Nynorsk oversettelse mangler

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Nynorsk oversettelse mangler

Innleggav Del » søn 04.12.2011 13:07

Hvis noen bryr seg om nynorsk er tiden inne for å bidra. Hvis ikke noen trår til med oversettelse vil KDE 4.8 slippes uten nynorsk:
http://tsdgeos.blogspot.com/2011/12/joi ... e-kde.html
medlem i 197 måneder
 

Re: Nynorsk oversettelse mangler

Innleggav hailstiffler » man 05.12.2011 2:25

Har erfaring med å oversette (Mandriva og div) men erfaringen med nynorsk er dessverre heller laber, men håper folk bidrar.
medlem i 156 måneder
 

Re: Nynorsk oversettelse mangler

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 14.12.2011 22:59

hailstiffler skrev:Har erfaring med å oversette (Mandriva og div) men erfaringen med nynorsk er dessverre heller laber, men håper folk bidrar.

Har meldt meg og såvidt begynt å bidra litt i den grad tiden strekker til. Gjengen som arbeider med oversettelse, organisert under Skolelinux-prosjektet, har laget utrolig gode retningslinjer for oversettere som i tillegg lærte meg (som har brukt Linux i 10 år) noen nye triks på tastaturet slik at jeg nå slipper å bruke tallkodene for en del spesialtegn (f.eks. «»–(kort tankestrek)—(lang tankestrek)…(ellipsis)←↓→↑ i alle programmer). Bærre lækkert!

Programmet Lokalize gjør det rimelig greit å arbeide med oversettelsen, og såfremt du gidder er det alltid bruk for en ekstra oversetter. Det er f.eks. slik at de fortrinnsvis ønsker at folk som kjenner programmene oversetter, slik at ord og uttrykk som har flere mulige oversettelser kan oversettes korrekt ut fra den faktiske sammenhengen eller funksjonaliteten i programmet.

Den gode nyheten er at oversettelsen også til nynorsk nå har blitt komplett nok til å få godkjent-stempel for inkludering med 4.8. :-)

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]