Jammen ikke rart Linux aldri har tatt av

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Jammen ikke rart Linux aldri har tatt av

Innleggav TheB » fre 14.09.2012 21:32

Gratis programvare til tross. Og kanskje til og med bedre enn kostbare konkurrenter så har Linux aldri tatt av. Det er neimen ikke rart. Det er bøtter og spann med support og veiledere på nett. Men hele Linux-miljøet lever i den samme boblen som de første dataselgerne på 80-tallet gjorde. Det er som om det gjelder å vise hvor hipp, kul og kunnskapsrik man er med å slenge rundt seg med flotte faguttrykk og hippe forkortelser. Vise at man vet at både hint og annet er mulig. Og alle installeringsveiledninger må starte med fire sider med partisjon. Jeg har jobbet med data i snart 30 år, men Linux er fortsatt et mysterium.

Hvorfor ikke gjøre som Microsoft og Apple. En enkel, liten installasjonsfil. Med ferdig innstilte standardvalg som kan overprøves av den mer avanserte bruker. Men for alle andre: Last ned og velg «Kjør» og avslutt med å restarte maskinen for å starte en ferdig oppsatt brukervennlig Linux som f.eks. Mint.

Ingen faguttrykk. Ingen vanskelige avgjørelser. Bare «klikk og kjør». Dessverre er jeg ikke kompetent til å lage det selv, men at det er mulig er jeg overbevist om. Og kanskje finnes det noe slik også, men det er i så fall godt skjult blant sider med teknikk og brutte linker.
medlem i 138 måneder
 

Et lite eksperiment

Innleggav Aeyoun » lør 15.09.2012 12:28

Kan du vøære med på et lite eksperiment?

Jeg antar at du sitter på Windows. Prøv Ubuntu Windows Installer på maskinen din. Du laster ned og åpner en .exe-fil som du allerede er vant med.

Eksperimentet består i å se hvor vanskeligere du synes det er å installere Ubuntu side-om-side med Windows-installasjonen din gjennom denne metoden. Er det virkelig så mye mer komplisert enn å installere Windows?
medlem i 141 måneder
 

Re: Jammen ikke rart Linux aldri har tatt av

Innleggav HrKristian » søn 16.09.2012 11:35

Har du prøvd (x/k/osv-)ubuntu?
Der er installasjonen nesten identisk til Windows installasjon, bare at man også har tilgang på et "live" miljø.

Linux har ingen spesielt utbredt markedsføring og har ikke noe å vise til ovenfor det "vanlige brukeren" som Microsoft og Apple ikke gjør like bra eller bedre.

Ikke misforstå, jeg mener feks Ubuntu+Gnome Shell overgår MS og Apple med flere mil, men det er fordi jeg har tid og lyst til å få det til å fungere.
medlem i 138 måneder
 

Re: Jammen ikke rart Linux aldri har tatt av

Innleggav nc » søn 16.09.2012 11:55

TheB skrev:Gratis programvare til tross.

Det handler stort sett ikke om at det skal være gratis, selv om det hjelper for Ola Nordmann. Det går i at det skal være en fritt, som i frihet. Mange variasjoner her, GNU General Public License er den mest vanlige.

TheB skrev:(...) så har Linux aldri tatt av.

Tuller du?
Linux er blant den mest utbrette operativsystemet i verden. For å nevne noen få eksempler; Har du nettbrett eller mobil fra noen andre enn Apple/Nokia. så kjører den sannsynligvis Linux (les: Android). Har du en Smart-TV så kjører den sannsynligvis Linux. På jobb har du kanskje en IP-telefon på skrivebordet ditt, den kjører sannsynligvis Linux. Når du surfer på internett, så er det stor sannsynlighet for at tjeneren som serverer innholdet til nettleseren din kjører Linux. Hvis du ser verdens superdatamaskiner (http://www.top500.org), så kjører de fleste her Linux (92.4% pr. dags dato). Til og med de nyeste kompaktkameraene til Nikon kommer med Android.

Så hvorfor har det seg at Linux har tatt av på mobiltelefoner, TV'er, nettbrett, servere, etc., men ikke på desktop-markedet?

Android har i følge Huffingtonpost 68% av mobilmarkedet. Hvor mange mobiltelefoner tror du ville kjært Linux hvis ikke Android kom på de som standard? Sikkert ikke en promille en gang. "Ingen" reinstallerer operativsystemet på mobilen, på samme måte som at "ingen" reinstallerer operativsystemet på desktopen sin.

Årsaken er i høyeste grad at produsenter av datamaskiner ikke har tatt skrittet fullt ut med å levere nye datamaskiner med Linux ferdiginstallert. Dell og andre kan levere med Linux, men gjør det i minimal grad.

Så lenge brukere må laste ned en ISO manuelt fra en av utallige distribusjoner, legge på CD/DVD/minnepinne og installere manuelt, så vil Linux aldri ta av på desktop.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Jammen ikke rart Linux aldri har tatt av

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 19.09.2012 12:22

TheB skrev:Gratis programvare til tross. Og kanskje til og med bedre enn kostbare konkurrenter så har Linux aldri tatt av. Det er neimen ikke rart. Det er bøtter og spann med support og veiledere på nett. Men hele Linux-miljøet lever i den samme boblen som de første dataselgerne på 80-tallet gjorde. Det er som om det gjelder å vise hvor hipp, kul og kunnskapsrik man er med å slenge rundt seg med flotte faguttrykk og hippe forkortelser. Vise at man vet at både hint og annet er mulig. Og alle installeringsveiledninger må starte med fire sider med partisjon. Jeg har jobbet med data i snart 30 år, men Linux er fortsatt et mysterium.

Så fint at du bare rasker sammen alt under begrepet “hele Linux-miljøet”, og ikke engang nevner et eneste eksempel på en installasjonsveiledning som starter med fire sider om partisjonering.
Selv har jeg brukt Linux i mer enn 10 år. Jeg har holdt meg til SuSE og arvtakeren openSUSE hele tiden, selv om jeg har prøvd andre, og også sett på installasjon av for eksempel Arch Linux. Sistnevnte har jeg ikke fullført, selv om systemet får mye skryt av de som bruker det. Årsaken er at det ser ut til at jeg må sette av en del tid om jeg skal få fullført en Arch-installasjon første gang. Det vil være en lærerik prosess, men jeg har foreløpig ikke prioritert dette.
Installasjons- og administrasjonsverktøyet har alltid vært en av styrkene i openSUSE, og i tillegg har det fordelen av å være knyttet til et firma som lever av at systemet fungerer hos bedriftskunder.

Oppsummert: Din virkelighetsbeskrivelse er ikke korrekt. Om jeg legger voldsomt mye godvilje til kan jeg være enig i at den bare feil for flertallet av Linux-distribusjoner, men at den er korrekt for noen få distribusjoner som er laget for kunnskapsrike brukere.

Hvis du har jobbet med data i snart 30 år begynte du på tidlig 80-tall. Det var før PC-er kom i vanlig bruk, så jeg regner med du også har erfaring med for eksempel Unix eller minimaskiner (eventuelt stormaskiner). I så fall har du erfaring med systemer som enten ligner Linux eller som er betydelig mindre intuitive enn Linux, selv om du kanskje ikke har erfaring med installsjon av disse systemene.

TheB skrev:Hvorfor ikke gjøre som Microsoft og Apple. En enkel, liten installasjonsfil. Med ferdig innstilte standardvalg som kan overprøves av den mer avanserte bruker. Men for alle andre: Last ned og velg «Kjør» og avslutt med å restarte maskinen for å starte en ferdig oppsatt brukervennlig Linux som f.eks. Mint.

Installasjon av openSUSE.
1) Sett inn DVD
2) Velg språk
3) Aksepter lisensbetingelser (velg Neste)
4) Bekreft tidssone og at klokka bruker UTC (velg Neste)
5) Bekreft jeg ønsker å bruke KDE (velg Neste)
6) Godta forslag til diskpartisjonering (velg Neste)
7) Angi navn på og passord for bruker og velg Neste
8) Godta standard installsjonsvalg og bruk av automatisk oppsett (velg Neste)

Vent mens installasjonen foregår. Maskinen er nå klar til bruk med nettleser, e-postprogram, lynmeldingsklient, kontorprogramvare og mer, og skriver, webkamera etc er klart til bruk. Enkelte av disse programmene krever konfigurering før bruk, f.eks. e-postprogram og lynmeldingsklient.

TheB skrev:Ingen faguttrykk. Ingen vanskelige avgjørelser. Bare «klikk og kjør». Dessverre er jeg ikke kompetent til å lage det selv, men at det er mulig er jeg overbevist om. Og kanskje finnes det noe slik også, men det er i så fall godt skjult blant sider med teknikk og brutte linker.

Faguttrykk er forklart, og du kan om du vil klikke Neste uten å lese forklaringen. Klikk og kjør er ikke mulig under installasjon av Windows og MacOS heller, man må som et minimum angi navnet på brukeren.
Det er altså ikke bare mulig å lage noe slikt, det er laget for lenge siden. At du nå slenger med “godt skjult blant teknikk og brutte linker” forteller meg at du enten ikke har prøvd deg på en av de større distribusjonene, eller at du ganske enkelt er en Microsoft-tilhenger som er her for å trolle og få oss til å kaste vekk tid på å prøve å hjelpe deg.

Prøv gjerne selv, og så kan du komme tilbake med ditt reviderte synspunkt. Hvis du fortsatt mener dette er vanskeligere enn å installere Windows eller MacOS så vil jeg gjerne at du forteller hvilke punkter under installasjonen som er vanskelige.
Unofficial Guide to openSUSE 12.2
openSUSE 12.2: Start-Up (offisiell dokumentasjon)

Tidsbruken for installasjon av Windows, med tilhørende drivere, er for meg større enn tidsbruker for installasjon av openSUSE. Det skyldes blant annet at antall omstarter av Windows er høyere underveis, men også at jeg må laste ned og installere drivere i etterkant av selve operativsysteminstallasjonen.

Nå var poenget ditt ikke tidsbruk, men enkelhet. Jeg oppfatter ikke Windows som enklere å installere enn openSUSE. Andre distribusjoner skal jeg ikke begi meg inn på å mene noe om siden jeg ikke har noen erfaring nylig, men at Windows er enklere å installere enn Linux er etter min mening en seiglivet myte uten rot i virkeligheten. Sannheten er vel heller at de fleste brukere aldri installerer Windows, du bruker det operativsystemet som kommer med maskinen, og det bruker de til de kjøper ny datamaskin.

MERK: Selv om jeg har bare 8 steg i den beskrevne installasjonsprosessen vil jeg selv alltid ha minst 9 steg, og anbefaler alle andre også å ha det. I punkt 7 der man skal angi navn og passord for bruker bør krysset i ruta “Bruk dette passordet for administrator” fjernes slik at man får et ekstra steg for å angi administratorpassord.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Jammen ikke rart Linux aldri har tatt av

Innleggav viking60 » fre 21.09.2012 13:48

Hm....

Jeg vil anta at partisjonering ikke er et ukjent fenomen med Windows erfaring heller..

Når det gjelder:
Men hele Linux-miljøet lever i den samme boblen som de første dataselgerne på 80-tallet gjorde. Det er som om det gjelder å vise hvor hipp, kul og kunnskapsrik man er med å slenge rundt seg med flotte faguttrykk og hippe forkortelser

Näh det er Apple det :-D

Men det ligger muligens et poeng her. Ikke fordi det forholder seg slik at Linux folket gjør det for å være "hipp kul og kunnskapsrik" men fordi folk på utsiden oppfatter det slik.
Og det er vel egentlig greit nok det :rolls eyes:

Det blir noe annet dersom man legger til "uforståelig" og der kan vel den hverdagen Linux geeken lever i ta litt overhånd slik at en Windowsbruker logger ut rimelig fort, når diskusjonen tar av. Jeg tror ikke at Linux-folket aktivt forsøker å være ekskluderende, men at de kan oppfattes slik.
Ubuntu er flinke til å henvende seg til nye brukere og har en utforming på sine nettsider som er grei og forståelig for hverdagsbrukere.

Mint er helt utmerket Mageia og Mandriva har ikke så tilgjengelige websider men er enkle å installere - OpenSuse er nevnt.
ROSA er begge deler.
Arch og Gentoo er i den andre enden av skalaen og ikke for ferskinger.

Jeg undres på on det er bruk av terminalen som er problemet?

Det er ikke noe nytt fenomen i Windows heller - Min favorittside i gamle dager var sysinternals.com som ble drevet av Mark Russinovich.
Her ble det presentert kjekke script for Windows over en lav sko og jeg husker at jeg endret admin passordet i hele nettverket (ved hjelp av pspasswd.exe) og rullet ut diverse ting.

Siden var så bra at Microsoft kjøpte den og ansatte Mark Russinovich som fortsatt jobber der.
Men det var lite GUI og mye terminal involvert dersom du skulle krype under huden på Windows også.
Mer her
VIdere husker jeg godt at jeg jobbet med dbase og Lotus Symphony og Word Perfect uten Windows (på 80 tallet). Jeg lagde rett og slett en meny i dbase som jeg la i oppstart.
(Men til proffbruk så var det IBM S36 som gjaldt - som var litt Linux-aktig.)
Jeg tror ikke jeg brukte MS-DOS heller, men DR-DOS.

Windows 3.11 virket helt tullete på meg da jeg installerte den med sånn ca 13 disketter - det er da ingen som åpner og lukker et vidu i øverste høyre hjørne?
Men jeg beholdt den da utskriftene ble penere på skriveren.
Problemet i dag er at alle synes det er naturlig etter mange års tilvenning og måler Linux ut fra denne tilvente Windows standarden.

Så det er nok bare slik da at Linux er anderledes - heldigvis.
Jeg tror også det hadde tatt av dersom Microsoft ikke hadde satt produsentene under press for å levere Windows med maskinene.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Jammen ikke rart Linux aldri har tatt av

Innleggav akroev » lør 22.09.2012 16:13

Jeg lurer litt på hvorfor jeg gidder svare på noe sånt, men la meg likevel påpeke to åpenbare ting:

1. Det er forskjell på å bruke noe som er forhåndsinstallert, og noe som du først selv må installere.

2. Hvordan vet noen som helst hvor mange det er som bruker Linux på lokal boks ? Ikke har vi lisenser vi kan telle, og ikke har Linux noen "phone-home-a-report"-funksjon, i motsetning til enkelte Windowsversjoner...

Men som man ellers anbefaler: Kikk deg litt rundt, og finn ut hva som faktisk finnes tilgjengelig - intet slår kjennskap til de faktiske forhold!

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Jammen ikke rart Linux aldri har tatt av

Innleggav jerry.c.bush » tir 25.09.2012 1:25

TheB skrev:Hvorfor ikke gjøre som Microsoft og Apple. En enkel, liten installasjonsfil. Med ferdig innstilte standardvalg som kan overprøves av den mer avanserte bruker. Men for alle andre: Last ned og velg «Kjør» og avslutt med å restarte maskinen for å starte en ferdig oppsatt brukervennlig Linux som f.eks. Mint.

Ingen faguttrykk. Ingen vanskelige avgjørelser. Bare «klikk og kjør». Dessverre er jeg ikke kompetent til å lage det selv, men at det er mulig er jeg overbevist om. Og kanskje finnes det noe slik også, men det er i så fall godt skjult blant sider med teknikk og brutte linker.


Hvor vanskelig må du ikke synes det er å installere Windows om du synes å laste ned en fil og installere den er uoverkommelig.
Det er jo nettopp her jeg synes Linux har hatt sin sterke side for min egen del. Last ned en fil og installer, alt ligger i den filen, stort sett også fullt brukbare Office programmer.
Og etter dette så er flere programmer bare noen klikk unna.
Nei Linux har for meg vært redningen flere ganger for å få maskiner til å fungere igjen uten å bruke timesvis på installering og leting etter drivere som du selvsagt ikke har fordi du ikke har passet på å samle på alle platene som har fulgt med maskinene. (Ja, jeg vet det har blitt enklere etterhvert også med Windows. Endelig.)

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Jammen ikke rart Linux aldri har tatt av

Innleggav eh22 » søn 30.09.2012 23:33

Hehe... Lurer på om han som startet denne tråden egentlig er en erfaren Linux-bruker, som bare var ute etter å få noen gode argumenter han kan benytte til å overfor venner. Eller ganske enkelt bare ville se hvor mange han klarer å provosere litt.. :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Jammen ikke rart Linux aldri har tatt av

Innleggav jerry.c.bush » tir 02.10.2012 10:11

Et "problem" som man kan dukke bort i når det gjelder Linux er vel hva man skal velge. Det er mye å velge i, så det store "problemet", mener jeg, er å velge riktig distro, og i tillegg hvilket skrivebordsmiljø. Her finnes det mange og om man ikke har satt seg litt inn i det så kan det være veldig frustrerende.
Men om man går for de største og mest utbredte distroene, så har man det litt enklere som en førstegangsbruker.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Jammen ikke rart Linux aldri har tatt av

Innleggav casaet » ons 10.10.2012 23:43

Nytt medlem på forumet er enig i at det er et problem a finne ut hvilken Linux distro man skal velge. Med Win 7 hadde jeg definitivt fått nok av Microsoft, og fant ut at det var på tide å prøve Linux igjen. Etter et halvt år med testing har jeg funnet to distroer som oppfyller alle krav jeg har for et godt OS. Stabilitet, enkelt å installere, enkelt å bruke, og alt funker "out of the box". Mint 13 Mate skulle være godt kjent, mens SolusOS er temmelig nytt med versjon 1.2, og alpha5 av 2.0. SolusOS har en Gnome desktop som er temmelig lik den i Mint Mate, men vesentlig raskere. Utvalget av programvare er noe begrenset foreløbig, men det kommer med versjon 2.0. Absolutt verdt å prøve!
Når det gjelder hvorfor Linux ikke har tatt av, så har Microsoft gjort en god innsats for å hindre det. Men de fleste Linux distroer er nå enklere å installere, konfigurere og bruke enn Windows, og utrolig mye raskere. :bitchin:
medlem i 137 måneder
 

Re: Jammen ikke rart Linux aldri har tatt av

Innleggav lmh1 » lør 13.10.2012 21:10

Personlig vil jeg desverre si eneste distribusjonene som er noe for meg per dags dato:

Fedora 17: Er veldig fin å ha på en laptop spessielt funger den veldig bra ut av boksen kanskje bluetooth og spilling er kanskje ikke mest optimalt med ATI skjermkort.

Opensuse 12.2 Gjør det også bra på nye ATI skjermkort (Sammenlignet med mye andre distribusjoner). Selvsagt er denne ikke perfekt i spill men det virker delevis vertfall.

Men både Mandriva og Ubuntu/Kubuntu skuffer hos meg mandriva er så utdatert med sin 2011 ut i fra http://wiki.mandriva.com/en/2012_Development virker det ut som det hele er blitt forsinket.

Ubuntu er så håpløst at jeg gir den opp etter 1-2 timer.

Men per dags dato er det noen som finner en linux distribusjon som kan konkurere mot android for IP PC telefoni?

http://blog.tmcnet.com/blog/tom-keating/images/cloudtc-android-phone.png

slik at man kan f.eks sette opp en E-450 + HD6320 maskin som videokonferanse telefoni istedenfor fasttelefoni med skype.

Har noen linux distribusjon som for spilling? Ser ut som http://distrowatch.com/table.php?distri ... supergamer er langt ned? Kanskje ikke vits i når man kan spille linux med steam, selv det prosjektet går vel ikke like bra som windows?

Jeg tror vi kan si er man "Nerd" nok eller har dårlig råd og liker å sette seg inn i ting er linux et godt alternativ men ellers kan man neppe forsvare/konkurere mot Windows eller OSX uansett hvor mye man prøver, er gøy med valgfrihet men det kommer på bekostningen av noe annet.
medlem i 168 måneder
 

Re: Jammen ikke rart Linux aldri har tatt av

Innleggav jerry.c.bush » lør 13.10.2012 22:02

Nå ble vel tråden startet med hvor "vanskelig" det er å installere Linux. Noe det ikke er. I alle fall om man velger de mest kjente distroene.

Når det kommer til bruksområde så dekker vel også Linux det aller meste av hva folk flest bruker sine datamaskiner til. Ikke hva vi nerder bruker våre maskiner til eller hva spillentusiastene bruker sine maskiner til.

Ja, Windows er best når det kommer til spill, ja Microsoft lager de beste Office programmene, eller i alle fall de mest brukte.

Men man får i dag enormt mange pakker med såkalte Office programmer både til Windows, Linux og OS X som man får gjort usannsynlig mye med for de aller fleste.

Spill er det også en bråte av om man ikke skal ha det absolutt beste og siste. For min egen del så er spillopplevelsen ikke bare den råeste grafikken, men at jeg har det moro og blir underholdt.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Jammen ikke rart Linux aldri har tatt av

Innleggav Dan Hansen » man 15.10.2012 14:38

Installerte nettopp Ubuntu 12.04LTS på en Packard Bell EasyNote her nå, med en AMD 3000+ (1.6GHz?) CPU, 50GB Harddisk og 768MB ram. Fra jeg satte i cd'en til jeg skriver dette (alle oppdateringer inkludert) tok rundt to timer. Alt jeg behøvde var å velge at den skulle overskrive Windowspartisjonen min og bruke hele disken, samt velge land og tastatur (selv om den egentlig hadde detektert det på egenhånd), og jeg måtte skrive navnet mitt, brukernavn, datamaskinnavn og passord. Ja, og så passordet til nettverket mitt da. Det var i grunnen det hele.

Selv har jeg nærmere 20 år i bransjen og tør påstå jeg har tusenvis av Windowsinstallasjoner bak meg, og de har ikke alltid vært noe enklere de akkurat ... ;)

Mvh Dan
medlem i 205 måneder
 

Re: Jammen ikke rart Linux aldri har tatt av

Innleggav ingeva » tir 16.10.2012 6:24

casaet skrev: Men de fleste Linux distroer er nå enklere å installere, konfigurere og bruke enn Windows, og utrolig mye raskere. :bitchin:

Jepp. Og at de kanskje ikke er fullt så gode på spill ser jeg bare som en fordel. Jeg stryker alle spill som blir forhåndsinstallert. De bare tar opp plass. Jeg er ikke interessert i å bli underholdt. Det greier jeg på egen hånd. Spill er bakstreversk. Jeg er mer interessert i utfordringer, fremgang, utvikling.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Neste

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere