Fra Mac til Ubuntu?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Fra Mac til Ubuntu?

Innleggav HansPetter » man 11.06.2012 0:20

I fem år har jeg vært fornøyd Mac-bruker. Men jeg begynner å få lkyst på ny maskin; en bærbar. Vurderte selvsagt først Mac, men ettersom den blant annet skal brukes til både softsynther og generell internett- og multimetiabruk, trenger jeg en romslig harddisk med hastighet på 7200. Og skal jeg få en Apple-maskin med de spesifikasjonene jeg vil ha, snakker vi bortimot 20.000. Tester ut programmet Mainstage nå, og synes i og for seg det er snasent. Men jeg fikk sjokk da jeg oppdaget at den ikke leser VST-plugins. Da har man lite å velge i, sammenlignet med i PC-verdenen.

Så oppdaget jeg denne. http://www.dinside.no/896404/asus-n56vz Kommer i så fall til å velge den modellen som har 7200-disk, koster ca 9300 på Komplett.

Planen er å kjøre én Windows 7-partisjon med Cantabile og etterhvert Cubase til musikkbruk, og en Ubuntu-partisjon til alt annet. Dessuten beholder jeg jo iMacen videre, så lenge den lever - en fordel siden jeg har iPhone.

Men jeg er litt i tvil. Jeg har noen venner som mener Mac er overpriset, og at "vanlig" PC absolutt ikke er noe "dårligere" så lenge de ikke er fulle av bloatware. Så har jeg andre venner som er svorne Mac-brukere, og som har kjøpt sin siste vanlige PC, og som mimrer over alt Windows-plunderet, og advarer meg på det sterkeste mot å rote meg inn i dét igjen.

Så: hva er egentlig greia? Undervurderer jeg problemene og utfordringene det vil medføre å forlate Mac til fordel for Windows 7 og Linux? Risikerer jeg å kjøpe maskinvare som er betydelig "kjipere" enn det jeg er vant til fra Mac, med tanke på touchpad etc? Burde jeg "for guds skyld" fortsatt holde meg til Mac av hensyn til maskinvarekvalitet, og eventuelt kjøre både Ubuntu-partisjon (for å teste ut det), og eventuelt en Win 7-partisjon til Cantabile? Jeg er nok litt over snittet datainteressert, men samtidig ikke blant de helt rå ekspertene. Synes det kan være morsomt å fikle LITT for å få "tilpasset" ting, men har ikke tålmodighet til masse plunder og ting som er vanskelig å få til å virke.

Så hva mener folket?

PS: Jeg er klar over at Apple lanserer nye bærbare om kort tid, og kjøper selvsagt ingenting før jeg vet hva de har å by på. Så det er ikke tema i denne diskusjonen;-)
medlem i 202 måneder
 

Re: Fra Mac til Ubuntu?

Innleggav hailstiffler » man 11.06.2012 17:27

Hei.

Du sier det jo egentlig selv... Du har i mange år vært en fornøyd MAC bruker, så da tenker jeg, hvorfor bytte da?

Om mac gir det det du forventer og ønsker og du ellers er fornøyd så syns jeg det er fornuftig å fortsette med mac..

Selv har jeg liten/ingen erfaring med MAC så det er vanskelig for meg å sammenligne mac med Windows eller Linux for min del, men jeg er som deg inne i musikkproduksjon og syns det er ergelig å måtte beholde ett operativsystem kun for musikkproduksjonsbiten, jeg hadde trives best om jeg kun hadde f.eks Linux installert.. .

Windows 7 er etter min mening ett glimrende operativsystem, men det er ikke ett fritt operativsystem. Det er grunnen til at jeg personlig ønsker å bli kvitt Windows for godt. I mange tillfeller syns jeg Windows 7 er et helt overlegent OS sammenlignet med Linux, å si dette i dette forumet er selvfølgelig som å banne i kirka, men slik er det nå og de som har problemer med det har sikkert noe de føler de skulle ha sagt.

Hmm, altså poenget mitt (som jeg ganske lekkert klarte å rote bort) er; velg den plattformen du føler oppfyller dine krav, velg den plattformen hvor din arbeidsflyt er mest effektiv. Jeg tror ikke du kommer til å trå så veldig feil samme hva du velger, mac, linux, Windows, etc.
medlem i 155 måneder
 

Re: Fra Mac til Ubuntu?

Innleggav HansPetter » man 11.06.2012 22:28

Takk for svar.

Joda, til nå har jeg vært fornøyd med Mac. Men når jeg nå planlegger innkjøp av laptop, synes jeg ganske enkelt man får for lite for pengene når man kjøper Mac. Skal man ha god lagringsplass, noe jeg gjerne vil ha, blir SSD for dyrt, og skal man drive med softsynther, må man ha 7200 rpm-disk, noe som kun er tilvalg på 15-tommeren... ASUSen jeg linket til i åpningsinnlegget har de hardwaretingene jeg ønsker meg til kr 9.300,-

Dessuten var det dette med VST-plugins, da... Skal man f.eks. ha en mellotron i Mainstage, koster det masse penger. Mye mer freeware til Windows, og det er jo ikke så rart.

Men delvis pga masse lovord jeg har hørt, er jeg nysgjerrig på Linux, og vil gjerne prøve det til "daglige" oppgaver. Valget har falt på Ubuntu, ettersom jeg har sett dette i bruk, og likte det jeg så. Vurderer også Mint, men desktopen i Ubuntu ligner tilsynelatende litt mer desktopen i OS X. Mint kan kanskje også tilpasses sånn at man får "dock" (eller noe som ligner) i bunnen av skjermen og linja med klokke etc på toppen? Tenker ikke på MacBuntu - jeg vil gjerne lære meg Ubuntu (eventuelt Mint) på dets egne premisser.

Hva er forresten forskjellen på Gnome og Unity?

Eneste nøtta er iTunes, som jeg er avhengig av pga iPhone. Men iMacen min lever fortsatt en stund til, og iTunes kan jo også installeres på Windows-partisjonen, i verste fall.

Virker ikke alt dette som en ganske grei idé?
medlem i 202 måneder
 

Re: Fra Mac til Ubuntu?

Innleggav lmh1 » tir 12.06.2012 6:41

Jeg vil anbefale deg å vente litt senere, det er forventet at touch skjermer blir mere vanlig med windows 8 på nettbrett eller laptop, selv om flere er misfornøyd med metro så kan teknologien bli bra.

Angående ubuntu er jeg mere skeptisk selv har jeg aldri falt for ubuntu selv, men uansett har man mange andre distribusjoner å velge mellom fedora, mint, opensuse.

http://unity.ubuntu.com/ her er det forklart enkelt.
Gnome er et skrivebord miljø anderledes en KDE.
medlem i 168 måneder
 

Re: Fra Mac til Ubuntu?

Innleggav hailstiffler » tir 12.06.2012 21:02

Men delvis pga masse lovord jeg har hørt, er jeg nysgjerrig på Linux, og vil gjerne prøve det til "daglige" oppgaver. Valget har falt på Ubuntu, ettersom jeg har sett dette i bruk, og likte det jeg så. Vurderer også Mint, men desktopen i Ubuntu ligner tilsynelatende litt mer desktopen i OS X. Mint kan kanskje også tilpasses sånn at man får "dock" (eller noe som ligner) i bunnen av skjermen og linja med klokke etc på toppen? Tenker ikke på MacBuntu - jeg vil gjerne lære meg Ubuntu (eventuelt Mint) på dets egne premisser.
Linux og Ubuntu er glimrende til dagligdagse oppgaver og vil definitivt kunne tilfredsstille deg og vil virke glimrende på maskinen du tenker på å kjøpe.

lmh1 nevner at han er skeptisk til Ubuntu uten å gi en eneste forklaring på hvorfor, typisk svada svar dessverre. Ubuntu er en minst like god distro som hvilken som helst annen. Noen elsker unity, noen hater unity, og noen syns det er midt på treet.

Hva er forresten forskjellen på Gnome og Unity?

Forskjellen er at Unity er ett såkalt "Shell interface" for Gnome Skrivebordsmiljøet. Som en brødskive med pålegg omtrent :)
Unity utnytter altså både gnome og gtk.

Grafisk er det en hel del forskjeller på Unity og f.eks Gnome 3.x Shell.
Personlig foretrekker jeg gnome shell fremfor Unity, GS føles liksom litt mer minimalistisk, mens Unity føles litt mer over the top.. Uansett så anbefaler jeg deg å prøve begge deler for å danne deg din egen mening :)

Eneste nøtta er iTunes, som jeg er avhengig av pga iPhone. Men iMacen min lever fortsatt en stund til, og iTunes kan jo også installeres på Windows-partisjonen, i verste fall.
Her finnes det en del muligheter i Linux også. Så fremt du ønsker å synke musikk osv ihvertfall. GTKPod er vel ett valg, banshee skal fint kunne synke musikk, mulig rhythmbox også er i stand til dette uten at jeg er sikker..

Dessverre har jeg ingen erfaring med iPhone selv, men muligheten for å synke musikk har vært til stede en stund. Så vidt jeg vet ihvertfall.
medlem i 155 måneder
 

Hvordan gikk det?

Innleggav Aeyoun » tor 30.08.2012 23:17

HansPetter, hva endte du opp med å gjøre?
medlem i 141 måneder
 

Re: Fra Mac til Ubuntu?

Innleggav viking60 » fre 31.08.2012 11:18

For å hjelpe deg litt:
Linus Torvalds foretrekker Macbook Air
Mine venner forteller meg at å redigere musikk er best på Mac. Mange synes Appleprodukter er alt for dyre og mange synes de er verdt hver krone.

Så det kommer an på hva du foretrekker selv. Jeg vil selv ikke nøle med å bruke det som fikser jobben best uavhengig av om det er open source eller ikke.
Der det er likt; velger jeg det siste.
Men det er ganske fjernt for meg å bruke et mindreverdig produkt av "politiske" grunner:
Velg det beste!

Til "daglige" oppgaver er Linux det beste i min bok.

Unity er beskrevet ovenfor og jeg synes den er grusom å bruke.
Gnome3-shell kommer seg men er litt for avhengig av uofisielle extensions for å være brukandes. Siden de er uofisielle så risikerer du at det ved neste gnome oppdatering tar noe tid før det virker igjen.

Personlig så tror jeg at Gnome3-shell er mere brukervennlig for en ny bruker enn Unity.
Ubuntu er en helt grei distro og du kan selvsagt erstatte Unity med Gnome3-shell der, dersom du skulle ønske det. Og det skulle være en smal sak å få det til å ligne (mer på) en Mac dersom du ønsker det.
EDIT:
Opps så at dette er en gammel tråd så jeg er nok for sent ute. Så ja hva valgte du? :-D

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron