Kan jeg stole på Wine?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Kan jeg stole på Wine?

Innleggav Dan Hansen » lør 03.05.2014 11:43

Har et fakturaprogram ( http://www.vipilon.dk ) som tilsynelatende kjører ok i Wine bare jeg får satt det til å kjøre i WinXP modus. Dog har jeg oppdaget én enkelt bug, og det er at i fakturaoversikten kan jeg ikke markere og skrive ut fakturaer enkeltvis, de må åpnes først, og så kan jeg skrive dem ut. Ingen stor greie da alle fakturaene lagres som pdf i tillegg, og det er mye kjappere å skrive dem ut som pdf enn å skulle starte hele programmet først.

Utover dette ligner skjermbildet noe som er laget for Windows 3.11, men det er vel en av Wines små finurligheter :)

Ellers virker det som om jeg kan alt jeg pleier å gjøre, og den tar automatisk sikkerhetskopi til Dropbox, akkurat som den gjorde i Windows.

Men likevel har jeg den lille 1%'en med tvil - og da er spørsmålet - kan jeg stole på Wine? Eller risikerer jeg den plutselig en dag "tar kvelden" og drar hele fakturaprogrammet med seg?

Mvh Dan

[edit] Glemte visst - jeg kjører Ubuntu 14.04 og Wine 1.7.14
medlem i 205 måneder
 

Kan jeg stole på Wine?

Innleggav Superhai » lør 03.05.2014 14:09

Siden Wine ikke er feilfri og ikke en 100% implentering ennå, så er det alltid en risiko at spesielle kall til Windows-funksjoner kan krasje programmet eller gi noen merkelige hendelser. Men om du har brukt programmet i Wine en stund og det fungerer som det skal etter å ha prøvd alle funksjonene, så er det stort sett trygt. Jeg vil dog anbefale at du tar dette i betraktning i arbeidsflyten, slik at du ikke risikerer å tape noe om det skjer (nå er det også en risiko at et program har bugs som ville krasje selv på en ordinær Windows-installasjon).
medlem i 131 måneder
 

Re: Kan jeg stole på Wine?

Innleggav olear » man 12.05.2014 13:39

Ingenting er sikkert, men hold deg langt unna oppgradereringer iallefall, en liten oppgradering til Wine kan forbedre/gjøre ting verre.

Anbefaler virtualisering eller native app.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Kan jeg stole på Wine?

Innleggav Dan Hansen » man 12.05.2014 13:51

Kjører en Win8 i VB (ref. annen tråd), og det fungerer helt fint til mitt bruk :)
medlem i 205 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]