PDF teksteditor

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

PDF teksteditor

Innleggav terjejh » tor 18.08.2011 13:26

Har noen funnet en PDF teksteditor for Linux som virker, der man kan fylle inn og redigere tekst på PDF formularer (skjemaer)?

Etter å ha prøvd pdftk, og forsøkt Gimp og LibreOffice, har jeg endt opp med å fortsatt måtte bruke Adobe Acrobat på Windows.
pdftk på Linux har en del andre funksjoner som sideredigering. pdfedit syntes for noen år siden å ha ambisjoner om tekstredigering, men den har jeg ikke funnet oppdatert eller pakket siden.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: PDF teksteditor

Innleggav KMJ » tor 18.08.2011 23:57

terjejh skrev:Har noen funnet en PDF teksteditor for Linux som virker, der man kan fylle inn og redigere tekst på PDF formularer (skjemaer)?

Om PDF formularene er lagd på riktig måte, skal du ikke behøve noen spesiell editor. En pdf leser som støtter standarden er nok. Når det kommer til slike formularer så fungerer Okular helt greit.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: PDF teksteditor

Innleggav terjejh » fre 19.08.2011 0:37

KMJ skrev:Om PDF formularene er lagd på riktig måte, skal du ikke behøve noen spesiell editor. En pdf leser som støtter standarden er nok. Når det kommer til slike formularer så fungerer Okular helt greit.


Det er bl.a. offentlige byggblanketter for saksdokumenter i hht Plan og Bygningsloven (PBL), som jeg selv har fylt inn tekst i som mal med Adobe Acrobat på Windows. Tror heller ikke Acrobat har krøllet noe til, fordi jeg får samme restultat ved testing på tomme blanketter..

Med Adobe Reader (acroread) og Evince på Linux er det mulig etterpå å endre denne malteksten på skjermen, men får ikke lagret endringene på fila.

Adobe Reader gir melding (ved forsøk på lagring av en kopi av pdf fila) om at endringer ikke kan lagres.
Evince sier at fila er kryptert og vil ikke lagre fila med et nytt navn, og 'tvangslagring' med samme filnavn tar ikke med endringene.
Et enkelt forsøk med Okular viste meg heller ingen redigeringsmodus for tekst på skjermen, og jeg fikk derfor heller ikke testet lagring av fila med endringer..

Edit:
Her lenke for nedlasting og testing på pdf-formularet for 'en av byggblankettene
http://php.be.no/blanketter/5181-1.pdf

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: PDF teksteditor

Innleggav KMJ » fre 19.08.2011 21:02

terjejh skrev:Et enkelt forsøk med Okular viste meg heller ingen redigeringsmodus for tekst på skjermen, og jeg fikk derfor heller ikke testet lagring av fila med endringer..

I Okular må du enable "Show Forms", enten med en knapp oppe mot høyre hjørne eller i View menyen.

men

terjejh skrev:Evince sier at fila er kryptert og vil ikke lagre fila med et nytt navn, og 'tvangslagring' med samme filnavn tar ikke med endringene.

Samme sak med Okular. Og krypteringa er nok grunnen til at Akrobat ikke kan lagre den heller. Testet akkurat på et formular uten kryptering og der fungerte Okular helt fint, endringene ble lagret.

Ser ut som to måter p gå rundt dette. Enten skrive ut til PDF, da mister du editeringsmulighetene. Men endringene blir med. Eller først bruke et program som stripper vekk krypteringen, før du fyller ut skjemate.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: PDF teksteditor

Innleggav terjejh » man 22.08.2011 2:30

KMJ skrev:Samme sak med Okular. Og krypteringa er nok grunnen til at Akrobat ikke kan lagre den heller. Testet akkurat på et formular uten kryptering og der fungerte Okular helt fint, endringene ble lagret.

Ser ut som to måter p gå rundt dette. Enten skrive ut til PDF, da mister du editeringsmulighetene. Men endringene blir med. Eller først bruke et program som stripper vekk krypteringen, før du fyller ut skjemate.


Bare for å oppklare noe. Adobe Acrobat, her ved den eldre versjon 5 som var en betalingsversjon for Windows, har ingen problemer med å redigere og lagre formularet einklusive tekst-utfylling/endring. Det er friversjonene Adobe Reader (acroread) el.a. pdf-lesere på Linux som ikke kan gjøre d.s.

Hvorfor kryptering skal hindre lagring av utfylte formularer, skjønner jeg heller ikke hensikten med.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: PDF teksteditor

Innleggav ak » man 22.08.2011 9:21

Det er ikke hensiktsmessig at hele PDFen blir signert, uten skille på skjema og dataene i det, men sånn er standarden. Jeg tipper de ikke tenkte på skjemaer overhodet når de implementerte signering. (Hvis jeg husker riktig så oppretter Acrobat et nytt dokument og signerer det, hvis du endrer verdiene og lagrer.)

Du kan alltids fylle inn skjemaet og så printe til en ny PDF, som følgelig ikke er kryptert. Hvis du deretter fortsatt må redigere innholdet så kan du konvertere til postscript og redigere fritt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: PDF teksteditor

Innleggav terjejh » man 22.08.2011 11:32

Det verste er at mens tidligere byggblanketter fra Standard Norge tross alt har vært mulig å fylle ut med pdf-lesere og så skrive ut på papir og til fil, går ikke dette an med de nyeste versjonene av blankettene fra Statens Bygningstekniske Etat. (Riktignok går det mot web-basert elektronisk byggesaksbehandling). Jeg venter med spenning på svar fra SBE på min henvendelse om dette.

http://byggeregler.be.no/cms/blanketter/

eks. Søknad om ansvarsrett. Kontrollplan
http://byggeregler.be.no/cms/wp-content ... s/5181.pdf

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere