift av pdf i Firefox

Innleggav terjejh » ons 17.08.2011 12:58

I Firefox 6.0 var Innstillinger for åpning PDF document hos meg satt til å spørre først. Under Plugins fantes Adobe Reader. Det som da øyensynlig har skjedd og synes å være en bug, er at Firefox ofte ikke har presentert dette spørsmålet og sovnet hen uten å åpne dokumentet integrert i hovedvinduet.

Ved å endre til alltid åpne PDF document i Adobe Reader, åpnes nå PDF dokumenter i et separat Adobe Reader vindu.

Mens utskrift i fungerte på nevnte eksempel (blank side på forhåndsvisningen), virker utskriften greitt fra det separate Adobe Reader vinduet.

Så takk for tipset om innstillingen.

Jeg prøvde også Firefox 5.0 på en annen installasjon i går, og der fantes merkelig to linjer for PDF dokument under innstillinger (hhv. engelsk og norsk?):

PDF document der jeg kunne velge alltid åpne i Adobe Reader som nevnt
PDF dokument der det bare var mulig å velge lagre eller spørre.

Firefox 5 ble ikke bedre for åpning av PDF med disse 'doble' innstillingene.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Manglende visning og utskrift av pdf i Firefox

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 17.08.2011 15:18

terjejh skrev:Jeg prøvde også Firefox 5.0 på en annen installasjon i går, og der fantes merkelig to linjer for PDF dokument under innstillinger (hhv. engelsk og norsk?):

PDF document der jeg kunne velge alltid åpne i Adobe Reader som nevnt
PDF dokument der det bare var mulig å velge lagre eller spørre.

Firefox 5 ble ikke bedre for åpning av PDF med disse 'doble' innstillingene.

Kan det være at de to instillingene er for hhv. programmet og plugin? Jeg hadde selv problemer med å få åpnet kontoutskrift og annet i nettbanken. Det fikk jeg løst ved å endre innstillingene slik at PDF-ene ikke vises i nettleservinduet, men jeg husker ikke nøyaktig hva jeg gjorde og om det var en eller to innstillinger der.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Manglende visning og utskrift av pdf i Firefox

Innleggav terjejh » tor 18.08.2011 9:48

Kjetil Kilhavn skrev:Kan det være at de to instillingene er for hhv. programmet og plugin?

Det vet jeg ikke. I og med at det sto både 'PDF document' og 'PDF dokument' antok jeg det var noe sammenblanding fra engelsk og norsk versjon av Firefox 5.0.

Men for å holde meg til den siste Firefox 6.0, så er der bare 'en tilsvarende linje for innstilling av 'PDF-dokument', hvor nedtrekksmenyen ser slik ut:
Bilde

I mine tester har jeg her funnet:

Bruk Acrobat Reader Standard åpner pdf dokumenter ok i et separat Adobe Reader vindu, hvor også utskriften av ferjerutene i lenken ovenfor virker.

Bruk Firefox virker ikke for åpning av pdf dokumenter, i hvertfall ikke nettsiden med lenker jeg viste til ovenfor i tråden.

Adobe Reader 9.4 (i Firefox) synes å gjelde plugin. Firefox åpner integrert i hovedvinduet pdf dokumentet med ferjerutene, men skriver ut en blank side. Det synes som om dette er en utskriftsbug i denne pluggen.

Og for om mulig å gjøre forvirringen komplett, så synes nå 'Spør alltid' å virke identisk med sistnevnte (plugin).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Manglende visning og utskrift av pdf i Firefox

Innleggav Kjetil Kilhavn » søn 21.08.2011 21:55

terjejh skrev:
Kjetil Kilhavn skrev:Kan det være at de to instillingene er for hhv. programmet og plugin?

[...]
Adobe Reader 9.4 (i Firefox) synes å gjelde plugin. Firefox åpner integrert i hovedvinduet pdf dokumentet med ferjerutene, men skriver ut en blank side. Det synes som om dette er en utskriftsbug i denne pluggen.

Og for om mulig å gjøre forvirringen komplett, så synes nå 'Spør alltid' å virke identisk med sistnevnte (plugin).

Jeg har nå sjekket hva jeg gjorde. Jeg skrudde av plugin for Adobe Reader 9.4 og dermed ble jeg spurt hver gang og får åpnet PDF-ene i Adobe Reader (utenfor Firefox) og har ikke brydd meg mer med det siden.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]