Linux på skolepc'er ...

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Linux på skolepc'er ...

Innleggav Dan Hansen » man 17.12.2012 12:41

Hei

En skole jeg hjelper litt en gang iblant, har fått en del pent brukte stasjonære datamaskiner som skal settes opp til felles bruk av elevene. Maskinene er relativt kraftige, og har mellom 2 og 4GB RAM, og mellom 300 og 500GB harddisker. Harddiskene er blanke, da bedriften som har donert dem ikke kan levere med lisens på programvaren de har brukt (volumlisenser, tydeligvis).

Da skolen er en mindre privatskole, og datamaskinene en gave, er det ikke avsatt midler til hverken operativsystem eller annen programvare, så i samråd med skolens ledelse, har vi funnet ut vi installerer Linux på dem, samt en eller annen kontorpakke.

I den anledning tenkte jeg å spørre dere til råds, om hvilken distribusjon jeg burde gå for, og hvorfor.

I samme anledning bør jeg vel spørre om hvilken kontorpakke jeg burde velge, LibreOffice eller OpenOffice? Eventuelt hvorfor.

Et ufravikelig krav, er at systemet skal være intuitivt å bruke, og det skal være korrekt oversatt til dansk språk (skolen ligger i Danmark).

Alle tips og råd mottas med stor takk.

Mvh Dan
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Philip67 » man 17.12.2012 19:20

Jeg anbefaler samme distribusjonen som brukes i alle nav kontorer
Det kommer hundrevis av menesker til nav kontorene hverdag og bruker dem uten at de får vite at det er linux os på datamaskiner.Jeg husker ikke navn på distribusjonen,men det er ihverfall en av suse distibusjoner. Det er helt stabilt og sikkert os og enkelt å bruke

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav terjejh » tir 18.12.2012 21:44

I Norge er Skolelinux basertDebian Edu spesielt tilpasset skolebruk.

Men som aktiv openSUSE bruker, ville jeg til skolebruk sett nærmere på openSUSE Education, først via Live-DVDen Li-f-e (Linux for education) og så gjort en testinstallasjon. Som for Skolelinux tilbys klient/server flerbrukeroppsett for lokalnett basert på Linux TerminalServer Project (LTSP); her integrert med openSUSE Edu via KIWI-LTSP avbildningen og Easy LTSP grensesnittet.
http://www.opensuse-education.org/index.html
http://www.ghacks.net/2010/02/11/test-d ... tribution/

System installasjonsspråk velges på første boot-meny installasjonsbilde. Valg av skrivebord, KDE4 eller Gnome eller en applikasjonsmix er en smaksak. LibreOffice følger med som standard i distribusjonen og utvikles mer aktivt enn OpenOffice. EducOOo med OOo4Kids er likevel en spesialtilpasning basert på OpenOffice for skolebruk (7-12år), men den norske siden har ikke vært oppdatert det siste året http://wiki.ooo4kids.org/index.php/Main_Page

Bare du selv kan avgjøre om du er fornøyd med de danske språkoversettelsene. Jeg vil tippe det er bra/brukbart som for norsk; noe innblanding av litt engelsk er jo uunngåelig som i dagligtale.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Blå-tann » lør 22.12.2012 10:07

Hvorfor være så komplisert?

Ubuntu er det største distroen og har bredest støtte. Er det noe du ønsker å få fikset, er det lettest å finne svar rundt denne distroen.

Nå er det ikke nødvendig å bruke Ubuntu, spesielt. Flere distroer er basert på denne og tillhører samme programmbibliotek (repository) og løsninger. Du kan google etter en løsning for Ubuntu, og bruke samme framgangsmåte på distro X.
Jeg mener Ubuntu er veldig intuitivt, og egner seg veldig godt til elever (de mer tekniske delene er litt mer skjult) men om du mener elevene bør ha noe som ligger nærmere Windows, kan du f.eks. velge Linux Mint.

Office pakken i Mint og Ubuntu er LibreOffice, som er en "fork" av OpenOffice.org og har kommet lenger enn forgjengeren. (OpenOffice.org har stagnert litt)
medlem i 196 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav terjejh » søn 23.12.2012 23:24

Vel, vektlegger man størrelsen på bidrag til utvikling og innovasjon i felles åpenkildekodeprosjekter, blir nok bildet heller flatterende i fht utbredelsen (volumbruken). Dette framkommer bl.a her for Linux kjerna generelt http://www.theinquirer.net/inquirer/new ... linux-2632
og for den nevnte LibreOffice kontorsvitten spesielt http://arstechnica.com/business/2012/02 ... ery-month/

Til det jeg nevnte ovenfor om LTSP i mitt første svar, vil jeg tilføye at LTSP klient/server løsning krever og er beregnet på lokalnett (LAN) hastighet.
Ønsker man også fjernoppkopling (eks. hjemmefra) via Internett (WAN) , kan dette suppleres med en åpen, mobil tynnklientløsning kalt X2Go (ala NX). X2Go kan sameksistere med KIWI-LTSP serveren på openSUSE Edu, og finnes i tillegg vedlikeholdt for openSUSE/SLE og Fedora/RHEL på OBS. For andre distribusjoner henvises til respektive pakkebrønner eller X2Go prosjektets hjemmeside
http://lizards.opensuse.org/2012/09/27/ ... kiwi-ltsp/
http://www.x2go.org/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav olear » lør 29.12.2012 0:38

Bruk Debian Stable.

Den er stabil, støttet lenge, har størst utvalg av programvare.

Ang. Libre vs. Open. Velg den som er standard i distroen du velger.

Philip67: NAV bruker tynnklienter.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Dan Hansen » man 28.01.2013 20:18

Så flesket Microsoft til med Win8-lisenser til kun kr 229,- pr stk, så da ble det det ... :-)

Mvh Dan
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav viking60 » tir 29.01.2013 17:25

Ser ut til at noen har angret på tilsvarende valg, og gladelig betaler 125 Dollar for å nedgradere fra Windows 8 til Windows 7

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Dan Hansen » tir 29.01.2013 19:40

Hehe, ja, har hørt litt begge deler om Windows 8, men min egen erfaring er så langt rimelig god med systemet. Har selv to bærbare med touch-skjerm, og kona bruker nesten ikke annet, men jeg fortsatt foretrekker å bruke mus. Utover dette er det litt som Win7 på steroider. Datamaskinen jeg sitter på nå bruker 14 sekunder fra jeg trykker på startknappen til den er klar til bruk og jeg har ikke installert noen proprietære drivere bortsett fra Vuescan for å få den gode gamle Canonscanneren min til å virke. Den "ramlet ut" etter XP en gang.

Faktisk synes jeg Windows 8 har alt det jeg har lett etter i ymse Linux-distroer, rent bortsett fra at det koster penger da, men de få hundrelappene er ikke akkurat all verden :)

Hvorvidt det holder mål i det lange løp vil jo bare tiden vise, men som sagt trives jeg foreløpig ganske så greit ...

Mvh Dan
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Del » tir 29.01.2013 22:01

Det var synd å høre Dan. Hadde vært flott om barna hadde blitt eksponert for fri programvare. Det ville kanskje gitt dem et bredere perspektiv, som kunne åpnet nye muligheter for dem senere i livet. Flott at du har funnet et OS du trives med. Personlig har jeg mer og mer kommet til den konklusjonen at linux ikke er for alle, så får heller vi som er ekstra datainteressert kose oss ekstra med linux.
medlem i 195 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Dan Hansen » tir 29.01.2013 22:14

Ja, og det var veldig tett på vi hadde installert Linux (sannsynligvis Mint) og LibreOffice, men da dette tilbudet dukket opp kunne vi nesten ikke la det gå fra oss.

Dessuten er det en del læreprogrammer som kun finnes for Windows, så akkurat den biten hadde blitt en utfordring. Litt lettet over at jeg slipper å tenke på det nå :)

Selv har jeg lekt med Linux i årevis, men det som alltid har gjort jeg har måtte gå tilbake til Windows er muligheten for et brukbart videoredigeringsprogram, fotoredigeringsprogram og fakturaprogram. Det finnes simpelthen ikke for Linux (min erfaring), og da jeg i tillegg er radioamatør, bremser det ganske kraftig. Ikke fordi det er helt umulig, men det er svært vanskelig.

At det ble til at vi valgte Windows i denne situasjonen betyr ikke at vi mener det er bedre enn Linux generelt, bare at vi tror det er best for skolen i akkurat denne situasjonen. Og så var det selvfølgelig avgjørende man kunne få et moderne operativsystem for en rimelig penge da. Skulle det vært betalt fullpris, hadde jeg nok brukt dagene med Linux istedenfor ... :)

Mvh Dan
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Del » tir 29.01.2013 23:09

Dan Hansen skrev:Ja, og det var veldig tett på vi hadde installert Linux (sannsynligvis Mint) og LibreOffice, men da dette tilbudet dukket opp kunne vi nesten ikke la det gå fra oss.
Det hadde vært meget gode valg begge deler. Personlig har jeg en forkjærlighet for Kubuntu, og Brasil rullet ut 500.000 skolemaskiner med Kubntu.
Dessuten er det en del læreprogrammer som kun finnes for Windows, så akkurat den biten hadde blitt en utfordring. Litt lettet over at jeg slipper å tenke på det nå :)
Dette er vel bare FUD. Nå har jeg hatt tre barn oppgjennom skolen, og de har brukt utelukkende linux hjemme. Jeg har hatt et par runder med lærere i forhold til dokumentformater, og jeg har selv måtte vise mine barn hvordan de formatere i LO. Det er alt. Dette er kun et problem hvis man gjør det til et problem. Jeg har hørt noen skrekkeksempler fra fylkeskommuner i Norge hvor systemer har blitt trødd nedover hodene på de enkelte skolene, men dette var vel en privatskole.
Selv har jeg lekt med Linux i årevis, men det som alltid har gjort jeg har måtte gå tilbake til Windows er muligheten for et brukbart videoredigeringsprogram,
Kdenlive dekke dine behov med mindre du er meget sær, nettopp ute i versjon 0.9.4: http://www.kdenlive.org/users/j-b-m/kde ... 4-released Vil påstå den måler seg greit med Sony Vegas Pro i siste versjon.
Sjekk glimrende tutorial serie her: http://opensource.com/life/11/11/introduction-kdenlive
Skulle du likevel foretrekke annen editor begynner det faktisk å bli ganske så hyggelig på linux: http://www.linux.com/news/software/appl ... eo-editors
fotoredigeringsprogram
Darktable og Digikam dekker de flestes behov, men hvis du sammenligner med full-suite fra Adobe er det klart det fortsatt er noen huller, men det går faktisk begge veiene i dag. Digikam har hatt en meget god utvikling de siste årene, og jeg vil påstå det nå er det beste albumet uansett plattform og pris. For redigering har du en del alternativer:
http://www.linux.com/news/software/appl ... n-on-linux
mitt møte med Adobe elements ga meg krampe. Jeg trives mye bedre med fri programvare for mine fotobehov. Respekterer naturligvis at du kan ha andre preferanser.
og fakturaprogram.
Nettet flommer over av nettbasert faktura. Dersom du ikke liker linuxvarianter, bruker du bare en nettbasert. Faktisk vil jeg sterkt fraråde deg å ha fakturaene selv hvis du er en gjennomsnittlig windowsbruker.
og da jeg i tillegg er radioamatør
Husker du nevnte dette tidligere. Kan ikke si jeg har kunnskap på dette så godt mulig du mangler software for linux der. Når det er sagt er det utrolig hva man kan finne hvis man leter. Så hvis du er intressert kan vi alltids se om det er mulig å finne noe bra.
At det ble til at vi valgte Windows i denne situasjonen betyr ikke at vi mener det er bedre enn Linux generelt, bare at vi tror det er best for skolen i akkurat denne situasjonen.
Neppe. Skolen skal vel ha disse læreprogrammene du nevnte (du kan jo tipse dem om Moodle, men er de først på Microsoft vogna følger det ofte mye med), så blir det vel MS Office også, siden de allerede har windows, men den er ikke på billigsalg. Blir trist når jeg hører slikt. Istedet kunne de kjøpt inn utviklerbrett til hver av elevene:
http://www.engadget.com/2013/01/29/goog ... pberry-pi/
og hvorfor ikke slengt på en 3D printer i tillegg, så kunne de laget sine egne kabinetter med Blender:
http://www.engadget.com/2013/01/29/3d-printer-guide/
nå vet jeg jo ikke alderen på disse barna, men poenget mitt står, bruk pengene på noe som har stimulert barna til kreativitet istedet. Lego Mindstorm, hva som helst, bare noe annet enn det samme mølet fra Microsoft. Slik som det er nå blir pengene sløst bort uten at barna får noen gevinst.

Edit: tok en liten google runde. Ser ut til at amatørradio og linux er en god kombinasjon:
http://www.xastir.org/wiki/Main_Page
medlem i 195 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Dan Hansen » ons 30.01.2013 0:04

På grensen av OT her nå, men det går sikkert greit (i og med det er min egen tråd da :) )

Jeg måtte google "FUD" for å finne ut hva det betyr, og nei, de programmene de bruker i skolen krever faktisk Windows. Husker ikke hva de heter, men vet at sånn er det bare.

Når det gjelder videoredigering har jeg svært ymse opplevelser med det. Har prøvd Cinelerra, Kdenlive, Kino, Openshot ++ og felles for dem alle er at absolutt ingen av dem har fungert ordentlig. Jeg aner ikke hva det kan være (og nå husker jeg ikke i farta detaljene heller), men enten har de ikke fått kontakt med kameraet, eller så har de ikke rendert ordentlig, lyden blir usynkron osv osv. Og det rare er at mye av dette går igjen i de forskjellige distroene jeg har prøvd. Det eneste jeg har kunne brukt til noe fornuftig var en versjon av Kino i sin tid, men sist jeg prøvde doblet den hastigheten ved rendering til mpg(!)

Når det gjelder fotoredigering brukte jeg en gang noe som het Cinepaint, og det funket rimelig greit (i Windows bruker jeg Photoshop 7.0), men plutselig en dag sluttet det bare å virke. Gimp er sånn jeg ser det ikke noe alternativ.

Jeg kan ikke bruke online fakturaprogrammer da de ikke tilfredsstiller de kravene jeg stiller til dem. Jeg fakturerer på tre forskjellige språk, i tre forskjellige valutaer, med og uten moms til flere forskjellige bankkontoer. For å få til dette har jeg "modifisert" et allerede eksisterende fakturaprogram så det passer til mitt bruk. Videre lagrer jeg både pdf-kopier og database til Dropbox, så dette er jeg rimelig fornøyd med

Det finnes ellers mange fine programmer for radioamatører til Linux, og jeg fikk flere av dem til å virke rimelig greit også, på nær digimode. Det var noe skikkelig herk å få til, men det gikk til sist. Problemet var overstyringer av lydkort og drivere, og det måtte utrolig mye justeringer til for hver gang jeg skulle bruke det. I Windows har jeg HRD (Ham Radio Deluxe) som stort sett bare virker, og alle programpakker er integrert (logg, riggstyring, digimode, sat osv osv ...)

For ikke å svartmale det hele helt, skal det sies at jeg kjenner flere videofotografer som ikke bruker annet enn Linux, og jeg kjenner flere fotografer som gjør det, og ikke minst radioamatører. Dog har ikke jeg fått det til å fungere tilfredsstillende, og det som virker ene dagen, virker kanskje ikke neste dagen. Frustrerende, og stort sett den eneste grunnen til at jeg har gått tilbake til Windows, gang etter gang.

Riktignok kunne mye av dette løses med VirtualBox, men skal jeg likevel fyre opp Windows for å løse oppgavene, kan jeg like gjerne nøyes med det. Ellers har da guttene her i huset også kjørt Linux de siste årene, men nå har de etterhvert også fått seg så mange Windowsspill at de også er mer eller mindre permanent over igjen.

Ellers skriver du at; "Slik som det er nå blir pengene sløst bort uten at barna får noen gevinst.", noe jeg kanskje reagerer litt på da skolen har fått åtte datamaskiner med skjerm og alt, bare ikke noe operativsystem. Det har man nå fått kjøpt for kr 229,- per lisens, hvilket blir under kr 2.000,- i det hele. Hvilket er helt greit, synes jeg, i og med det vel er dette operativsystemet de vil møte rundt seg ellers i samfunnet og skolevesenet generelt. Nå er ellers ikke dette ment som noen "forsvarstale" for at skolen valgte Windows fremfor Linux i dette tilfellet, men det er klart at dette også er et avgjørende element.

Hadde skolen måtte betale full pris for disse lisensene hadde vi ikke vært i tvil, da hadde vi som sagt valgt Linux, men slik ble det nå en gang ikke.

Avslutningsvis, xastir er et aprs-program og kun en svært liten del av hobbyen. Jeg for min del kjører aprs via en android mobiltelefon :)

Mvh Dan
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav Del » ons 30.01.2013 2:50

Dan Hansen skrev:På grensen av OT her nå, men det går sikkert greit (i og med det er min egen tråd da :) )
Såpass lite aktivitet her inne at de fleste bør være happy for at vi lager litt innhold og action ;)
Jeg måtte google "FUD" for å finne ut hva det betyr, og nei, de programmene de bruker i skolen krever faktisk Windows. Husker ikke hva de heter, men vet at sånn er det bare.
og jeg repliserer nei, det er ingenting i skolen som krever windows med mindre det blir trødd nedover hodet sentralt. Dette burde ikke være et problem for en privatskole. Vis gjerne ti nasjonale krav, det er svært interessant om Norge eller Danmark har prestert å få til noe slikt.
Når det gjelder videoredigering har jeg svært ymse opplevelser med det. Har prøvd Cinelerra, Kdenlive, Kino, Openshot ++ og felles for dem alle er at absolutt ingen av dem har fungert ordentlig.
Kdenlive fungerer ordentlig, det samme gjør openshot. Det har vært enkelte videoformat som har vært trøblete, så løsningen er typisk å velge noen som er godt støttet. Vi kan godt gå gjennom dette sammen om du får lyst til å prøve igjen. Merk også at Kdenlive har mottatt svært mye feilretting. Bare de siste to årene har den blitt mye mer stabil, den nylig sluppede 0.9.4 er ikke noe unntak.
Når det gjelder fotoredigering brukte jeg en gang noe som het Cinepaint, og det funket rimelig greit (i Windows bruker jeg Photoshop 7.0), men plutselig en dag sluttet det bare å virke.
Høres ut som et lett løsbart problem.
Jeg kan ikke bruke online fakturaprogrammer da de ikke tilfredsstiller de kravene jeg stiller til dem.
Skjønner, du er med andre ord ikke en gjennomsnittlig windowsbruker i denne sammenheng. Mener Olear nevnte at han hadde et fakturaprogram han hadde kodet opp. Kanskje han kan hjelpe? Ellers vil jeg tro GnuCash kan brukes.
Det finnes ellers mange fine programmer for radioamatører til Linux, og jeg fikk flere av dem til å virke rimelig greit også, på nær digimode. Det var noe skikkelig herk å få til, men det gikk til sist. Problemet var overstyringer av lydkort og drivere, og det måtte utrolig mye justeringer til for hver gang jeg skulle bruke det.
Hm, høres ut som du har hatt dårlig støttet hardware, eller gjorde dine erfaringer under overgangen til PulseAudio. Lydproblematikken i linux var rimelig ille en stund, men ser ut til å være løst nå. Unntaket er dårlig støttet hardware, slik som enkelte kort fra Creative.
Ellers skriver du at; "Slik som det er nå blir pengene sløst bort uten at barna får noen gevinst.", noe jeg kanskje reagerer litt på
Det var et generelt hjertesukk, men du unngår eksempelvis også å redegjøre for hvilken office pakke man går for, så kanskje jeg var inne på noe?
Avslutningsvis, xastir er et aprs-program og kun en svært liten del av hobbyen. Jeg for min del kjører aprs via en android mobiltelefon :)
Heh, kunne lurt meg. Seks-siders artikkel hos Linux Journal virket ganske stort på meg: http://www.linuxjournal.com/article/10621

Generelt virker det som om du møter mange problemer på linux. Min erfaring er at dette gjerne skyldes valg av distribusjon, dårlig støttet hardware eller at man herjer mye med systemet. Uansett, alt er løsbart, men det fordrer at man blir litt konservativ. Altså at du reduserer deg selv til en bruker, og begrenser i hvor stor grad du administrerer dine egne system. Samt at du er litt pragmatisk i forhold til funksjonalitet som ikke er på plass. Mange systemer blir ødelagt av at brukeren vil ha på plass en funksjonalitet som ikke egentlig er moden, og dermed avviker fra main-stream oppsett.
medlem i 195 måneder
 

Re: Linux på skolepc'er ...

Innleggav viking60 » ons 30.01.2013 14:17

Microsoft har et eget program som heter EDGI:
EDGI is a customer-focused program that is for circumstances (like the one you reference) where an education and/or government customer is going to puchase naked PC’s or PC’s w/Linux. IF we do everything possible and it still comes down to price differential between the Windows PC’s and Linux PC’s, then we can invest some/all of the royalty revenue from the deal back to the customer in the form of training, services, or even rebates. For more detail see that attached and let me know if you want to chat before your call. Note: This is not a partner program and is MS-internal only.

Bilde

Det er konstruert for å møte konkurransen fra Linux spesielt i skolen. En ting er bortfallet av reduserte inntekter fra skolene selv - en helt annen ting er elevene som må gjøre lekser hjemme.

Så lenge Linux er "bra" eller "dårlig" målt ut ifra hvordan Windows virker så vil jo konklusjonen altid være at Windows er best ("orginalen").

Når det gjelder spill så vil jo Linux være den beste plattformen i fremtiden:
http://steamforlinux.com/
Så bare vent, om 6 mnd så vil sønnen din ha Linux igjen :-D
PS:
Dersom noen synes at programmet ovenfor er heller tvilsomt sett ut ifra et konkurransehensyn (dersom det er Linux så er Windows "gratis") så er det sannsynligvis riktig.
Men til Microsofts forsvar skal det sies at de bidrar mer til Linux kernelen enn Canonical - sansynligvis fordi de innerst inne selv er begeistret for Linux.? ;)

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Neste

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron