Jeg brukte program X i Windows. Finnes tilsvarende for Linux

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Innleggav klump3n » man 20.11.2006 22:47

Ser etter et program som er tilsvarende programmet Hyperterminal i Windows til Linux.
Finnes det noen alternativert til dette? Hørt at det går ann å bruke screen til dette, men gui er å foretrekke
medlem i 208 måneder
 

Innleggav sveur » ons 29.11.2006 18:54

Jeg brukte noe som heter: Ctrl + Alt + Delete i windows. Trodde jeg ikke kom til å få bruk for i linux, men har trengt det et par ganger. Fins det noen slags program manager eller noe for å drepe låste programmer?

Kjører kubuntu edgy
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Palken » ons 29.11.2006 19:35

Bruk ksysguard! Der får du oversikt over alle programmene og hvor mye kraft de tar!

Tips: Av og til må du ha administrator rettigheter for å drepe ett program, da kan du ta opp konsoll(treminal) og skrive følgende
Kode: Merk alt
sudo ksysguard
Så vil ksysguard åpne seg og du vil være admin/root i programmet :-)
medlem i 213 måneder
 

Innleggav lessthanjake » ons 29.11.2006 20:03

sveur skrev:Jeg brukte noe som heter: Ctrl + Alt + Delete i windows. Trodde jeg ikke kom til å få bruk for i linux, men har trengt det et par ganger. Fins det noen slags program manager eller noe for å drepe låste programmer?

Kjører kubuntu edgy

Trykk <alt>+<F2> oq skriv xkill, deretter er det bare å klikke på programmet du vil drepe.

Eventuelt kan du skrive f.eks 'pkill evolution' i en terminal.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav sveur » tor 30.11.2006 18:56

Partition Magic. Et grafisk partisjoneringsprogram.

På XP partisjonen min har jeg 30 gb musikk. Kan jeg lage en ext 3 partisjon til dem og bare flytte dem over med en gang? Jeg har ikke nok plass på harddisken, men jeg har en ekstern en.
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Bo » tor 30.11.2006 19:51

Det finnes mange ekvivalenter til Partition Magic, de fleste er bygget på parted, de mest kjente er vel: GParted (Gnome) og QtParted (KDE).
GParted finnes også i en livecd-versjon som er utrolig snedig.

Har du boot-diskene til Partition Magic kan du vel bruke de og. Lenge siden jeg har brukt de selv nå, så husker ikke om PQMagic hadde støtte for ext2/3.

Start en egen tråd til spørsmålet ditt, så vi slipper å gå off-topic i denne.
medlem i 221 måneder
 

Innleggav HolyCow » tor 07.12.2006 11:43

Leste bare fort gjennom denne tråden. Tror ikke denne er blitt nevnt:

http://www.linuxrsp.ru/win-lin-soft/table-eng.html
medlem i 207 måneder
 

Innleggav Roberth » tor 07.12.2006 15:12

Bo skrev:Det finnes mange ekvivalenter til Partition Magic, de fleste er bygget på parted, de mest kjente er vel: GParted (Gnome) og QtParted (KDE).
GParted finnes også i en livecd-versjon som er utrolig snedig.

Har du boot-diskene til Partition Magic kan du vel bruke de og. Lenge siden jeg har brukt de selv nå, så husker ikke om PQMagic hadde støtte for ext2/3.

Start en egen tråd til spørsmålet ditt, så vi slipper å gå off-topic i denne.


Ubuntu har gparted på livecden og som følger med når du installerer ubuntu...

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Lars89 » man 18.12.2006 19:58

I Windows hugser eg eg brukte ein notepadliknande sak for å kode html der visse ting vart farga og du fekk sånn typisk "+-"-greie for å skjule deler av koden. Har de forslag for tilsvarande program for Linux?
medlem i 216 måneder
 

Innleggav sturla » tir 19.12.2006 0:04

Quanta +
Veldig godt program for å utvikle vev sider. Fargelegger syntax for mange språk som brukes på nettet; html, css, javascript, php med flere.

Du kan også bruke Bluefish, som jeg egentlig foretrekker. Men dette har ikke slik skuling av teksten som du er ute etter (+-).

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Lars89 » tir 19.12.2006 1:08

Tusen takk! :-)
medlem i 216 måneder
 

fra windows til linux

Innleggav bjostein » man 08.01.2007 0:08

Har forøkt flere distroer fra Linux (MEPIS, ubuntu og mandriva).
om man monterer hver distro på en egen harddisk,
kan en bare skifte harddisk om man vil prøve en annen.
ellers overhode ikke problem med installasjonene.
jeg følte det gikk helt automatisk og enklere enn noe annet.
medlem i 206 måneder
 

Innleggav KMJ » søn 21.01.2007 17:14

klump3n skrev:Ser etter et program som er tilsvarende programmet Hyperterminal i Windows til Linux.


Jeg bruker Minicom. Det er console program, men har enkelt menystyrt oppsett. Synes det er bedre i bruk enn HT.

Når jeg først er inne på det(litt OT), er det noen som vet om et alternativ til Hyperterminal i Windows? Jeg synes det er ett helt forferdelig program, og kunne tenkt meg noe bedre når jeg jobber i win.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: SnagIt

Innleggav netbrain » tir 23.01.2007 16:09

heltnils skrev:Jeg brukte et program som heter SnagIt (Techsmith) utrolig mye. Et henidg lite program for å ta bilde av skjerm eller regioner (egendefinerte) på skjermen. Noen som vet om noe liknende for Linux ?


Hvis du kjører beryl har den en screenshot funksjon der du kan merke av et område samtidig som du holder nede noen tastatur taster. så vil den lagre bilde av det området på Desktop.
medlem i 206 måneder
 

Snapshot

Innleggav ruien_no » søn 04.02.2007 14:45

Jeg bruker Gkrellm med snapshot plugin for å ta bilder av desktop eller utsnitt av skrivebordet. Du kan jo prøve det
medlem i 205 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere