Noen spørsmål om Mandriva (og litt til ...)

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Noen spørsmål om Mandriva (og litt til ...)

Innleggav Dan Hansen » tir 13.12.2011 22:34

Har nå brukt noen dager til å se nærmere på Fedora 16, Ubuntu 11.10, og sist, men ikke minst Mandriva 2011. Alle i 64-bit versjoner.

Både Fedora og Ubuntu lot seg villig installere, begge hadde greie norske oversettelser, og begge var like "uvante" med henholdsvis gnome 3.0 og Unity som brukergrensesnitt.

Mandriva derimot, var ikke fullt så enkelt.

Litt kort fortalt, har jeg flere ganger prøvd å installere Mandriva, men av en eller annen grunn stopper den opp, og viser bare en svart skjerm. Dette fant jeg så etterhvert ut av, at hvis jeg "avbryter" oppstarten, der hvor live-cd'en viser;

- Launch System
- Install System

og trykker <tabulator>, så kan jeg legge til følgende linje;

Kode: Merk alt
nomodeset ati.modeset=0 radeon.modeset=0


og da starter den opp. Etter installasjonen må jeg så skrive samme koden om igjen hver gang jeg starter datamaskinen, men nå ved første oppstartsbilde, der hvor jeg kan velge mellom:

- Start Mandriva Linux 2011
- Start Mandriva Linux 2011 (safe mode)

Her må jeg så trykke <ESC>, <e>, velger <Kernel Line>, trykke <e> igjen, så skrive inn koden ovenfor, trykke <enter> og så <b> for å fortsette.

Litt tungvint, så et av spørsmålene er selvfølgelig; hvordan i huleste kan jeg slippe unna dette?

Videre sliter jeg en del med å logge på det trådløse nettverket. Her må jeg skrive passordet både to og tre ganger før jeg kommer på. Iblant henger det litt også. Noen tips om dette?

Når dette så er oppe og går, må jeg starte Firefox og skrive; "about:config", søke etter "network.dns.disableIPv6" og endre denne fra "false" til "true" for å få opp hastigheten.

Så langt så godt, og så er jeg igang. Dog synes jeg det nye oppsettet er lite imponerende. I likhet med både gnome 3.0 og Unity har KDE tydeligvis funnet ut at de vil forvirre brukerne sine litt, men dette er sikkert bare et spørsmål om tilvenning. Verre er det da at alt er en salig blanding av norsk og engelsk. Kan dette endres, eller kan jeg like gjerne velge engelsk rund baut først som sist?

Og avslutningsvis - er det noe annet jeg bør merke meg eller gjøre i Mandriva?

Alle tips og råd mottas med takk ...

Dan
medlem i 205 måneder
 

Re: Noen spørsmål om Mandriva (og litt til ...)

Innleggav terjejh » tir 13.12.2011 23:11

Ang. boot-parametre, som du sier du må skrive inn manuelt under oppstarten:
Jeg ville prøvd å redigere dem inn i fila /boot/grub/menu.lst
dvs. på den linja som begynner med kernel ....osv.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Noen spørsmål om Mandriva (og litt til ...)

Innleggav Dan Hansen » ons 14.12.2011 9:49

Ang. boot-parametre, som du sier du må skrive inn manuelt under oppstarten:
Jeg ville prøvd å redigere dem inn i fila /boot/grub/menu.lst
dvs. på den linja som begynner med kernel ....osv.


Mange takk, det ordnet biffen.

Ellers har jeg oppdaget at "det nye oppsettet" slett ikke har noe med KDE å gjøre, det er Mandrivas nye "SimpleWelcome", og det ble hurtig skiftet ut med den vanlige menyknappen (den med stjerne på). Dog slet jeg litt, da denne hele tiden insisterte på å ligge lengst til høyre på panelet nederst, men etter en 30-40 forsøk fikk jeg da trukket den over til venstre side hvor den hører hjemme, på bekostning av "dolphin-ikonet" som lå der fra før av(!)

Når denne var i orden, gikk turen til http://urpmi.mandriva.ru/en/index.html for oppdatering av pakkebrønnene, hvoretter jeg sjekket ut at Cinepaint er med, noe den var, ble installert og "godkjent". Har ikke fått den opp å gå i noen andre Linuxversjoner, men hører rykter om at den visstnok også skal fungere i OpenSUSE, men det har jeg ikke testet ennå.

Ellers er versjonen jeg kjører nå Mandriva 2011 64-bit med kjerne 3.0.3 (hentet her; http://downloads.rosalab.ru/iso/unoffic ... .2011.MIB/).

Nå gjenstår bare å google en haug med programmer som spretter opp i hytt og pine her, for å finne ut om det er noe jeg vil spare på eller ei. Deretter gjenstår å teste litt video- og amatørradioprogramvare før vi gir oss i kast med hovedharddisken(e) min(e).

Avslutningsvis - it's good to be back :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Noen spørsmål om Mandriva (og litt til ...)

Innleggav viking60 » ons 14.12.2011 13:24

Gratulerer med "comebacket".
Når det gjelder Rosalab menyen (Den helsides menyen) og plassering av ikoner etc så skulle det meste fremgå av videoen her:
http://forum.mandriva.com/no/viewtopic. ... 8&t=133673

Det er bare noen få punkter som er Rosa/Russernes bidrag som ikke er oversatt til norsk. Disse vil nok komme etterhvert.
Sånn generelt har Mandriva vært den distroen med mest gjennomført norsk oversettelse. Denne har ikke forsvunnet. Mageia har sånn sett kanskje en mer komplett norsk oversettelse fordi de ikke har Rosa tilleggene.
Videre går du glipp av en del kjekke nyvinninger ved å fjerne "Simple wecome" some time frame funksjonen som gir deg oversikt over innhold etter når du "skrev" det, slik at du slipper å huske et navn du måtte ha gitt et bilde eller dokument i September:
http://forum.mandriva.com/no/viewtopic. ... 9&t=133672

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Noen spørsmål om Mandriva (og litt til ...)

Innleggav Dan Hansen » man 19.12.2011 0:02

Jo, takk for det Viking. Gjenstår dog noe testing før jeg tør gå helt over (igjen), blant annet må jeg få videoredigeringen til å virke, og så fikk jeg et pussig problem forleden dag. Satt og så noen videoklipp da datamaskinen plutselig bestemte seg for å restarte(?)

Skjedde flere ganger etter hverandre. Aner ikke hva det kan ha vært, men jeg reinstallerte hele greia, og det virker som om det løste det. Rare greier.

Jaja, jeg får holde på. Ser veldig bra ut nå, så det hadde vært fint om man endelig skulle komme i mål med en konvertering ...

Mvh Dan
medlem i 205 måneder
 

Re: Noen spørsmål om Mandriva (og litt til ...)

Innleggav viking60 » man 19.12.2011 1:48

Jeg er ikke særlig optiminst med hensyn til konvertering. Det er flere grunner til det så som overgang til RPM5 ++
For en som vil starte med Linux kan Mandriva anbefales som en bra startdistro.
Men å oppgradere 2010.2 til 2011 kan meget vel føre til en kraftig buklanding.
Mandriva har bragt så mye nytt til torgs at konverteringen blir skadelidende.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]