Linux bok\blader hvorfor finnes det ikke lengere?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Linux bok\blader hvorfor finnes det ikke lengere?

Innleggav lmh1 » man 08.02.2016 10:38

Hei, kunne ønske meg linux bok som er oppdatert.

Sist jeg var borti bøker\blader (Norske)

[*]lær linux på 24 timer
[*]boken om linux
[*]linux magasin norge

Men er det ingen norske forfattere i dag som kan lage en bok som er verdt å invister i maks pris 300-500 kr og på norsk?

Samme om det er PDF fil eller bok eller begge deler.
Bør virkelig være verdt å lese uten krav om engelsk kunskaper.
medlem i 168 måneder
 

Re: Linux bok\blader hvorfor finnes det ikke lengere?

Innleggav lmh1 » tir 08.03.2016 10:58

Veldig lite respons.

Holder selv på å oppdatere boken om Linux.
Om noen har tips, til f.eks hvis linux var reklamefinansiert\ betalt av bedrifter om det hadde vært bedre for linux sin fremtid?

For kunne gjerne like å vite hva som gjør Linux til det det er i dag.
For i dag er Linux kun gratis hvis man ikke vil ha noe fritid.

Kunne ønske linux blir mere distribusjon en kjerne i en distribusjon.
Da mye må man installeres etterpå.

Mange distribusjoner henger etter på KDE\Gnome man får utdaterte versjoner fordelen det er gratis.

Det jeg kunne ønske å få svar på:
Linux terminal VS Windows PowerShell
Open CL 4 VS DX 9
DX 12 vs vulcan (Som blir fremtiden på linux)
Hva har skjedd siden 2000 tallet.

Forskjellen mellom Fedora 23 og Redhat enterprice\ openSUSE Leap 42.1 vs Suse enteprice 12 (Desktop\Server).
medlem i 168 måneder
 

Re: Linux bok\blader hvorfor finnes det ikke lengere?

Innleggav olear » lør 02.04.2016 21:00

lmh1 skrev:Veldig lite respons.

Holder selv på å oppdatere boken om Linux.
Om noen har tips, til f.eks hvis linux var reklamefinansiert\ betalt av bedrifter om det hadde vært bedre for linux sin fremtid?

Mange firmaer har investert tid, folk og penger i Linux. Uten det har ikke "Linux" vært der den er i dag.

lmh1 skrev:For kunne gjerne like å vite hva som gjør Linux til det det er i dag.
For i dag er Linux kun gratis hvis man ikke vil ha noe fritid.

Skjønner ikke hel hva du vil fram til. Hva gjør Linux til det det er i dag? Mye arbeid fra utviklere og firmaer, som alle andre operativsystemer/programmer. Linux er ikke bare gratis, du kan også betale for det. Poenget med Linux er ikke gratis, men fritt, friheten til å gjøre det du vil, ikke være låst til hva et spesifik firma mener er best for deg.

Ikke ha noe fritid? Hva mener du? Linux er hva du gjør det til selv, hvis du vil bruke opp fritiden din til å dille med Linux så gjør det, eller bare bruke det som hvilket som helst operativsystem, som er laget for å drive maskinvaren og programmene dine, med andre ord være i bakgrunnen og sørge for at du kan bruke dataen din til det du hadde planer om.

lmh1 skrev:Kunne ønske linux blir mere distribusjon en kjerne i en distribusjon.
Da mye må man installeres etterpå.

Skjønner ikke hva du mener....

lmh1 skrev:Mange distribusjoner henger etter på KDE\Gnome man får utdaterte versjoner fordelen det er gratis.

Såklart, de fleste distroer foretrekker å bare fikse feil, ikke legge til ny funksjoner, det kalles å være stabil. Er bare å velge en distro som alltids har de siste versioner.

Hva gratis har med dette å gjøre vet ikke jeg....

lmh1 skrev:Det jeg kunne ønske å få svar på:
Linux terminal VS Windows PowerShell
Open CL 4 VS DX 9
DX 12 vs vulcan (Som blir fremtiden på linux)
Hva har skjedd siden 2000 tallet.

- Terminalen i Linux er mer fleksibel og man har mange forskjellige å velge mellom
- OpenGL er en API for programvare og spill, laget for å fungere på alle operativsystem. DX er primært en API for å utvikle spill til Windows.
- Vulcan er mer eller mindre OpenGL "next generation"


lmh1 skrev:Forskjellen mellom Fedora 23 og Redhat enterprice\ openSUSE Leap 42.1 vs Suse enteprice 12 (Desktop\Server).


Forskjellen er support og stabilitet.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Linux bok\blader hvorfor finnes det ikke lengere?

Innleggav lmh1 » søn 03.04.2016 10:00

Jeg prøver selv å bidra det hva jeg kan i første omgang jobber jeg med:

http://wiki.skolelinux.no/Dokumentasjon/BokenOmLinux

Har du noe tips der? Da jeg er langt fra en ekspert.
Experter finner nok raskere hva som er utdatert, prøvd å beholde\oppgradere kapittelene og få linux kernel (4.6) vs Windows 10.

Målet med boken er å få det mulig å gjøre det lettere for nybegynner å få Linux å være et alternativ.

Slik som er i dag er elilo\Grub2 brukt for nyere pcer med UEFI (Så har vi The rEFInd Boot Manager) for de som vil boote fra CD.) Eller har trøbbel å installere dette.

Problemet å være oversettter for linux eller utvikler er man ikke kan bruke https://www.diffchecker.com/ eller http://bestonlinehtmleditor.com/

For å lagre diff filer\endre kildekoden til Linux sin API.
Vet ikke om du bidrar med linux utvikling men vil gjerne få tips her.

Kunne ønske linux blir mere distribusjon en kjerne i en distribusjon.


Mener at ubuntu f.eks har kun 1.4 GB image (Tilsvarende DVD+R 8 cm plate) den har kapasitet på 2.8 GB så det mulig å få både kunbunt\ubuntu som eksempel på en slik plate.Fleste bruker 4.6 GB plater (12 CM) så da blir det mye enklere.

Det kunne lages kommandoer: sudo APT-Get install All-in-one-software
Da installeres f.eks kubuntu\ubuntu\xubuntu med alle programvare som er GPL.
Ellers kan man bruke sudo Apt-get install restricted software..
Da blir både java\flash\adobe reader\mpeg\mp3 surrund installert.
medlem i 168 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron