Jeg brukte program X i Windows. Finnes tilsvarende for Linux

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Jeg brukte program X i Windows. Finnes tilsvarende for Linux

Innleggav (m) » tir 26.10.2004 11:11

Når man går fra Windows til GNU/Linux kan det være litt vanskelig å finne program for GNU/Linux som tilsvarer program man brukte under Windows.

Redigert av ak: Denne linken er nå død

Her er en tabell som lister opp en rekke program/funksjonalitet i Windows, og deres ekvivalenter for GNU/Linux
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Gimper » tir 23.11.2004 22:13

Her er også en liste med tilsvarende Windows -> Linux programmer:

http://www.skolelinux.no/linux-signpost ... noa=0&fa=1
medlem i 232 måneder
 

Sammenligning...

Innleggav redraven » søn 29.05.2005 17:10

Lista har prøvd å få med det meste. Nederst på lista finnes det et forsøk på å finne tilsvarende for virus, slogans, tactics.....

:D :D :D

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

SnagIt

Innleggav heltnils » lør 10.09.2005 18:42

Jeg brukte et program som heter SnagIt (Techsmith) utrolig mye. Et henidg lite program for å ta bilde av skjerm eller regioner (egendefinerte) på skjermen. Noen som vet om noe liknende for Linux ?
medlem i 222 måneder
 

Innleggav jtopland » lør 10.09.2005 19:37

( m ): takk! denne tabellen var svært nyttig. har lenge lett etter et bra program lignende Sound Forge for Linux. Rezound ser lovende ut!

heltnils: jeg brukte selv også SnagIt ofte. prøvd ImageMagicks import? http://www.imagemagick.org/script/import.php

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

SnagIt

Innleggav heltnils » lør 10.09.2005 21:38

Takk for det. Skal prøve ditt ofrslag. Akkurat dette har vært mitt "mareritt" mtp å gå over til linux plattform. Har en haug småprogrammer på min Windows-PC som etter hvert har blitt nesten uunnværlige. Det finnes nok en Linux erstatter for alle sammen, det er bare snakk om å finne dem.
medlem i 222 måneder
 

Innleggav lahgoon » fre 30.09.2005 9:24

Her er en tabell over noen programmer:
trykk her (linken var for lang)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: SnagIt

Innleggav daffyd » ons 05.10.2005 11:27

heltnils skrev:Jeg brukte et program som heter SnagIt (Techsmith) utrolig mye. Et henidg lite program for å ta bilde av skjerm eller regioner (egendefinerte) på skjermen. Noen som vet om noe liknende for Linux ?


Har ikke kjennskap til SnagIt, men jeg bruker KSnapshot for den funksjonaliteten du beskriver under Linux. KSnapshot står forøvrig nevnt på lista nevnt i første post under punktet "Small program for making screenshots"
medlem i 221 måneder
 

Billed arkiv og printe verktøy?

Innleggav Fiskepudding » ons 12.10.2005 14:27

Kjenner ikke til mange programmer på windows, men er på jakt eter et program for Linux ala. Apples iPhoto. Noen forslag?

Programmet eller programmene bør kunne skrive ut mange bilder på en enkel måte og det må være mulig å velge hvor mange bilder pr side.
Bildearkiv er ikke et must, går greit å bruke filsystemet med prewiew, men finnes det et enkelt program så ville jo det vært kjekkt :-)

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Billed arkiv og printe verktøy?

Innleggav objorkum » ons 12.10.2005 14:29

Fiskepudding skrev:Kjenner ikke til mange programmer på windows, men er på jakt eter et program for Linux ala. Apples iPhoto. Noen forslag?

Programmet eller programmene bør kunne skrive ut mange bilder på en enkel måte og det må være mulig å velge hvor mange bilder pr side.
Bildearkiv er ikke et must, går greit å bruke filsystemet med prewiew, men finnes det et enkelt program så ville jo det vært kjekkt :-)


Er ikkje sikker på kva iPhoto er, men programmet gThumb gjer kanskje susen? gThumb er mest berekna for GNOME btw...

Du har det kanskje allereie inne.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Billed arkiv og printe verktøy?

Innleggav Fiskepudding » ons 12.10.2005 18:46

objorkum skrev:Er ikkje sikker på kva iPhoto er, men programmet gThumb gjer kanskje susen? gThumb er mest berekna for GNOME btw...

Du har det kanskje allereie inne.


Installerte gThumb nå og det (ikke installert fra før), ser ut til at det var akkurat hva jeg var på jakt etter :-) Takker.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

CD-Ripper

Innleggav darius_w » tir 25.10.2005 22:38

Jeg brukte EAC med lame-enc under windows for å rippe CD'er til mp3/ogg. I Mepis har jeg brukt Grip for å lage .wav og autolame (et script for å kode alle .wav filer i en katalog til mp3, beregnet for cron-job).

Jeg har konvertert til Gentoo (kde-start på multimediapceen), men enda ikke installert noen rippeapplikasjoner, og har nå valget eventuelt å installere noe annet Grip, men føler behov for å bli oppdatert.

Grip har, i alle fall under Mepis, den eiendommelighet at den ikke vil konvertere sine egne .wav-filer til mp3/ogg, og det er grunnen til at jeg har brukt autolame-scriptet for å fullføre enkodingen.

Edit: Det var aldri noen som fortalte meg at Konqueror kan gjøre dette =-O, sitter på en XP'pc og leser min egen uvitenhet. Jeg beskriver derfor fremgangsmåten etter hukommelsen:

Stapp inn CD'en, fyr opp Konqueror, gå til tjenesten audiocd://, velg format, velg filer, dra filene til mappe hvor filene skal ligge, og, vips (vel, det tar litt tid ;-)); du har rippa filene til den destinasjon du ønsker i det format du ønsker og med den komprimeringsfaktor du er fornøyd med. Nevnte innstillinger gjøres på KDE's kontrollpanel/senter.

Bare til informasjon ...[/b]
Sist endret av darius_w den fre 10.02.2006 12:39, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav KloA » ons 26.10.2005 1:07

i ubuntu er sound juicer default rippeprogram, og det konverterer til ogg, flac og et par andre, ser ut til å funke fint til nå for meg =)
medlem i 221 måneder
 

SnagIt

Innleggav sveskelinux » lør 05.11.2005 5:35

Vill först säga att detta verkar vara en supersite. Norge ligger bra mycket före Sverige när det gäller Open Source. Jag tycker att det är en självklarhet att åtminstone myndigheter och kommuner endast använder Open Source. Men så är inte fallet utan Windows har ett starkare grepp här än i de flesta länder.

Jag är också beroende av SnagIt ;) Det jag främst använder är en funktion som tar en bild på texter och automatiskt 'OCRar' texten. De program som ni nämnt har de den funktionen också?

Tackar på förhand!
medlem i 220 måneder
 

Innleggav darius_w » lør 05.11.2005 11:33

KloA skrev:i ubuntu er sound juicer default rippeprogram, og det konverterer til ogg, flac og et par andre, ser ut til å funke fint til nå for meg =)

Grip bruker ekstern dekoder, f.eks. Lame. Gjør Sound Juicer det eller har den innebygd dekoder?

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Neste

Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere