Getmail4 / IMAP backup

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Getmail4 / IMAP backup

Innleggav tra » tir 14.08.2012 9:03

Heisann!

Jeg har satt opp en backuptjener for epost, og denne fungerer utmerket med Dovecot som IMAP tjener. Nå kan jeg hente eposten bare via egen tjener, uten at de forsvinner fra "der ute".

Med getmail, henter den også fint epostene jeg ber den om.

MEN!

Hvis jeg har:
[RETRIEVER]
(...info om IMAPtjener epost hentes fra...)
mailboxes=("INBOX","INBOX.Sent",)

[DESTINATION]
type = Maildir
path = ~/maildir/

så legges alt i samme mappe. INBOX eposten blir da rett, men Sent blir også lagt i innbox.

Om jeg gjør motsatt, og legger inn
path = ~/maildir/.Sent
så kommer alt under sendte elementer.

Så da tenkte jeg å dele opp;
[RETRIEVER]
(...)
[DESTINATION]
(...)
[RETRIEVER]
(...)
[DESTINATION]
(...)

Men da utføres bare siste retrieve, og lagres i siste destination...

Noen gode forslag?

Det er forøvrig flere undermapper/postbokser, så en automatisk henting av alle og lagring i rett mappe hadde vært flott - men så langt har jeg ikke kommet ennå...


Gode forslag mottas med takk. :D

Mvh TRA
medlem i 228 måneder
 

Re: Getmail4 / IMAP backup

Innleggav QtanJ » tir 14.08.2012 22:36

Dersom det er eit alternativ kan du laga ein --rcfile per mappe du vil lasta ned. Då kan du konfigurere målet ditt individuelt. Deretter kan du sy alt saman med eit skript som køyrer ein getmail per rc-file.

Eg gjer dette for å lasta ned epost frå ulike pop og imap-tenarar. Min ser ca slikt ut
Kode: Merk alt
 
#!/bin/sh
/usr/bin/getmail -d -q --rcfile $HOME/.getmail/getmailrc-epost1
/usr/bin/getmail -d -q --rcfile $HOME/.getmail/getmailrc-epost2

Eg brukar cron til å køyra skriptet.
medlem i 209 måneder
 

Re: Getmail4 / IMAP backup

Innleggav tra » ons 15.08.2012 0:44

Tusen takk! Jeg begynte å knote til flerleveranse, og hentet fra flere postbokser - men det det resulterte i, var at alt som var i alle de mappene ble kopiert inn alle steder jeg hentet til - så i stedetfor 200 epost i en mappe og 1500 i en annen, fikk jeg alle 1700 i begge.

Men dette fungerte! Laget et sh script, som startes av en cron jobb. Så kan jeg legge inn eller slette de rcfilene jeg måtte ønske i fremtiden. Men dette fungerte faktisk helt fantastisk bra!

Tusen takk for hjelpen. :D

Er det forresten mulig å hente (automatisk) alt, slik f.eks. Thunderbird gjør det som epostleser? Altså slik at hvis jeg lager en ny mappe gjennom Thunderbird (eller Outlook hvis jeg skulle benytte en jobbpc...) og legger inn epost i den, så lastes dette automatisk ned uten at jeg må lage en ny rcfil?

Det ser ikke slik ut, men tenkte jeg skulle spørre likevel. :D

Mvh TRA
medlem i 228 måneder
 

Re: Getmail4 / IMAP backup

Innleggav QtanJ » ons 15.08.2012 16:44

Eg veit ikkje om nokon veldig enkel metode, men det burde vera mogleg å laga ei "kontrollmappe" der du kan leggja epost som du skannar automatisk. Dersom eposten inneheld ei rc-fil kan den automatisk leggje til rc-fila på rett plass og leggja til ei linje i skriptet ditt. Alternativt kan du ha eit skript som inneheld alt i rc-fila bortsett frå mappenamna som du fyller ut ved hjelp av parameter du t.d. finn i emne-område i eposten.

Dersom du kan skripte epostprogrammet kan det og vera eit alternativ.

Berre pass på at kontroll-eposten vert flytta vekk frå automatisk kontroll når du er ferdig.
medlem i 209 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]