Pussige problemer med Ubuntu 12.04LTS

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Pussige problemer med Ubuntu 12.04LTS

Innleggav Dan Hansen » lør 07.07.2012 17:43

Har en Packard Bell EasyNote B3529 som jeg har installert Ubuntu 12.04 LTS på, men da den hverken har noe særlig med ram eller skjermkort, har jeg valgt å kjøre Unity 2D, hvilket stort sett fungerer utmerket, med et par unntak:

1) Maskinen "bytter om" på bokstavene "e" og "r" iblant. Ofte hvis jeg skriver f.eks "her", kommer det "hre" frem på skjermen. Så vidt jeg har lagt merke til, skjer dette kun hvis det er ord hvor "e" kommer foran "r", og ikke motsatt.

2) Enkelte ganger skrur datamaskinen seg av etter oppstart, og jeg må ofte prøve å starte den en par-tre ganger før den "våkner" og liksom starter ordentlig. Hver gang dette skjer, forsvinner den tilpassede "Unity-Launcheren", og jeg må konfigurere den om igjen. Drit irriterende.

3) Og sist, men ikke fullt så plagsomt, jeg har en konvolutt på menylinjen øverst på skjermen jeg ikke aner hvordan jeg blir kvitt. Har ikke funnet noe program tilknyttet til den, og trykker jeg på den får jeg valgene; "Available, Away, Busy, Invisible og Offline". Tipper det er no' chattegreier eller noe, men jeg vet som sagt ikke.

Noen tips?

Mvh Dan
medlem i 205 måneder
 

Re: Pussige problemer med Ubuntu 12.04LTS

Innleggav ingeva » tor 12.07.2012 11:16

Ubuntu 12.04 har en del bugs. Jeg opplever bla. tilfeldige frys. Alt stopper opp, til og med muspekeren.
Jeg gikk over til Mint 13, bla. fordi jeg hater den nye Unity-greia, som er til de grader irriterende og ødelegger helt moroa med å bruke maskinen, og Xubuntu som har konfigurerbare paneler hjelper ikke så mye. Den har også tilfeldige frys, og selv om jeg ikke er noen tilhenger av flash og bling og glitter og stas, så syns jeg at desktoppen er litt for kjedelig.

Konvolutten oppe til høyre er for Pidgin Instant Messaging, og den har sikkert du like lite bruk for som jeg, men den hører til en grupp "launchers" som henger sammen. Så vidt jeg vet må du fjerne ingenting eller alt.

Det ergrer meg at Canonical ikke lenger støtter 11.04. Den virket. Alt i alt går det Microsoft- og Mac-veien. Fordelene med å kjøre Linux blir stadig færre. :(

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Pussige problemer med Ubuntu 12.04LTS

Innleggav Dan Hansen » tor 12.07.2012 12:12

Kjørte Mint på denne maskinen tidligere, men hadde utrolig mye problemer med det. Den hang og rebootet kontinuerlig. Fant aldri ut av hva problemet var, men det var veldig irriterende.

Så kjørte jeg WinXP på den en periode, hvilket fungerte veldig bra, inntil den plutselig en dag nektet å starte(!) Null kontakt med harddisken, og heldigvis lagret jeg ingenting lokalt på den. Installerte så Ubuntu, og det funker fint rent bortsett fra tidligere nevne "issues".

Kanskje gi Mint en ny sjansen ...?

Mvh Dan
medlem i 205 måneder
 

Re: Pussige problemer med Ubuntu 12.04LTS

Innleggav ingeva » tor 12.07.2012 13:55

Jeg installerte Mint 13 igjen og kjører på den nå, men jeg fikk faktisk en frys på den også. Jeg har skiftet maskin, så nå begynner jeg å mistenke at den ikke er helt kompatibel. Ergerlig.
På serveren skal jeg nå installere 10.04, så får vi se om den er bedre. Trenger ingen "siste versjon" på den, iallfall så lenge jeg ikke trenger desktop.

SENERE samme dag (kl. 19:45):
Jeg har nå installert Ubuntu 10.4 server på serveren, og der er det ingen problemer.
Den ser meg, og jeg ser den. Jeg kjører fortsatt Mint 13 (64-bit versjonen) på desktoppen, og har ikke opplevd flere frys.

Mint greier bla, i motsetning til de Ubuntu-versjoner jeg har prøvd, å lage bootbar USB. Bruker da ImageWriter.
Noen ganger går det også å bruke dd-kommandoen, men f.eks. serveren min (en 2008-moDell Vostro) greier ikke å boote fra USBen da.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Pussige problemer med Ubuntu 12.04LTS

Innleggav Dan Hansen » man 15.10.2012 14:51

Tillater meg å bumpe denne en gang, da problemstillingen igjen er aktuell. Dog tror jeg problemet med rebooting ligger i en hardwarefeil hvor en eller annen detektor forteller maskinen den er for varm, og følgelig skrur seg av. Grunnen til at jeg tror dette, er fordi jeg kan høre forskjell på hvordan viften går ved oppstart, og går den VELDIG hardt, rebooter maskinen. Er det så vidt det suser i den, går det bra.

"E" og "R" problemet dukket opp i Windows også, så det er sannsynligvis en tastaturfeil.

Så gjenstår den irriterende lille konvolutten oppe på menylinjalen ...

Mvh Dan
medlem i 205 måneder
 

Re: Pussige problemer med Ubuntu 12.04LTS

Innleggav unbob » man 15.10.2012 16:39

Hei,
Kode: Merk alt
sudo apt-get autoremove indicator-messages
Kilde

MessagingMenu Ubuntu wiki

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Pussige problemer med Ubuntu 12.04LTS

Innleggav ingeva » man 15.10.2012 17:31

Nå har jeg kjørt Mint 13 64-bit siden jeg skrev forrige melding, og har ingen problemer. Det er det beste systemet jeg har prøvd til nå. Gruer faktisk til neste "oppgradering". :)

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Pussige problemer med Ubuntu 12.04LTS

Innleggav Dan Hansen » man 15.10.2012 22:27

unbob skrev:Hei,
Kode: Merk alt
sudo apt-get autoremove indicator-messages
Kilde

MessagingMenu Ubuntu wiki


Takker og bukker - der forsvant den :-)

ingeva skrev:Nå har jeg kjørt Mint 13 64-bit siden jeg skrev forrige melding, og har ingen problemer. Det er det beste systemet jeg har prøvd til nå. Gruer faktisk til neste "oppgradering". :)


Som tidligere nevnt hadde jeg stort sett bare problemer med mint på denne maskinen. Tror jeg holder meg til Ubuntu inntil videre :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Pussige problemer med Ubuntu 12.04LTS

Innleggav ingeva » man 15.10.2012 23:42

Det er litt rart. Ububtu sviktet til stadighet og viste underlig oppførsel, f.eks. med vinduer som plutselig forsvant nesten ut av skjermen. Mint er mye mer stabil - og så har den jo heller ikke den gresselige Unity-greia.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Pussige problemer med Ubuntu 12.04LTS

Innleggav Dan Hansen » tir 16.10.2012 10:03

ingeva skrev:Det er litt rart. Ububtu sviktet til stadighet og viste underlig oppførsel, f.eks. med vinduer som plutselig forsvant nesten ut av skjermen. Mint er mye mer stabil - og så har den jo heller ikke den gresselige Unity-greia.


Vel, ubuntu fungerer tilfredstillende på akkurat denne maskinen, det gjorde mint ikke. Hvorfor vet jeg ikke, men sånn er det ...

Mvh Dan
medlem i 205 måneder
 

Re: Pussige problemer med Ubuntu 12.04LTS

Innleggav ingeva » tir 16.10.2012 12:56

Dan Hansen skrev:Vel, ubuntu fungerer tilfredstillende på akkurat denne maskinen, det gjorde mint ikke. Hvorfor vet jeg ikke, men sånn er det ...

Mvh Dan

Ja, maskiner er forskjellige og installasjoner er forskjellige. Sånn er det bare. :)

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere