På'n igjen ...

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

På'n igjen ...

Innleggav Dan Hansen » man 04.06.2012 10:40

Nå har enda at halvt år gått, og tradisjonen tro nærmer det seg da drastisk en formattering og mulig reinstallering av Windows 7 her. Og som de som kjenner meg da vet, er det på tide å ta en ny runde med Linux-distroer. Riktignok har jeg vært sånn rimelig fornøyd med Windows7, men det er et par småting som typisk ødelegger hele "gleden" ved systemet. Kan disse småtingene fjernes i et Linux-system, er veien kort over.

Som flere sikkert husker, har jeg tidligere vært innom flere Linux-distroer; Mandriva, som jeg alltid har likt å jobbe med, Linux Mint, som gutta hadde på sin gamle datamaskin, Fedora, som har en del radioamatørprogramvare i repos, og Ubuntu i ymse varianter.

Stort sett har jeg dessverre måtte bortvelge Linux til fordel for Windows ene og alene på grunn av videoredigeringsmulighetene, men da jeg det siste halve året overhodet ikke har rørt videokameraet mitt, ser jeg for meg nye muligheter i Linux.

Rent konkret har jeg følgende maskiner som trenger Linux:

En Packard Bell EasyNote B3529 med 50GB HDD, 768MB RAM og en AMD Sempron 3000+ 2.0GHz CPU (tiltenkt "lett" bruk - småspill, skrive noen dokumenter etc...)

En Packard Bell EasyNote MH36 med 250GB HDD, 4GB RAM og en 2.2GHz (Dualcore?) 64-bits CPU (tiltenkt spill - bl.a. Minecraft ++)

En Fujitsu Siemens Amilo PA 3553 med 500GB HDD, 4GB RAM og en 2.0GHz (Dualcore?) 64-bits CPU (tiltenkt jobb og enkelte spill - bl.a. Minecraft ++)

Tips? Har så smått begynt å kikke litt på Ubuntu med Unity, og det virker som om den "løsner" litt på EasyNote B3529'en hvis jeg kjører 2D, men er litt usikker ...

Mvh Dan

EDIT:

Har nå gjort et par erfaringer her jeg tenkte jeg skulle dele med dere. Har nå lagt inn Ubuntu 12.04 LTS på førstnevnte datamaskin ovenfor, og hvis jeg bruker Unity 2D kjører det faktisk rimelig bra. I begynnelsen irriterte jeg meg litt over de store ikonene i Unity, men ved hjelp av denne oppskriften; https://plus.google.com/105507097221940 ... P7HzjK6mL9 ordnet det seg også.

Oversettelsen til dansk suger svett balle, men engelsk går greit det også, så nå ser det veldig ut til vi blir Ubuntu-brukere alle sammen her nå ... :-)

Mvh Dan
medlem i 205 måneder
 

Re: På'n igjen ...

Innleggav lmh1 » man 04.06.2012 20:49

Litt vanskelig å si hva slags skjermkort det er i disse laptopene?
Fant lite på produsenten, men antar en form av ATI Mobility Radeon X1300 kan de stemme?

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1723013 muligens den kan hjelpe?

Prosessoren har lite å si på kompaktibitet, men under 1 Gigabyte ram er nok litt lite for nyeste KDE/gnome etter min erfaring, der er nok XFCE og fluxbox mere tilpasset i så fall.

Type distribusjon trenger ikke har stor betydning men vil anbefale CD plate til maskiner som er en noen år gammel. Spessielt den med AMD Sempron 3000+.
medlem i 168 måneder
 

Re: På'n igjen ...

Innleggav hailstiffler » fre 08.06.2012 0:35

En Packard Bell EasyNote B3529 med 50GB HDD, 768MB RAM og en AMD Sempron 3000+ 2.0GHz CPU (tiltenkt "lett" bruk - småspill, skrive noen dokumenter etc...)

Jeg tenker en eller annen Xfce4.10 distro passer på denne, selv liker jeg openSUSE med xfce på, men så liker jo jeg openSUSE for det aller meste.
opensuse har jo en del spill tilgjengelig, og har også lightweitght office pakker som ikke drar så fryktelig mye minne. Abiword kanskje...

En Packard Bell EasyNote MH36 med 250GB HDD, 4GB RAM og en 2.2GHz (Dualcore?) 64-bits CPU (tiltenkt spill - bl.a. Minecraft ++)

På denne kan du jo fleske med samme hva for DE du foretrekker om det er KDE, Gnome 3 osv.

Når det gjelder KDE så føler jeg nok at openSUSE er skrittet føre de aller fleste, med untak av Chakra kanskje som jo er ren KDE (ikke noe gtk) men Chackra sliter litt med bugs og har ikke noe GUI for pakker lenger.
En eller annen *buntu distro hadde kanskje også gjort seg siden det faktisk finnes fler deb's for spill en rpm's og ofte er spillene rykende ferske fra diverse PPA i forhold til hva de oftest er i en rpm pakkebrønn.

En Fujitsu Siemens Amilo PA 3553 med 500GB HDD, 4GB RAM og en 2.0GHz (Dualcore?) 64-bits CPU (tiltenkt jobb og enkelte spill - bl.a. Minecraft ++)

Dette er jo en forholdsvis sterk PC, som den over omtrent, så jeg tenker noe lignende som det jeg skriver over. Her har du jo også en gyllen mulighet til å teste ut 2 DE (f.eks Gnome på 1 og KDE på nr 2) på nesten identisk hardware.

Oooo forresten, har du noen gang prøvd E16/17? Dette skrivebordsmiljøet flyter på som bare det og er lightwight selv om det er veldig "flashy" Selv blir jeg ikke klok på e17, men det er rett og slett fordi jeg ikke har lært med nok om systemet. Det er mange som sverger til e16/17 og kun bruker dette nettopp fordi det er veldig lightwight og samtidig kan man konfigurere det stort sett som man vill. Tenkte kanskje det passa til Sempron komputærn din :)
Bodhi skal visstnok være en veldig stabil e distro http://distrowatch.com/table.php?distribution=bodhi

Når det gjelder distroer og oppdaterte men stabile pakker så syns jeg det nok står mellom openSUSE, Arch/AUR (plundrete første gang, om man dropper Wiki=Håpløst) og Ubuntu og dess derivativer.. Mange ville nok nevnt Fedora, men fedora kan være buggy i seg selv og kan nok ofte være litt slitsom å sette opp.
Mageia er kanskje også ett valg, men denne distroen vet Viking60 mye mer om en meg, jeg forsøkte Mageia 1 og ble skuffet, men jeg vil definitivt gi mageia en sjanse senere.
medlem i 155 måneder
 

Re: På'n igjen ...

Innleggav Dan Hansen » fre 08.06.2012 17:10

Heisann, og takk for innspillene.

Nå har jeg kjørt Ubuntu 12.04 LTS med Unity 2D på EasyNote B3529'en noen dager her, og er rimelig fornøyd med den løsningen. Har ikke møtt på noen "hindringer" så langt, så jeg tror jeg holder meg til dette enn så lenge.

Fordelen med å kjøre Ubuntu over hele linja er vel et det er lett å kjenne seg igjen fra den ene datamaskinen til den andre, og da vi er flere "brukere" som deler dem, tror jeg det kan være lurt.

Har dog ellers tidligere testet Fedora og Mandriva (forløperen til Mageia?) og i og for seg vært fornøyd med det også, men har vel opplevd en del "rare" ting i Mandriva. Blant annet har jeg opplevd at skjermkortet mitt (ATI på Fujitsuen) har vært støttet i en versjon, for så å ikke være støttet i neste, for så å bli støttet i den neste der etter igjen. Og sånn kan jeg ikke holde på.

Ser ellers at Ubuntu 12.04 LTS er støttet frem til 2017, og det betyr jo også noe. Å slippe å drive med disse evindelige reinstalleringene hele tiden. Kjører for tiden Windows 7 64-bit på de to kraftigste datamaskinene, og er rimelig fornøyd med det også, rent bortsett fra at det er Windows, og etter 20 års erfaring med Windows vet jeg det skal formatteres MINST to ganger i året ...

Mvh Dan
medlem i 205 måneder
 

Re: På'n igjen ...

Innleggav hailstiffler » lør 09.06.2012 2:45

Ja, det er fornuftig å ha samme opplevelse på alle PC'ene..

Mageia er forresten en såkalt "fork" av Mandriva.
Mageia er helt uavhengig av Mandriva, de pakker deres egne pakker og har deres helt egen konfigurasjon.. Etterhvert som Mageia gjør en masse upstream kan det hende de to distroene vil ligne litt (om mandriva liker upstream endringene) Men akkurat nå er de ikke spesielt like. Som jeg sa tidligere, jeg likte ikke Mageia 1, men har ikke prøvd Mageia 2...

Mageia har fått med seg noen av de aller beste tidligere Mandriva-utviklere så mye positivt kan komme fra Mageia etterhvert tenker jeg.
medlem i 155 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere