Ønsker "Norske" baserte linux distribusjoner?

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Er du for eller imot for en slik løsning?

Støtter denne løsningen ja
4
16%
Imot vi trenger ikke flere distribusjoner
8
32%
Har vanskeligheter for å tro dette blir mulig.
11
44%
Vet ikke.
2
8%
 
Antall stemmer : 25

Ønsker "Norske" baserte linux distribusjoner?

Innleggav lmh1 » tor 14.04.2011 8:28

Hei, kan noen si om det finnes norske linux distribusjoner? Nå tenker jeg ikke på språk, men at distribusjonen blir utviklet i norge? Er klar over arbeidkraften er langt dyrere i norge en andre land. Men man kunne basere seg på noe som virkelig er bra. Der kvalitet og brukervenligheter er første punkt. Prisen skal være billig, men veldig enkelt support og store valgmuligheter. Der man kan først prøve en live DVD også har mulighet for fjernstyring hvis installasjonen blir vanskelig.

Siden jeg antar de fleste linux distribusjonene kommer fra finland, USA, frankrike, india, kina, kanskje også russland.

Nå må jeg si at Opensuse, Ubuntu, er veldig gode alternativer, men bare Opensuse vil jeg si et en fin desktop alternativ.

Hvorfor kan vi ikke prøve å forandre den trenden her?
Lage en norsk distribusjon, som skal overgå alt, skal være "Ny-realase" oftere en Opensuse sin Tumbleweed repo. Og samtidig så enkel å bruke at selv nybegynnere syns at spilling går like lett som windows og videoredigering i HD blir omtrent som på mac?

Vi i norge har penger, det mangler flere andre land, derfor går nok utviklingen tregere.
Har noen ideer her, hvordan vi samtidig får flere linux fans, uten at MAC og windows blir bedre alternativ?

Burde vi lage en "Frivillig" norsk gruppe, som bidrar på linux possitivt?
Hvordan kan man få troverdighet hos norske sponsorer?
Hvordan kan man inkludere norsk stat og linux i prosjektet?

Nå foretrekker jeg best Mac OSX og windows 7 som platform.
Men hvis linux kommer på banen her, ville jeg helt klart byttet.

Er det noe linux1.no som også kan bidra med her?

Nå tenker jeg ikke på størrelse av distribusjonen, men skal være i top "kvalitet" som man i bruk skulle tro at man får noe virkelig bra produkt.

Er klar over Microsoft, Apple ville prøvd å finne feil på på fremgangsmåten her.
Og prøve å betale store summer for at dette ikke blir vellykket.
Men jeg velger å tro at de har lite å kjempe mot. Omtrent som piratkopiering.

Blir det ikke bedre for software levrandørene å slippe piratkopiering isteden for å få en konkurent? Hvis vi ikke vil betale flere tusenlapper i året på lisens der programvaren ikke kan endres eller tilpasset.

Er det flere linux fans som ønsker en slik løsning?
Og har ideer på hvordan den gjennomføres på enklest måte?
Kanskje tilby "Reklame" at det finnes linux alternativer for PC byggere på norske forum?

Tror vi hadde fått støtte av Redpill Linpro her?

Nå tror jeg det blir vanskelig å selge slik løsning som DVD på elkjøp og lefdal.
Men hva med platekompaniet, clasohlson, biltema etc?

Likevell en liten kundegruppe, men noe er bedre en ingenting.

Hadde vært fint å hatt muligheten å opprette "MinID" i distribusjonen tilsvarende løsning, mot f.eks Steam, og andre betalingsprogramvare til linux, slik ubuntu sin pakkebehandler bare enklere, der kan kan kjøpe lagringplass på servere ved få museklikk og kredittkort tilgjengelig.

Siden det blir vanskelig å kunne blande kortene mellom frie programmer, og betaling varer. Så da er dette beste løsningen på denne utfordringen. Siden da blir disse også separert.

Vi håper dette er mulig å gjennomføre, men da måtte man få en del støtte fra både bedrifter og staten.

Hvis dere skulle betale for en slik løsning?
Hva hadde dere betalt? 300-400 kr per person, da forutsetter vi at programvaren er brukerlisens, og ikke maskinvare begrenset, der man får enkelt tilgang til distribusjonene gjennom "MinID" løsning som man også veldig enkelt kan få tak i kildekoden.

Vet ikke hva vi må regne med for bedrifter, men må nok være lønnsomt også.

Selvsagt er sikkerheten viktig.
Som antivirus programvare følger med til prisen, og oppdateres kontunelig av profosjonelle og friville utviklere.

Er jeg en dagdrømmer? Eller kan dette bli mulig en gang?
Vi håper på senere maskinvare kompaktibliteten blir like stort etterhvert som windows 7.
medlem i 168 måneder
 

Re: Ønsker "Norske" baserte linux distribusjoner?

Innleggav Kjetil Kilhavn » tor 14.04.2011 14:07

lmh1 skrev:Hei, kan noen si om det finnes norske linux distribusjoner? Nå tenker jeg ikke på språk, men at distribusjonen blir utviklet i norge?

Spørsmålet som umiddelbart dukker opp er: Hvorfor er det av betydning hvor distribusjonen blir utviklet?
Det er helt sikkert norske bidragsytere til mange av de eksisterende distribusjonene, og Easy Peasy ble jo først laget av en nordmann (som en tilpasning av Ubuntu).

Hvordan avgjør du hvor en distribusjon er utviklet? Hvis man f.eks. etablerer en openSUSE.org-stiftelse med sete i Norge, er openSUSE.org da en norsk distribusjon?

Du kan heller ikke nekte utviklere fra andre land å bidra - så hvor lenge vil distribusjonen forbli "helnorsk" (hvis den er brukende)?

lmh1 skrev:Lage en norsk distribusjon, som skal overgå alt, skal være "Ny-realase" oftere en Opensuse sin Tumbleweed repo. Og samtidig så enkel å bruke at selv nybegynnere syns at spilling går like lett som windows og videoredigering i HD blir omtrent som på mac?

Her hopper du rett inn i kjernen av problemene. Det finnes mange distribusjoner i dag. Noen verdsetter stabilitet fremfor nye funksjoner, andre verdsetter multimediaegenskaper framfor spill og så videre og så videre. Det finnes ikke "one distribution to rule them all" og i enda mindre grad vil du få til dette med et norsk alternativ.

lmh1 skrev:Og har ideer på hvordan den gjennomføres på enklest måte?

Det er bare å sette i gang å bidra allerede i dag, enten økonomisk, teknisk eller administrativt. Jeg tror rett og slett ikke det er noen god idé å satse på noe som er "Norsk" - det er bedre (og forsåvidt mer i tråd med tankegodset bak fri programvare) at man bidrar i et større fellesskap.
Dog, en av frihetene er friheten til å endre programvaren til å passe bedre til dine behov, så det er ikke noe som hindrer deg i å ta initiativ til en distribusjon som leveres komplett med ski, matpakke, lusekofte og ryggsekk.

lmh1 skrev:Er jeg en dagdrømmer?
Ja. ;)
lmh1 skrev:Eller kan dette bli mulig en gang?
Nei. :-/

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Ønsker "Norske" baserte linux distribusjoner?

Innleggav lmh1 » tor 14.04.2011 14:15

Kjetil Kilhavn skrev:Spørsmålet som umiddelbart dukker opp er: Hvorfor er det av betydning hvor distribusjonen blir utviklet?

Fordi blandt annet språket, da kunne flere sitte i gruppe sammen og utvikle.
Nå finnes det skype ol, men kan bli litt vanskelig.

Kjetil Kilhavn skrev:Hvordan avgjør du hvor en distribusjon er utviklet? Hvis man f.eks. etablerer en openSUSE.org-stiftelse med sete i Norge, er openSUSE.org da en norsk distribusjon?

Trenger ikke å være det, selv om distribusjonen er rettet mot norge.
Så begrenset det ikke bruken til andre land.

Kjetil Kilhavn skrev:Du kan heller ikke nekte utviklere fra andre land å bidra - så hvor lenge vil distribusjonen forbli "helnorsk" (hvis den er brukende)?

Nei, man nekter de ikke å bidra, men det gjør heller ikke ubuntu og andre distribusjoner.
Det er bare snakk om lokalisering, og hva som først blir prioritert.

Stabilitet hvis noen foretrekker det, er det bare å la være å ha det aller nyeste.
Men har man det eldste er sikkerheten et tema også.

Nå snakker jeg nødvendigvis ikke om Ubuntu 11.04, men kanskje heller opensuse 11.04.
Som er stort sett stabilt.

Hvis man skal prioritere utvilking må man velge noe som er ganske så nytt.
Og tilby support løsninger med det.

De som har omvendt holdninger kan velge ubuntu 10.10 isteden.

Er enig at "linux" er i dag snakk om byggeklosser, der man velger "standard oppsett" eller Egentilpassning som heller er Arch varanten som ofte anbefales.
Opensuse går vel greit den og.
medlem i 168 måneder
 

Re: Ønsker "Norske" baserte linux distribusjoner?

Innleggav Kjetil Kilhavn » fre 15.04.2011 13:05

lmh1 skrev:
Kjetil Kilhavn skrev:Spørsmålet som umiddelbart dukker opp er: Hvorfor er det av betydning hvor distribusjonen blir utviklet?

Fordi blandt annet språket, da kunne flere sitte i gruppe sammen og utvikle.
Nå finnes det skype ol, men kan bli litt vanskelig.

Det er ikke noe som hindrer en gruppe i å sitte sammen og utvikle for de eksisterende distribusjonene og programmene. Utviklerne bak KDE kaller dette for "Developer Sprints", da samles de kanskje en helg eller en uke og diskuterer, utvikler og har sosialt samvær.

lmh1 skrev:
Kjetil Kilhavn skrev:Hvordan avgjør du hvor en distribusjon er utviklet? Hvis man f.eks. etablerer en openSUSE.org-stiftelse med sete i Norge, er openSUSE.org da en norsk distribusjon?

Trenger ikke å være det, selv om distribusjonen er rettet mot norge.
Så begrenset det ikke bruken til andre land.

Så da trenger et nytt spørsmål av samme type seg på igjen: hvorfor er det et poeng at det er en egen/ny distribusjon - hvorfor kan du og dine meningsfeller ikke bare plukke ut et eksisterende prosjekt og bidra inn i dette.

lmh1 skrev:
Kjetil Kilhavn skrev:Du kan heller ikke nekte utviklere fra andre land å bidra - så hvor lenge vil distribusjonen forbli "helnorsk" (hvis den er brukende)?

Nei, man nekter de ikke å bidra, men det gjør heller ikke ubuntu og andre distribusjoner.
Det er bare snakk om lokalisering, og hva som først blir prioritert.

I siste instans er det utviklerne selv som bestemmer hva som blir prioritert. Hvis du og fire andre personer bestemmer dere for å lage et nytt program som bruker Gnome Toolkit så er det ingen som bestemmer at dere ikke får prioritere dette.

Det jeg stadig vender tilbake til, og som er den grunnleggende innvendingen, er hvorfor i alle dager man skal velge å isolere seg fremfor å bidra i eksisterende prosjekter. Selv er jeg involvert på flere fronter i idretten, og det kunne jo ikke ramle meg inn å stifte et eget idrettslag for nabolaget mitt når det finnes et eksisterende lag for "min idrett" i rimelig nærhet.
Det er nok mange grunner til at man ikke har "Arbeidernes idrettslag" eller for den saks skyld "Fremskrittspartivelgernes idrettslag" i de store norske byene selv om befolkningsgrunnlaget forsåvidt er stort nok. Jeg tror imidlertid den viktigste grunnen er at for 999 av 1000 personer er det bedre å bli med i et eksisterende IL selv om man ikke er enige med alle i dette laget i alt og ett enn å ta kostnaden (først og fremst i form av tid brukt på administrasjon) med å etablere et eget lag.

Ditto gjelder for fri programvare: gevinsten av å bli med i et større fellesskap er for de fleste mer verdt enn kostnaden ved å ikke være "enehersker".

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Ønsker "Norske" baserte linux distribusjoner?

Innleggav lmh1 » fre 15.04.2011 13:16

Kjetil Kilhavn skrev:Så da trenger et nytt spørsmål av samme type seg på igjen: hvorfor er det et poeng at det er en egen/ny distribusjon - hvorfor kan du og dine meningsfeller ikke bare plukke ut et eksisterende prosjekt og bidra inn i dette.

Ditto gjelder for fri programvare: gevinsten av å bli med i et større fellesskap er for de fleste mer verdt enn kostnaden ved å ikke være "enehersker".


Fordi jeg håper på å lage noe nytt.
Problemet slik linux er i dag. (distribusjon lederene bestemmer).

Altså hvis jeg ønsker å tilpasse distribusjonen slik at man kan nesten si "windows 7 ultimate" og Apple Mac box set" er enkelt å sette opp.

Dermed kan man kalle distribusjonen linpro ultimate? (Forkortelse linux professional ultimate).

Som skal være enkelt som mulig, for både profosjonelle og nye brukere som ser at tid er penger. Hvis det var noen distribusjoner som kanskje jeg skulle støttet her så kanskje opensuse? Men spørs om de er villige her?
medlem i 168 måneder
 

Re: Ønsker "Norske" baserte linux distribusjoner?

Innleggav Wavelength » fre 15.04.2011 16:02

Om jeg forstår deg rett ønsker du å lage et operativsystem basert på Linux som er så godt 100% norskprodusert?

Du ønsker også at dette operativsystemet skal være det beste fra OS X og Windows 7 i en pakke?

Beklager om jeg forstår deg feil, men:

Er du klar over hvor mye arbeid som ligger bak de operativsystemene du snakker om? Tusenvis av mennesker har jobbet i årtier for å få det slik det er i dag. For ikke å snakke om de summene som trengs for for å vedlikeholde og til support. For jeg leser at du ser for deg at store aktører som Staten skal være med på spleiselaget. Da trengs en helt annen sikkerhet og støtte enn en Linux distribusjon som installeres på eget ansvar.

Jeg tror heller ikke det er marked for dette. En vil rett og slett ikke tjene penger på det.

Jeg foreslår som Kjetil; Bidra heller til en eksisterende distribusjon.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Ønsker "Norske" baserte linux distribusjoner?

Innleggav lmh1 » man 18.04.2011 12:21

Klart det er arbeid å gjøre dette.

Men hvis man baserer seg i 2 retninger (KDE 4.61) og (Gnome 3).
Og bygger seg på Opensuse 11.4 er mye av jobben gjort.

Tenker ikke å lage alt fra bunden, siden det tar ganske langt tid.

JHHolen & Kjetil Kilhavn vet dere hvor vanskelig/enkelt det er å bli medlem av utviklergruppen til f.eks opensuse?

Der man er blandt gruppen å bestemme "Installasjonsprosedyrer" (Grafisk installasjon) brukertilpassninger, og alt som tilpasser linux?

Jeg tror vanskelighetsnivået å komme inn her, må man minimun ha minst 5 linux sertfiseringer i f.eks redhat tillegg ha sivilingeniør og Siviløkonom?

Nå vet jeg ikke om det er SUSE som bestemmer over opensuse prosjektet.
Så da er det ikke så enkelt.

Hvis dette er så enkelt, trenger man ikke norsk distribusjon.
Men tror ikke jeg kan bli medlem av den gruppen.

Hadde håpet å lage et program som gjør installasjonen av alt mulig (Adons) til opensuse på 1 tastetrykk, slik at opensuse får alt uten å bruke google.
Kanskje utvikle programvare som søker og henter drivere til ATI/Nvidia skjermkort og aktiver disse.

Fant:
http://en.opensuse.org//openSUSE:Build_Service

så kanskje den er innepå noe.
medlem i 168 måneder
 

Re: Ønsker "Norske" baserte linux distribusjoner?

Innleggav dundee » man 18.04.2011 13:18

Enig med de ovenstående innleggene. Bruk heller tid og energi på å bidra og påvirke de eksisterende distroene i stedet for å drømme.

Noen punkter du i hvert fall bør tenke gjennom:
- Nøyaktig hva er det du ønsker å oppnå som ikke finnes i en eksisterende distro?
- Hvilke egenskaper skal denne distroen ha som skiller den fra andre. Disse må kunne defineres på en konkret måte.
- Hva kreves for å oppnå disse målene. Hyppige, stabile releaser krever langt mer ressurser til utvikling og testing enn å release senere.
- Skal deltagerene lønnes? En tommelfingerregel tilsier årlige kostnader på ca 1 million per ansatt. Da skal du selge mange distroer til 400 kroner stykket.
- Skal distroen baseres på eksisterende, eller skrives fra bunn? En helt ny distro krever sannsynligvis 2-3 års utvikling, hvordan skal dette finansieres? Skal den gjøres frivillig vil det ta lengre tid.
- Hvem skal distroen rette seg mot? Igjen kreves konkrete svar, dette vil også ha stor innvirkning på hvilke egenskaper den skal ha.
- Hvem konkurrerer du med? Microsoft og Apple har tusenvis av ansatte innvolvert i sine operativsystemer, RedHat og SuSe er også drevet av store firmaer. I Norge vil du ha store utfordringer med å skaffe 10-15 utviklere til et nystartet selskap med usikker fremtid. Tilgjengelig kapital er heller ikke i nærheten av hva som finnes i Tyskland og USA, og du får neppe sugerør til oljefondet.


Å få staten med på noe slikt er svært usannsynlig, det vil i så fall være fordi du klarer å selge det inn som et nytt OS for bruk i det offentlige. Haken er at det da vil være staten som bestemmer hvordan distroen skal se ut.
At det ikke finnes noen "Linpro Ultimate" slik du beskriver den skyldes flere ting, men kapital og ressurser er en. Videre må man alltid gjøre en del valg underveis, uansett hvor dyktig man er vil man alltid støte på problemer. For eksempel vil muligheten til å kjøre fra en minnepinne kunne påvirke størrelsen på installasjonen. Det samme gjelder for "enkelhet", skal systemet kunne installeres og settes opp enkelt vil det ha betydning for muligheten til å tilpasse systemet.

JHHolen & Kjetil Kilhavn vet dere hvor vanskelig/enkelt det er å bli medlem av utviklergruppen til f.eks opensuse?

Der man er blandt gruppen å bestemme "Installasjonsprosedyrer" (Grafisk installasjon) brukertilpassninger, og alt som tilpasser linux?

Jeg tror vanskelighetsnivået å komme inn her, må man minimun ha minst 5 linux sertfiseringer i f.eks redhat tillegg ha sivilingeniør og Siviløkonom?

Du trenger neppe noen linux-sertifiseringer, og i hvert fall ikke redhat-sertifisering for å bidra i opensuse. Ei heller siving + sivøk, i så fall ville det ikke vært mange som kvalifiserte til å bidra.

Å bli medlem/bidragsyter krever ikke så mye annet enn vilje og et ønske om å bidra. For å bli en del av "ledelsen" kreves det først og fremst at du har bidratt positivt over tid, både teknisk og i forhold til ideer, innspill og problemløsning. Du trenger ikke nødvendigvis være en superprogrammerer, men en viss teknisk innsikt og forståelse av kode vil nok være en fordel. De fleste utviklingsprosjekter har en sammensatt prosjektgruppe, for å utvikle et OS kreves det kompetanse på mange områder. Som et banalt eksempel, det er stor forskjell på å kunne designe et godt grensesnitt og å programmere det godt.
medlem i 174 måneder
 

Re: Ønsker "Norske" baserte linux distribusjoner?

Innleggav lmh1 » man 18.04.2011 16:15

dundee skrev:
Nøyaktig hva er det du ønsker å oppnå som ikke finnes i en eksisterende distro?

Brukere som dekker 100% behov, enkelt, fleksibelt, tilpassningsdyktig.

dundee skrev:
- Skal deltagerene lønnes? En tommelfingerregel tilsier årlige kostnader på ca 1 million per ansatt. Da skal du selge mange distroer til 400 kroner stykket.

Blir vel mest frivillig men også betalt support.
Både for bedriter og privatpersoner.

dundee skrev:
Skal distroen baseres på eksisterende, eller skrivs fra bunn?

Baseres på opensuse kanskje?
medlem i 168 måneder
 

Re: Ønsker "Norske" baserte linux distribusjoner?

Innleggav aNordal » lør 25.08.2012 2:53

Jeg vet om 3 norske distroer:
Den mest kjente er Skolelinux.
Easy Peasy var en spin av Ubuntu for eeePC
Dracolinux av olear her på forumet
medlem i 206 måneder
 

Re: Ønsker "Norske" baserte linux distribusjoner?

Innleggav negreb » tir 15.01.2013 20:23


Brukerens avatar
medlem i 140 måneder
 

Re: Ønsker "Norske" baserte linux distribusjoner?

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 16.01.2013 15:38

negreb skrev:Wolvix er en norsk distro
http://distrowatch.com/table.php?distribution=wolvix

Med status discontinued

Du kan søke på "Country of origin", og hvis du da beholder standardinnstillingen at de skal være aktive er det p.t. fire distribusjoner:

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Ønsker "Norske" baserte linux distribusjoner?

Innleggav terjejh » tor 17.01.2013 15:17

negreb skrev:Wolvix er en norsk distro

Så ble altså Volvo norsk til slutt, likevel :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere