Isåfall misforstod jeg. Da burde det heller ikke være noe problem for dem om disse nye maskinene fyller ut tilbudet med en del andre programmer. Det er ikke slik at linux mangler helt programmer for skolen heller.Dan Hansen skrev:FUD: Når jeg skriver at de programmene skolen bruker krever Windows, betyr ikke det at noen har bestemt de (skolen) skal bruke disse programmene. Det er noe de har valgt selv en gang i tiden, og da de har x-antall lisenser på disse samt gode kunnskaper i bruken av samme, vil de gjerne fortsette med det. Det er ingen myndigheter eller noe annet som har bestemt dette.
Hvis du hver gang har forsøkt med formater som har vært trøblete, så hjelper det ikke hvor mange ganger du forsøker. Dagens Kdenlive er rimelig stabil, og så lenge du vet om det, så er det svært lett å unngå trøblete formater.Videoredigering: Dette er noe jeg tester ut et par ganger i året
Hva er det egentlig du får til der da? Har du allerede kjøpt inn programvare for flerfoldige tusen for dine behov? Hvis ikke sitter du der med noen ubrukelig fliser på skjermen. Programvare som Digikam og Kdenlive er ikke tilgjengelig, så du må ta til takke med dyre eller dårlige alternativ. Men det er klart, om du uansett ikke får nyttigjort deg programmene på linux fordi du møter store problemer, så er ikke linux noe for deg, og personlig tror jeg vel linux ikke er noe for deg.Kjører for tiden Windows 8, og så lenge det ikke byr på noen problemer ser jeg ingen grunn til å bytte.
Tja, ser ikke ut til at det er ny kode der siden 2008. Forsøkte å kompilere opp debianpakker for den i dag, men det var en avhengighetspaghetti som vitnet om dårlig håndtverk over lengre tid. Når jeg endelig nøstet opp i den kompilerte det ikke rent. Også gjerne kalt bit-rot. Grunnen er vel rett og slett at Gimp nå fyller bruksområdet til Cinepaint. Hele gamle libgimp er byttet ut hvis du sjekker ut gimp fra trunk. Fargestyring, dybde, HDR er på plass. Fortsatt er det en del funksjoner som skal portes over til GEGL, men det grunnleggende er på plass. Med noen dagers innsats ville jeg sikkert fått til oppdaterte Cinepaint pakker, men noe sier meg at det ikke vil hjelpe deg likevel.Cinepaint: Dette prosjektet lå vel "dødt" i en periode, og det var en av grunnene til det oppsto en del problemer for enkelte. Ser på nettsidene deres at de nå er i gang igjen, så skal ikke se bort fra at det nå virker som det skal. Men det gjorde ikke det sist jeg forsøkte.
Jada, jeg tipset deg om finfatkura. Den funker fint fortsatt den, satte det opp for en venn som driver firma, og han er godt fornøyd. Nå kikket jeg nærmere på GnuCash, og såvidt jeg kan se dekker den ditt behov med ett vesentlig unntak, det mangler maler for utskrift av faktura til forskjellige land. Det er fullt mulig å lage slike maler, dokumentasjonen er god: http://wiki.gnucash.org/wiki/Custom_Repo Mulig noen allerede har gjort det også, men kjapp googling ga ingen opplagte hits.Faktura: Husker også det ble nevnt et fakturaprogram her inne en gang, men det er vel også et dødt prosjekt(?) GNU-cash forsøkte jeg også ved en anledning, men det var så vidt jeg kunne se ikke i nærheten av hva jeg ønsket meg. Har også forsøkt med fakturamaler i tekstbehandler, men det ble et salig surr.
Et lydkort er en billig affære, så det burde være høyst overkommelig. Ellers har jo lyd generelt vært gjennom en turbulent periode på linux. Heldigvis ser det ut til at denne perioden endelig er over, det er lang mellom problemene nå.Amatørradio: Ja, det var spesielt lyddriverne jeg slet med.
De fikk akkurat den prisen de fortjente Som Viking viste deg har Microsoft svært aktivt gått inn å nedkjempet forsøk på linux i skolen verden over. Om nødvendig betalte de skoler for å bruke windows og office. Hvis skolen har betalt så mye som en krone er det fordi de ikke kjente til alternativer. Microsoft gir ikke hvis de uansett får et salg. Det er ikke uten grunn at Microsoft har klart å bekjempe linux mange plasser i verden, kostnadsargumentet er det første de etterkommer. Til slutt ender skolesektoren i sin helhet, og antaglig din skole i særdeleshet, uansett med å blø mye penger til Microsoft.Det kan godt hende alt dette er "penger ut av vinduet", men jeg tipper de i sin tid fikk en veldig god pris på et klasserom fullt av datamaskiner med Windows XP og da ingen hadde hverken kunnskaper eller forutsetninger for å si noe annet, slo de vel til på dette.
Her er vi dypt uenige.Hvilket jeg sånn sett ser som et fornuftig valg,
Del skrev:Isåfall misforstod jeg. Da burde det heller ikke være noe problem for dem om disse nye maskinene fyller ut tilbudet med en del andre programmer. Det er ikke slik at linux mangler helt programmer for skolen heller.Dan Hansen skrev:FUD: Når jeg skriver at de programmene skolen bruker krever Windows, betyr ikke det at noen har bestemt de (skolen) skal bruke disse programmene. Det er noe de har valgt selv en gang i tiden, og da de har x-antall lisenser på disse samt gode kunnskaper i bruken av samme, vil de gjerne fortsette med det. Det er ingen myndigheter eller noe annet som har bestemt dette.
Del skrev:Hvis du hver gang har forsøkt med formater som har vært trøblete, så hjelper det ikke hvor mange ganger du forsøker. Dagens Kdenlive er rimelig stabil, og så lenge du vet om det, så er det svært lett å unngå trøblete formater.Dan Hansen skrev:Videoredigering: Dette er noe jeg tester ut et par ganger i året
Del skrev:Hva er det egentlig du får til der da? Har du allerede kjøpt inn programvare for flerfoldige tusen for dine behov? Hvis ikke sitter du der med noen ubrukelig fliser på skjermen. Programvare som Digikam og Kdenlive er ikke tilgjengelig, så du må ta til takke med dyre eller dårlige alternativ. Men det er klart, om du uansett ikke får nyttigjort deg programmene på linux fordi du møter store problemer, så er ikke linux noe for deg, og personlig tror jeg vel linux ikke er noe for deg.Dan Hansen skrev:Kjører for tiden Windows 8, og så lenge det ikke byr på noen problemer ser jeg ingen grunn til å bytte.
Del skrev:Tja, ser ikke ut til at det er ny kode der siden 2008. Forsøkte å kompilere opp debianpakker for den i dag, men det var en avhengighetspaghetti som vitnet om dårlig håndtverk over lengre tid. Når jeg endelig nøstet opp i den kompilerte det ikke rent. Også gjerne kalt bit-rot. Grunnen er vel rett og slett at Gimp nå fyller bruksområdet til Cinepaint. Hele gamle libgimp er byttet ut hvis du sjekker ut gimp fra trunk. Fargestyring, dybde, HDR er på plass. Fortsatt er det en del funksjoner som skal portes over til GEGL, men det grunnleggende er på plass. Med noen dagers innsats ville jeg sikkert fått til oppdaterte Cinepaint pakker, men noe sier meg at det ikke vil hjelpe deg likevel.Dan Hansen skrev:Cinepaint: Dette prosjektet lå vel "dødt" i en periode, og det var en av grunnene til det oppsto en del problemer for enkelte. Ser på nettsidene deres at de nå er i gang igjen, så skal ikke se bort fra at det nå virker som det skal. Men det gjorde ikke det sist jeg forsøkte.
Del skrev:Jada, jeg tipset deg om finfatkura. Den funker fint fortsatt den, satte det opp for en venn som driver firma, og han er godt fornøyd. Nå kikket jeg nærmere på GnuCash, og såvidt jeg kan se dekker den ditt behov med ett vesentlig unntak, det mangler maler for utskrift av faktura til forskjellige land. Det er fullt mulig å lage slike maler, dokumentasjonen er god: http://wiki.gnucash.org/wiki/Custom_Repo Mulig noen allerede har gjort det også, men kjapp googling ga ingen opplagte hits.Dan Hansen skrev:Faktura: Husker også det ble nevnt et fakturaprogram her inne en gang, men det er vel også et dødt prosjekt(?) GNU-cash forsøkte jeg også ved en anledning, men det var så vidt jeg kunne se ikke i nærheten av hva jeg ønsket meg. Har også forsøkt med fakturamaler i tekstbehandler, men det ble et salig surr.
Del skrev:Et lydkort er en billig affære, så det burde være høyst overkommelig. Ellers har jo lyd generelt vært gjennom en turbulent periode på linux. Heldigvis ser det ut til at denne perioden endelig er over, det er lang mellom problemene nå.Dan Hansen skrev:Amatørradio: Ja, det var spesielt lyddriverne jeg slet med.
Del skrev:De fikk akkurat den prisen de fortjente Som Viking viste deg har Microsoft svært aktivt gått inn å nedkjempet forsøk på linux i skolen verden over. Om nødvendig betalte de skoler for å bruke windows og office. Hvis skolen har betalt så mye som en krone er det fordi de ikke kjente til alternativer. Microsoft gir ikke hvis de uansett får et salg. Det er ikke uten grunn at Microsoft har klart å bekjempe linux mange plasser i verden, kostnadsargumentet er det første de etterkommer. Til slutt ender skolesektoren i sin helhet, og antaglig din skole i særdeleshet, uansett med å blø mye penger til Microsoft.Dan Hansen skrev:Det kan godt hende alt dette er "penger ut av vinduet", men jeg tipper de i sin tid fikk en veldig god pris på et klasserom fullt av datamaskiner med Windows XP og da ingen hadde hverken kunnskaper eller forutsetninger for å si noe annet, slo de vel til på dette.
Del skrev:Her er vi dypt uenige.Dan Hansen skrev:Hvilket jeg sånn sett ser som et fornuftig valg,
QtanJ skrev:Gjeld ikkje oppgraderingstilbodet til Microsoft for maks 5 pcar for berre privatpersonar og små organisasjonar? Eg går ut frå at skulen er liten nok dersom det var behov for maks 5 lisensar, men var det færre maskiner enn det? Var det overflødige lisensar som ikkje var installert? Den gamle xp-lisensen vert brukt opp ved oppgradering slik at ein mister retten til den gamle versjonen når den oppgraderte vert registrert. Linux har lært meg å respektera lisensavtaler. Ufri programvare er komplisert, både når det gjeld oppgradering og ny-innkjøp. Gode linux-distribusjonar har gode standardar for å hindra dårlege lisensar.
QtanJ skrev:At Windows og Microsoft-programvare vert mykje brukt i skulen er eit problem sjølv om dei får det gratis fordi dei då vil få opplæring i programvare som kostar mange pengar. Dersom alle skuleborn fekk opplæring i libre-/openoffice ville nok "monopolet" til Microsoft Office forsvunne sidan det hadde vore større opplæringskostnad til den dyre kontorpakka enn den som er gratis. Dersom elevane får opplæring i eit system som er gratis vil det vera lettare for dei å spara pengar seinare i livet fordi dei veit om alternativ til dei dyre løysingane. Generelt har ingen skuler som ikkje driv målretta mot IT-utdanningar noko grunn til å velje Microsoftprogramvare som t.d. MS office framfor openoffice. Eg vil påstå at det ofte er like greitt å bruka gratislisens for libreoffice som å bruka den lisensen for MS office som ein alt har. Alternativt kan begge vera installert slik at brukaren kan velja sjølv. Eg brukar libreoffice mykje meir effektivt fordi MS Office har endra seg radikalt etter 2003-versjonen, og eg stort sett har brukt openoffice og libreoffice etterpå. Skuler bør ikkje ha behov for 1000-maler og 1000-makroar som er vanskelege å konvertera til opplæringsformål.
QtanJ skrev:Til administrative formål bryr eg meg lite om kva folk vel, men til opplæring burde dei billege alternativa vera viktige.
QtanJ skrev:Når det gjeld lyd synest eg JACKd fungerer bra når eg treng full kontroll. Heilt vanleg ALSA+oss-støtte fungerer ok til vanleg bruk.
Dan Hansen skrev:Dog er vi litt tilbake til utgangspunktet med denne tråden, for skolen har fått flere utrangerte datamaskiner (jeg kjenner ikke spesifikasjonene ennå), og da Windows-lisensene nå koster nærmere 2.000 kroner stykket, er ikke det aktuelt lenger.
Så, tilbake til innledningsspørsmålet; hvilken Linux-distro anbefales, og hvorfor.
Kravene som stilles er at den bør være lettkjørt, være garantert lang driftstid, og generelt mye brukt.
Selv heller jeg mot enten Linux Mint eller Ubuntu, og LibreOffice på Office-siden ...
Mvh Dan
viking60 skrev:Mephis er en litt glemt distro som virker og den er relativ pragmatisk med hensyn til drivere etc (må ikke være "free" og"open").
Den er basert på Debian stable og det blir stort sett ikke mere stabilt enn det.
Her er en litt eldre Distrowarch anmeldelse der testeren pleier å ha en blokk der han noterer feil og mangler; - blokken var tom etter en mephis installasjon....
viking60 skrev:Når det gjelder Microsoft i skolen fordi lærerne er vant til det og tilbudet er rimelig etc. så forholder det seg ofte slik i skoler at elever må gjøre lekser hjemme.
viking60 skrev:Og der er det ikke altid mulig å få de samme tilbudene som i skolen - noe Microsoft vet godt.... og som du glemmer?
viking60 skrev:Sett fra MS blir regnestykket da slik at 20 PC'er i skolen med kr 0 i fortjeneste kan forsvares med salg av 20 PC'er til hver enkelt famile m elever.
Og Linux som OS, forblir et hull i utdannelsen...bra for hvem? Skolen? Elevene?
viking60 skrev:Manglende kunnskap var ikke makt, sist jeg sjekket.....
Dan Hansen skrev:viking60 skrev:Manglende kunnskap var ikke makt, sist jeg sjekket.....
Takk for den ...
Mvh Dan
Dan Hansen skrev:Glemte å skrive at uansett hvilket system som velges, må det være på så perfekt dansk som mulig, i og med den skal stå i et skolemijø i Danmark, og de yngste elevene er kun fem-seks år gamle.
Dan Hansen skrev:Uansett er det helt uaktuelt å begynne å kompilere noe som helst. Det MÅ virke "ut-av-boksen"
Dan Hansen skrev:OpenSUSE har jeg som sagt ingen erfaringer med
AVI er bare en container for microsoft format, hva tror du. Mpeg kan også være mye rart. Konverter til lossless Matroska i Kdenlive før du begynner å redigere, så ligger det an til stabil opplevelse. Du kan komprimere etterpå, eksempelvis Google sitt webm format (gir typisk godt resultat).Jeg har stort sett holdt meg til AVI og MPEG-2. Burde vel egentlig ikke være så "trøblete" noen av disse?
Grei til å redigere, men jeg synes ikke det er mye å skryte av som digitalt fotoalbum. Her synes jeg Digikam er langt å foretrekke. Lurer vel også på hvor mye redigering folk flest egentlig gidder å dille med over tid.Jeg får til "alt" - som f.eks redigere bildene mine i Photoshop 7.0
Del skrev:Generelt vil jeg anbefale å redigere i lossless format, da slipper du å miste kvalitet på videoen underveis, og du vil typisk oppleve bedre ytelse på redigeringsprogrammet (uansett hvilket program du bruker). Video kameraer bruker gjerne komprimeringsalgoritmer, og det gjør alt tyngre. Kdenlive støtter eksport i alt mellom himmel og jord (også diverse avi og mpeg), du må opp i dyre redigeringsprogrammer for å matche Kdenlive på import og eksport. Når det gjelder Photoshop 7 og Picasa skal visst begge funke nær perfekt i wine (uten at jeg har prøvd), men jeg foretrekker som sagt Digikam til min bilder. Skal jeg redigere noe mer, så synes jeg Gimp, Krita og Graphicsmagick fyller mine behov på en god måte.
Del skrev:Tatt i betraktning hvor bundet du er til windows er det imponerende at du frekventerer her. Hadde vært morsomt å se hvor langt vi kunne kommet med full overgang til linux for deg, men tror det er litt vanskelig å ta på et forum.
Returner til Generell diskusjon
Registrerte brukere: Google [Bot]