Remote backup istedenfor Raid

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Remote backup istedenfor Raid

Innleggav soulman85 » man 03.03.2014 13:45

Hei

Jeg har idag en server (Ubuntu) med et Raid5 med LVM som holder bilder, dvdsamling ++. Jeg kjører idag backup mot min svogers Ubuntu server, men kun av bildene. Jeg bruker rdiff-backup til dette. Siden vi begge sitter på fiber (60/60 og 100/100) tenker jeg at det bør være mulig å dra dette litt lenger. Planen er å kjøre backup av dvdsamling også til min svoger (første gangs synk, ha disk i samme server pga mengden), dette betinger selvfølgelig nok disk i begge ender, men det ser jeg ikke som et problem.

Spørsmålet er da om noen vet om andre løsninger enn rdiff-backup som kan brukes (jeg er forsåvidt fornøyd med rdiff-backup, men det begynner å dra på årene).

Jeg tenker også at noe av vitsen med Raidet falle bort siden jeg vil ha backup remote. Jeg tenkte å ha kun 1 stor disk på begge lokasjoner, dersom den ene ryker så har jeg det på den andre lokasjonen.

Er det noen som gjør noe lignende eller har tenkt på det og kan komme med noen tips?

Mvh
Anders
medlem i 121 måneder
 

Re: Remote backup istedenfor Raid

Innleggav ak » man 03.03.2014 23:05

Hei,

Du bør generelt ikke tenke på RAID som en form for sikkerhetskopiering. Hvis det oppstår en feil på filsystemet (eller du rett og slett skriver feil kommando) så kan du fort miste alt, og da har du masse tilfeldige bits speilet på n+1 disker.

Bittorrent Sync er et alternativ til rdiff-backup som jeg kan anbefale, ellers er også vanlig rsync bra. Men det gir deg egentlig ikke mere beskyttelse. Utfordringen er fortsatt at hvis filene på et eller annet vis blir korrupte så er det ikke sikkert at du oppdager det før feilen er sync'et og du sitter med to dårlige kopier.

Det er en klassisk bommert å glemme å stoppe sync'ingen etter en kræsj, så den ødelagte maskinen overskriver den gode kopien med en gang systemet kommer online.

To alternativer:
1) Enheter du fysisk kobler fra, f.eks. synce til en ekstern USB disk en gang i måneden. Sett en påminnelse i kalenderen.
2) Hvis du har ekstra plass så kan du arkivere på den andre maskinen. Det er mulig du allerede gjør dette med rdiff-backup:
Maskin A: Den det skal bli tatt sikkerhetskopi av
Maskin B: Har tilgang til priviligiert bruker på A (med tilgang til de dataene som skal kopieres, men helst ikke root)

1) Maskin B logger inn på A og kopierer ut alle data (med rsync eller rdiff-backup)
2) På maskin B lages det et arkiv, f.eks. en full kopi i begynnelsen av hver måned, deretter differensielle filer etter hver sync resten av måneden. Du kan bruke vanlig "tar" for dette formålet, jeg kan gi deg oppskrift hvis interessert. Det viktigste er at dette skjer i en separat prosess, og helst gjøres med en annen brukerkonto.
3) Du bør da beholde minst to måneder med arkiv, siden en ulykken også kan skje natt til 1. i måneden. Dvs at du trenger minst 3x til 4x plassen som dataene tar opp på disk.

Bacula er i prinsippet en veldig bra løsning som pakker alt dette inn i et program. Men det har en server-klient arkitektur (mens dere bruker P2P) og kan være litt krevende å sette opp.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Remote backup istedenfor Raid

Innleggav soulman85 » tir 04.03.2014 19:33

Takk for et kjempesvar.

Formuleringen min var kanskje litt klønete, men raidet jeg har er primært for å dekke meg dersom en disk ryker, ikke som backup. Jeg har ekstern backup av bildene på en ekstern disk som refreshes innimellom, men jeg har ikke backup av dvdsamlingen, den tar ca 3TB.

Tanken min var nok egentlig at istedenfor å kjøre raid5 så kan jeg f.eks fjerne 3 av diskene og kjøre Raid0 med 2 av diskene for å strekke kapasiteten lengst mulig for DVD samlingen, og dersom raidet ryker så har jeg allikevel backup eksternt. Det med overskriving dersom noe går galt er et meget godt poeng og noe jeg har lest om mht rsync tidligere, men jeg trodde rdiff-backup var noe mer fornuftig siden den beholder versjoner i x antall dager som backup dersom noe slettes.

Bilder og andre kritiske ting må jeg har en annen fysisk backup, eventuelt lage en ekstra synk mot en av de andre pc'ene i huset, men dersom alt skulle brenne så har jeg en nokså up2date fysisk og en nattlig oppdatert backup eksternt.

Dersom DVD samlingen ryker så har jeg i verste fall originalfilmene, men det er jo en vanvittig jobb å rippe alt på nytt dersom 101 skulle være ute så jeg vurderer å anskaffe en større disk til dette. Sjansen for at en disk ryker er tilstede på begge lokasjonene, men det gjelder da å holde tunga i rett munn når man eventuelt må bygge disk eller raid på nytt.

Det tok vel ca 7 timer på første synkroniseringen av bildene (170GB), men tror ikke jeg ønsker å kjører full synk veldig ofte, per nå så kjøres den hver natt, men det er bare endringene som synkroniseres. Jeg kan nok f.eks lage en manuell rdiff-backup av bildene som jeg kjører innimellom til en annen mappe på ekstern lokasjon, da vil ikke denne autosynkes dersom noe går galt et sted.

Dersom jeg så kjører en "tar" av bildene f.eks hver måned på ekstern lokasjon så vil jeg også ha et arkiv, det var et godt forslag, dette kan jo enkelt gjøres med en cron jobb.

Jeg får tenke litt, forslagene dine hjalp meg ihvertfall en hel del, det gjelder bare for meg å finne en fornuftig og sikker løsning som dekker mitt behov.
medlem i 121 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere