Linux i produksjonsmiljø?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Linux i produksjonsmiljø?

Innleggav Dan Hansen » søn 20.11.2011 10:55

Ser at veldig mange her inne tester ut stadig nye distroer, noe jeg for øvrig selv også har gjort, men jeg personlig har aldri funnet noe å "slå meg til ro" med. Mest fordi jeg ikke finner programvare som tilfredsstiller de kravene jeg stiller, eller totalt fravært av "gode" programmer overhodet, som jeg trenger for å løse de oppgavene jeg ønsker å løse. Eksempelvis mangelfulle videoredigeringsprogram, og/eller programvare for radioamatører som kan kjøre på min maskin.

Derfor lurer jeg litt på, hvor mange her inne bruker Linux i et produksjonsmiljø på arbeidsstasjonsnivå? I tilfelle hva? Jeg kan se for meg å bruke Linux og en eller annen kontorpakke (ala OpenOffice), men ikke til noe særlig annet.

Noen andre som har andre meninger/synspunkter?

Mvh Dan
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux i produksjonsmiljø?

Innleggav sig » søn 20.11.2011 21:19

Jeg har testet noen videoredigeringsprogrammer. Det eneste som jeg er fornøyd med er OpenShot.

Radioamatørprogrammer.
Du sier ikke hva du ønsker å gjøre, men jeg finner følgende programmer bra eller brukbare:
Digitale modes: fldigi
Log: xlog (fldigi har også innebygget logprogram).
Sammen med xlog bruker jeg gLabels for å lage etiketter for QSL kort.
Antennemodellering: MMANA-GAL (under Wine).
Morsetrening: justlearnmorsecode (Wine). LB3KB laget dette kempebra programmet.
EchoLink kjører under Wine.
For å lage QSL-kort bruker jeg Gimp og lar et fotolaboratorium lage selve kortene (feks via Lefdal).
Mener også at WSJT programmene finnes for Linux, men har ikke testet disse.
Det finnes mange andre bra programmer, men det spørs hvilke krav du stiller og om de finnes for dine interesseområder. Utvalget er nok større for MS Windows.
medlem i 210 måneder
 

Re: Linux i produksjonsmiljø?

Innleggav Dan Hansen » søn 20.11.2011 22:23

Nå er det vel litt OT her, men jeg går aldri lei av å diskutere videoredigering og hamradio under Linux. :-)

Har vel testet det som er av videoredigering til Linux, og det eneste som jeg har fått til sånn noenlunde, er Cinelerra. Dog var dette under en tidligere versjon av Mandriva, de siste har jeg ikke fått det til å fungere i. Brukte den gang Kino til capturing, men det funker heller ikke lenger(?) Videre brukte jeg CinePaint til billedredigering, men neida, det har også sluttet å virke.

Og sånn har det vært i årevis. Det som funker i den ene versjonen, slutter å funke i den neste. For så plutselig å funke igjen.

Ellers brukte jeg CQLog til logging, og brukte fldigi til digimodes, men det var et sant helvete med konfigureringer av com-porter (bruker USB-COM-adapter) og lydkort hver gang jeg skulle noe, så det ga jeg opp. Har riktignok logget en enkelt qso på fldigi under Fedora 15, men det var et engangstilfelle, og jeg fikk det aldri til igjen.

Akkurat nå er jeg over i Windows7, men da dette er en begrenset versjon (90-dagers enterprise trial) og det nettopp er kommet en ny Mandriva, sååå ....
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux i produksjonsmiljø?

Innleggav sig » søn 20.11.2011 23:55

Ok, beklager hvis jeg har forkludret tråden for deg, men da du skrev:
"Eksempelvis mangelfulle videoredigeringsprogram, og/eller programvare for radioamatører som kan kjøre på min maskin."
så trodde jeg at svaret ikke var OT.
Men for å fortsette i samme bane så har jeg to spørsmål.
Hva slags problemer hadde du med OpenShot ?
Hvor er dine interesser innen amatørradio ?
73
medlem i 210 måneder
 

Re: Linux i produksjonsmiljø?

Innleggav Dan Hansen » man 21.11.2011 12:42

Hehe, ingen fare.

Hvis jeg ikke husker helt feil, så var problemet med OpenShot at den gikk i heng og kræsjet når jeg åpnet videofilene i den. Dog må det da sies at disse filene var hentet inn via Magix for Windows, og følgelig i en eller annen form for AVI-format. Cinelerra hadde ikke noe problemer med å hente dem. Videre var det problemer med selve innhentingen da kameraet mitt foretrekker FireWire, men til nød kan benytte USB (hvilket funker i Windows Movie Maker, men ikke i noen av Magix'ene mine). Fikk fyrt opp både Magix og MovieMaker via VirtualBox, men da funket ikke FW eller USB-overføringen. Og så videre, og så videre. Det er summen av alle disse "krongleriene" som gjør at jeg fortsatt sitter fast i Windows.

Når det gjelder amatørradio, er det egentlig ikke verre enn at jeg kan logge i et regneark (eller på papir for den saks skyld - digimodes er ikke avgjørende), men når det kommer til contesting, er det vel stort sett N1MM som gjelder, hvilket igjen setter krav til riggstyring, som igjen setter krav om serieportadapter, og vi er på den igjen.

Men, som tidligere nevnt, jeg har hatt alt dette oppe å kjøre tidligere, men oppdaget jeg brukte mere tid på konfigureringer og sånn hver gang jeg skulle bruke det, og når det så kommer nye utgaver hvor ting plutselig ikke virker lenger, da mister jeg den "forutsigbarheten" som windows tross alt gir meg. Enn så lenge ...
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux i produksjonsmiljø?

Innleggav Kjetil Kilhavn » man 21.11.2011 21:44

Dan Hansen skrev:Derfor lurer jeg litt på, hvor mange her inne bruker Linux i et produksjonsmiljø på arbeidsstasjonsnivå? I tilfelle hva?

Det spørs jo litt hva du mener med "produksjonsmiljø på arbeidsstasjonsnivå", for det kan jo være så mangt. Du nevner videoredigering (filmproduksjon).

Jeg har ikke hatt andre operativsystemer på mine datamaskiner de siste 10 årene, det gjelder både min bærbare arbeidsmaskin (SuSE Linux Enterprise Desktop 10 først, men har etter hvert gått over til standard openSUSE) og den stasjonære hjemme. Imidlertid: hva er et produksjonsmiljø. Arbeidsmaskinen brukes først og fremst mot Citrix, der jeg enten kobler meg opp mot en full Windows-klient eller mot enkeltstående programmer (SAP GUI for Windows ser helt "hjemme" ut hos meg, sågar med ikon i "system tray"). Det har imidlertid vært situasjoner hvor det å ha en Linux-maskin har spart kundene for titusenvis av kroner ettersom programvare som jeg hadde på min maskin ikke var tilgjengelig (for meg) hos kunden. Dette gjaldt verktøy for XML-manipulering som lot meg trekke ut data med filterkriterier.

Som tillitsvalgt i en bueskytterklubb (og krets) har jeg brukt Linux til all mulig administrasjon, inkludert regnskapsføring i GnuCash med reskontroer og produksjon av fakturaer.

Så det enkle svaret er at JA, jeg produserer som bare rakkeren føler jeg selv. Det er ikke slik at Linux ikke egner seg til "produksjon" - det egner seg langt bedre enn Windows og MacOS til enkelte ting, men så finnes det også nisjer der spesiell programvare gir et annet operativsystem et fortrinn. Det er ikke det andre operativsystemet som er bedre, det andre operativsystemet følger med på lasset når du velge programvaren.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Linux i produksjonsmiljø?

Innleggav hailstiffler » tir 22.11.2011 2:45

Linux fungerer veldig bra som ett miljø for fotoproduksjon for min del.
Jeg er en av de amatørfotografene som liker å prosessere bildene jeg har tatt på dataen og linux fungerer veldig bra til dette, jeg har opplevd en og annen krasj, men ikke noe stort problem egentlig.

Det er en del ting jeg har kunnet gjøre rimelig komfortabelt i Photoshop som jeg enten har problemer med i linux eller ikke har funnet ut av enda, men det er jo også en læringskurve her som en må regne med, jeg regner med at jeg kommer i mål om ikke så lenge og føler meg veldig komfortabel med linux som foto produksjonsmiljø..

Jeg driver også en del med musikk og tracker meg selv, mitt eget band og andre band i mitt hjemmestudio; Her er det dessverre en hel del enheter som ikke støttes i Linux takket være proprietære selskaper som ikke vil åpne kildekoder osv. Dette innebærer dessverre for meg at jeg ikke blir kvitt Windows (eller mac) .

Kort sagt, jeg bruker både Linux og Windows som produskjonsmiljø
medlem i 155 måneder
 

Re: Linux i produksjonsmiljø?

Innleggav mjjzf » ons 23.11.2011 10:28

Jeg har brugt det på et advokatkontor, jeg arbejdede på i New York - naturligvis fortrinsvist kontorprogrammel. Mine noter om det i denne artikel.
medlem i 148 måneder
 

Re: Linux i produksjonsmiljø?

Innleggav idole » tor 24.11.2011 18:10

For min del er produksjonsmiljøet først og fremst i klinikken, og i mitt daglige møte med pasienter.

LinuxMint på maskinen.

Journal-programmet ProMed på ekstern server. Kobler jeg meg til vha den fantastiske 2XClient (http://www.2x.com)
Funker for min del bedre enn både XP, W7 og OS.

LibreOffice og Firefox dekker ellers de behovene jeg har på kontoret.

Som selvstendig næringsdrivende bruker jeg også programmet finfaktuta til fakturering (under 50 fakturaer per år)
Sist endret av idole den fre 25.11.2011 10:37, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Linux i produksjonsmiljø?

Innleggav olavpet » tor 24.11.2011 21:07

Jeg synes at Linux, i mitt tilfelle openSUSE og KDE, er perfekt som produksjonsmiljø i min bransje.

Jeg er frilansoversetter.

LibreOffice, Okular, LibreOffice og Swordfish III er alt jeg trenger til selve produksjonen (samt KRDC ettersom jeg iblant jobber direkte mot terminalservere hos kunder).

Ellers er selvsagt Kontact med diverse moduler nyttig til kommunkasjon, kalender og slikt.

Jeg bruker FirstOffice fra Hansaworld til regnskap og fakturering.
medlem i 174 måneder
 

Re: Linux i produksjonsmiljø?

Innleggav KMJ » lør 26.11.2011 18:46

Det er veldig avhengig av hva en gjør i produksjonsmiljø, og noen kan jo bli hindret av "company policy" hvor valg av verktøy ikke er mulig. Har selv brukt Linux over flere år hos en tidligere arbeidsgiver.

Men det finnes mengder med gode profesjonelle verktøy for Linux, noe bassert på åpen kildekode og en god del kommersielle lukkede verktøy(ofte av den typen hvor pris ikke er oppgitt). Det blir for de meste spørsmål om bransje og arbeidsoppgaver.


Og når det kommer til video redigering ser det ut som det virkelig begynner å komme på track:
http://opensource.com/life/11/11/introduction-kdenlive
http://opensource.com/life/11/11/advanc ... g-kdenlive

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: Linux i produksjonsmiljø?

Innleggav oddvar » tir 29.11.2011 10:30

På Universitetet i Oslo var Linux standard på terminalstuene på matematisk institutt.
Det var helt overlegent når det kom til tunge beregninger. Lengter stadig tilbake til det. Der gikk det jo i tyngre beregningsprogramvare som Ansys og MatLab.
medlem i 210 måneder
 

Re: Linux i produksjonsmiljø?

Innleggav Dan Hansen » fre 02.12.2011 11:51

Mange takk for svarene. Mye interessant lesning her, og like interessant å se hva Linux faktisk kan brukes til (utover testing og spill).

Mvh Dan :-)
medlem i 205 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron