Debian→Gentoo

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Debian→Gentoo

Innleggav Brukarnamn » tir 01.07.2008 23:50

Hva er fordelene og ulempene ved Gentoo sett i forhold til Debian?

Jeg har lest mye posetivt om Gentoo i det siste, og lurer på om jeg skal forsøke Gentoo til fordel for Debian i en periode.

Jeg har fått med meg at hovedforskjellen er at Gentoo ikke distribuerer «binære pakker» og at man må bygge pakkene sine selv. Jeg er ikke heeelt sikker på hva dette innebærer. Er programvare-/pakkeinstallasjon vanskeligere† enn med for eksempel # aptitude?

† Med vanskeligere mener jeg om avhengigheter og konflikter løser seg selv i stor grad eller ikke.
medlem i 190 måneder
 

Re: Debian→Gentoo

Innleggav omaha » ons 02.07.2008 1:17

Gentoo slipper en ny versjon av installasjonsdiskene sine snart. De skal være rett rundt hjørnet. Fordelen med Gentoo er at du kompilerer på den maskinen du installerer på slik at OS'et er optimalt tilpasset maskinen din. Gentoo er kjent for å være kjapp selv om mye av det forspranget er spist opp. Gentoo er en "rullende distro" dvs den er ikke låst slik f.eks Ubuntu er i forhold til en bestemt kernelversjon og en bestemt versjon av Gnome.

En av utfordringene med Gentoo er selve installasjonen. Pga kompileringen tar det lang tid, og man skal følge oppskriften nøye. Nå ventes det et forbedret installasjonsverktøy men jeg tør ikke spå om det er bra eller ei. "Den rette måten" å installere Gentoo på er ved å bruke "kommandolinjen" dvs uten GUI. Man har en base og resten lastes ned i siste versjon fra nettet etterhvert som du skrider frem med installasjonen. Tror det er meget lærerikt, men man må være villig til å bruke en god del tid om man ikke har gjort dette før. Gentoo skal man egentlig bare installere én gang på en maskin - så holder oppdaterer man etterhvert. Ingen nye versjoner som med Ubuntu med andre ord.

Problemet med Gentoo har vært organisasjonen som synes å være uryddig, og forsinkelser er regelmessige (!), og mangelen på pålitelighet + fremtidsutsikter gjør at ihvertfall jeg har slått fra meg tanken inntil videre selv om konseptet er fristende.

Debian er nok å foretrekke når det gjelder forutsigbarhet, levedyktighet og enklere installasjon. Hvilken distro som er å foretrekke spørs på hva du ønsker å oppnå - da tenker jeg mest på om det er med tanke på mer dyptgripende læring eller kjøring av en problemfri maskin som dekker dine behov i det daglige.

Det er forøvrig en annen distro som er enda mer basic enn Gentoo. Det er LFS http://www.linuxfromscratch.org/. Da bygger du din egen linux fra bunnen av. Det er egentlig ikke en distro slik sett. Fordelen er at man får det akkurat som man ønsker og lærer svært mye. Med både LFS og Gentoo er det nok en fordel å lese en god del på forhånd. DVS tenke gjennom hvilket filsystem, vite hva man har av hardware, ha planlagt partisjoneringen på forhånd osv.
medlem i 204 måneder
 

Re: Debian→Gentoo

Innleggav peaks » ons 02.07.2008 9:09

Min vei inn i Linux verden var faktisk Gentoo. Et OS som fascinerte meg voldsomt på grunn av hastighet, brukervenlighet og enkelhet så snart man lærte seg de forskjellige grepene. Som kjent sies det; Ubuntu for your grandmother and Gentoo for yourself. Men som omaha sier så er det en distro som krever at man ikke er ukjent med terminalen (ikke bare under install-prosessen). Jeg fikk hjelp til selve installasjons prosessen. Noe som forløp rimelig smertefritt. Det kan være greit å ha to maskiner eventuelt slik at man kan følge howtoen på nett samtidig som man installerer. Ellers er Gentoo forumene utrolig bra så lenge man kan vise at man faktisk har prøvd litt selv før man spør om hjelp. Men som nybegynner ble det til slutt overveldende mye å sette seg inn i. Og som de fleste andre distroer så måtte man også i Gentoo omtrent ha dr. grad for å kunne installere ATI drivere (dette er en stund siden da). Så jeg så ingen annen utvei enn å installere Ubuntu. Som jo er en mer intuitiv og enklere distro. Jeg var så fornøyd med Ubuntu at jeg installerte den på alle maskinene i huset. Hovedmaskinen kjører til og med single boot.

Gentoo er en fantastisk fin distro for de som har litt ekstra tid og tålmodighet til overs. Og så absolutt en svært lærerik erfaring å ha med seg. Etter to-fire ukers dypdykk i forumer og howtoer så skjønner man hva det er som trekker :-)

Gentoo handbook http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/
Sist endret av peaks den ons 02.07.2008 20:59, endret 3 ganger.
medlem i 193 måneder
 

Re: Debian→Gentoo

Innleggav olear » ons 02.07.2008 14:18

Eneste merkbare forskjell mellom Debian og Gentoo er at 'pakkesystem install pakke' kan ta noen timer/dager.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Debian→Gentoo

Innleggav unbob » ons 02.07.2008 20:22

Programvaren installeres fra kildekode (lastes ned direkte fra utviklerne)
I tillegg er det binære pakker tilgjengelige for noen programmer. (f.eks. Firefox og OpenOffice)
Brukarnamn skrev:Er programvare-/pakkeinstallasjon vanskeligere† enn med for eksempel # aptitude?
Nei

For mer info, ta en titt i håndboken. Et nøkkelkapittel er det som omhandler USE flagg.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Debian→Gentoo

Innleggav peaks » ons 02.07.2008 20:29

Gentoo har et utmerket pakkesystem.
1.1. Portage, the Gentoo way of managing software packages

Portage is a true ports (package management) system used by Gentoo Linux in the tradition of BSD ports, but is Python-based and has a number of advanced features including dependencies, fine-grained package management, fake (OpenBSD-style) installs, path sand boxing, safe un-merging, system profiles, virtual packages, configuration file management, and more.

Portage lets you install software packages easy as pie. Want to install unreal-tournament?

emerge unreal-tournament

emerge is the definitive command-line interface to the Portage system. It is primarily used for installing and managing packages. And emerge will automatically handle any dependencies a desired package has.

Read our unofficial emerge user guide for more information on how to use it. You should also read the manual page.

Portage uses description files called ebuild to determine how to build and install packages. These files are stored in /usr/portage/ . You can update this tree and thereby make new versions of software available with the command emerge sync.

http://linuxreviews.org/gentoo/emerge/
Sist endret av peaks den ons 02.07.2008 20:52, endret 1 gang
medlem i 193 måneder
 

Re: Debian→Gentoo

Innleggav Jon » ons 02.07.2008 20:44

Forskjellen er at gentoo er lagt opp for å tilpasses det enkelte system mye mer, noe som er en fordel, men også en slags ulempe. Alt av pakke må kompileres, man kan så vidt jeg vet ikke laste ned ferdig kompilert software fra pakkesystemet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Debian→Gentoo

Innleggav terjejh » ons 02.07.2008 22:05

Her er en oversikt fra flere treff med Google på "Gentoo vs Debian"
http://polishlinux.org/choose/compariso ... ro2=Debian

Har ellers ikke peiling på disse to, men var litt lignende med på å installerte en fortsettelse av JDS/Linux basert på rpm pakker fra a-til-å. En annen utførte rpm pakkebyggingen, slik at det ble som en slags Factory installasjon.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Debian→Gentoo

Innleggav Brukarnamn » ons 02.07.2008 23:51

Pakkebyggingen bør ikke ta alt for lang tid med en Intel Core 2 Duo 1,83 GHz (64 bit) prosessor med 2 GB minne? ...

Jeg synes det virker veldig som at det vil bli mange pakkekonflikter og avhengighetsproblemer med denen modellen. Stemmer dette?
medlem i 190 måneder
 

Re: Debian→Gentoo

Innleggav unbob » tor 03.07.2008 2:16

Brukarnamn skrev:Pakkebyggingen bør ikke ta alt for lang tid med en Intel Core 2 Duo 1,83 GHz (64 bit) prosessor med 2 GB minne? ...
Test selv; om CPU-en din er listet.
Lim inn f.eks. [ebuild N ] app-office/openoffice-2.4.1
Merk at du sannsynligvis må installere en del avhengigheter i tillegg, så reell tid er lenger.

Brukarnamn skrev:Jeg synes det virker veldig som at det vil bli mange pakkekonflikter og avhengighetsproblemer med denen modellen. Stemmer dette?
Nei

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Debian→Gentoo

Innleggav peaks » tor 03.07.2008 10:34

Brukarnamn skrev:Jeg synes det virker veldig som at det vil bli mange pakkekonflikter og avhengighetsproblemer med denen modellen. Stemmer dette?

Absolutt ikke :-)
medlem i 193 måneder
 

Re: Debian→Gentoo

Innleggav thorak » tor 03.07.2008 11:08

Jon skrev:Forskjellen er at gentoo er lagt opp for å tilpasses det enkelte system mye mer, noe som er en fordel, men også en slags ulempe. Alt av pakke må kompileres, man kan så vidt jeg vet ikke laste ned ferdig kompilert software fra pakkesystemet.


Portage og emerge har ingen problemer med ferdig kompilert software, men med noen få unntak (openoffice-bin, mplayer-bin, firefox-bin), finnes ikke ferdigekompilerte pakkene tilgjengelig (ok, de finnes tilgjengelig, i form av grp (gentoo reference platform), men disse oppdateres så sjelden og er så obskure at få bruker dem).

Jeg kan ikke se for meg å bruke noe annet enn gentoo, men er den første til å innrømme at systemet er ganske krevende i vedlikehold. Grunnen til at jeg ikke bytter er at det alltid er ett eller annet jeg vil endre på ifht. defaults, og det blir raskt mye mer krevende å vedlikeholde på ett mer standardisert system, e.g. det er USE som er det geniale med gentoo. Full frihet på eget system, ellers kunne jeg like gjerne brukt Mac.

Når det gjelder pakkekonflikter og avhengighetsproblemer så forekommer de jo her også, men som peaks sier så er det faktisk overraskende sjelden, og man har glimrende verktøy for å løse endel av avhengighetsproblemene (revdep-rebuild), men de fleste løser faktisk portage automatisk for deg.

Debian eller gentoo? Dersom du er fornøyd med debian, ser jeg ingen grunn til å bytte, med mindre du klør i fingra etter å bruke mye tid på å prøve noe som er annerledes.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Debian→Gentoo

Innleggav Brukarnamn » tor 03.07.2008 14:48

...med alt dette snakket om binært og kildekode. Da kan jeg vel bla opp et konkret eksempel: Hva med nettleseren Opera? Den distribueres da aldeles ikke som kildekode.
medlem i 190 måneder
 

Re: Debian→Gentoo

Innleggav unbob » tor 03.07.2008 15:05


Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Debian→Gentoo

Innleggav thorak » tor 03.07.2008 16:44

Portage har som sagt ingen problemer med binære pakker (ok, det er litt flere eksempler enn de jeg nevnte over), det er bare det at de færreste pakker distribueres binært fra gentoo's side.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Neste

Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]