av soulman85 » tir 04.03.2014 19:33
Takk for et kjempesvar.
Formuleringen min var kanskje litt klønete, men raidet jeg har er primært for å dekke meg dersom en disk ryker, ikke som backup. Jeg har ekstern backup av bildene på en ekstern disk som refreshes innimellom, men jeg har ikke backup av dvdsamlingen, den tar ca 3TB.
Tanken min var nok egentlig at istedenfor å kjøre raid5 så kan jeg f.eks fjerne 3 av diskene og kjøre Raid0 med 2 av diskene for å strekke kapasiteten lengst mulig for DVD samlingen, og dersom raidet ryker så har jeg allikevel backup eksternt. Det med overskriving dersom noe går galt er et meget godt poeng og noe jeg har lest om mht rsync tidligere, men jeg trodde rdiff-backup var noe mer fornuftig siden den beholder versjoner i x antall dager som backup dersom noe slettes.
Bilder og andre kritiske ting må jeg har en annen fysisk backup, eventuelt lage en ekstra synk mot en av de andre pc'ene i huset, men dersom alt skulle brenne så har jeg en nokså up2date fysisk og en nattlig oppdatert backup eksternt.
Dersom DVD samlingen ryker så har jeg i verste fall originalfilmene, men det er jo en vanvittig jobb å rippe alt på nytt dersom 101 skulle være ute så jeg vurderer å anskaffe en større disk til dette. Sjansen for at en disk ryker er tilstede på begge lokasjonene, men det gjelder da å holde tunga i rett munn når man eventuelt må bygge disk eller raid på nytt.
Det tok vel ca 7 timer på første synkroniseringen av bildene (170GB), men tror ikke jeg ønsker å kjører full synk veldig ofte, per nå så kjøres den hver natt, men det er bare endringene som synkroniseres. Jeg kan nok f.eks lage en manuell rdiff-backup av bildene som jeg kjører innimellom til en annen mappe på ekstern lokasjon, da vil ikke denne autosynkes dersom noe går galt et sted.
Dersom jeg så kjører en "tar" av bildene f.eks hver måned på ekstern lokasjon så vil jeg også ha et arkiv, det var et godt forslag, dette kan jo enkelt gjøres med en cron jobb.
Jeg får tenke litt, forslagene dine hjalp meg ihvertfall en hel del, det gjelder bare for meg å finne en fornuftig og sikker løsning som dekker mitt behov.