Lett Linux for folk som har brukt windows vista?

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Lett Linux for folk som har brukt windows vista?

Innleggav K.D.G » tir 10.04.2012 22:41

Lett Linux for folk som har brukt windows vista?

PS.
Tråden: Kan slettes etter svar :) til sletter av tråder

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Lett Linux for folk som har brukt windows vista?

Innleggav KMJ » tir 10.04.2012 22:56

Lett og rett Linux for de fleste, også Vista brukere, OpenSuse.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: Lett Linux for folk som har brukt windows vista?

Innleggav Philip67 » ons 11.04.2012 10:12

I openSUSE bruker du ikke så mye komando linje ,men det er likevel en av de vansekligeste linux distribusjoner.
Jeg anbefaler Joliclouds for du bør nesten aldri bruke terminalen og alle multimedia codene skal være installert på forhånd.Det har også doobelt så mye hastighet som alle andre distribusjoer har.

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Lett Linux for folk som har brukt windows vista?

Innleggav Del » ons 11.04.2012 16:24

Linux Mint er lettest, men prøv gjerne flere.
medlem i 196 måneder
 

Re: Lett Linux for folk som har brukt windows vista?

Innleggav Arthur_D » ons 11.04.2012 22:47

Linux Mint og Ubuntu er nok noen av de enkleste.
medlem i 177 måneder
 

Re: Lett Linux for folk som har brukt windows vista?

Innleggav terjejh » tor 12.04.2012 1:47

Mitt råd er å skygge unna "Jalla-Linux'er" som dukker opp, og heller prøve "kjente merker" som har vært på høyden i mange Linux-år.

Her en omtale av to frie versjoner, som hver for seg støttes av de to kommersielle Linux-aktørene med lengst fartstid i markedet:
http://linuxconfig.net/media/featured/c ... ra-16.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Lett Linux for folk som har brukt windows vista?

Innleggav hailstiffler » fre 13.04.2012 14:39

Er personlig ikke enig med Phillip her som sier openSUSE er en vanskelig distro, selv syns jeg det er en av de enklere. I openSUSE må man passe på å tenke på forskjeller mellom bruker og system, YAST kontrolmodulen til openSUSE kontrollerer for det meste "systemwide" instillinger, alstå instillinger som påvirker systemet globalt, mens instillinger for bruker kontrolleres enten av gnome kontrol panel, eller KDE sitt tilsvarende kontrolpanel. Så lenge man har det klart for seg hva som påvirker hva er openSUSE helt klart den enkleste distroen. ymp (one click installer) hjelper speielt til med å gjøre openSUSE til en av de aller enkleste distroene. Webpim osv hjelper også.

Faktisk hadde jeg sagt Chakra som den enkleste distroen, men det er for mye frem og tilbake i denne distroen til at jeg kan anbefale den 100%.
Chakra har også slitt med en del bugs (som riktignok fikses så snart de oppdages) som kan dukke opp på de merkligste tider. Ideen bak chakra er meget god, så det er en distro jeg helt klart anbefaler deg å prøve etterhvert som du blir mer erfaren.

Som nevnt er Linux Mint og Ubuntu lette og lære og komme inn i.
Ubuntu har ett ganske annet brukergrensesnitt en hva Vista har, men er tross alt en rimelig brukervenlig distro. Linux Mint er vel det som kommer nærmest Vista når det gjelder grensesnitt, og Linux Mint er også en stabil og god distro.

Altså, enten Linux Mint eller Ubuntu. Sjekk screenshots på de to og finn ut hvilken du tror du finner enklest..

Til slutt, KDE (Skrivebordsmiljø, gnome, lxde osv er alle skrivebordsmiljøer) er definitivt det som er likest Vista, XP, og Windows generelt. System Tray er veldig likt, Start menyen er veldig likt, utforskeren er også veldig lik, i det heletatt er KDE veldig likt miljøet du er vant til i Windows.

Noen eksempler på populære KDE distroer er:
- Kubuntu: Kubuntu er basert på Ubuntu, men i stedenfor Unity/Gnome kommer Kubuntu med KDE, altså miljøet som ligner Vista mest.

- openSUSE: Denne distroen kommer med fler skrivebordsmiljøer, men KDE er standard (mener jeg)

- Mandriva: Mandriva kommer med KDE og har noe som kalles ROSA grensesnitt på toppen, utrolig sexy skrivebord i mandriva spør du meg. Mandriva minner veldig om openSUSE da mandriva også har egne kontrollmoduler for system wide settings.
Mandriva er veldig brukervennlig.

- Mageia: Denne distroen er i grunnen basert på Mandriva, men er samtidig en helt egen greie. Mageia har veldig mange gode utviklere med bred erfaring i ryggen, men jeg har selv aldri testet mageia så kan ikke kommentere om nåværende kvalitet.

- PCLinuxOS: Denne distroen er også KDE, men er utformet til å ligne mer på Windows 7 grensesnittet. Veldig mange sverger til denne distroen og mener det utvilsomt er verdens beste operativsystem :) ....Jeg er ikke en av de..
medlem i 155 måneder
 

Re: Lett Linux for folk som har brukt windows vista?

Innleggav viking60 » fre 13.04.2012 17:01

Det er sagt så mye lurt ovenfor at det ikke er mye mer å tilføye.
Når det gjelder dokumentasjon når du står fast el. så er nok Kbuntu og Mint blant de mest brukervennlige, og det er ingen spesielle problemer med å installere dem.
Er enig i at du vil føle deg mest hjemme med skrivebordsmiljøet KDE.
Mandriva, Mageia og PCLOS er nok blandt de letteste å håndtere og mange mener at OpenSuse er enkel å håndtere - jeg hører definitivt ikke til dem...

Tar på meg hjelmen nå fordi en million linuxbrukere kommer til å være uenige :-D
Det er litt av sjarmen med linux; mye flexibilitet der folk kan velge selv.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Lett Linux for folk som har brukt windows vista?

Innleggav jerry.c.bush » søn 15.04.2012 9:11

Anbefaler Linux Mint med KDE. Grunnlag for anbefalingen er at det er den jeg har hatt minst krøll med ang drivere. Det er en stor fordel. Det har ikke alltid vært sånn. Størst problem har jeg hatt med WIFI. Linux Mint har stort sett alltid fungert ut av boksen hos meg noe ikke Ubuntu alltid har gjort. Jeg har testet på forskjellige maskiner fra tidlig 2000, for det meste AMD baserte maskiner, men også noen Intel maskiner. Samme problemer med drivere på Ubuntu, men Linux Mint har alltid fungert ut av boksen.

Den er også meget fin og lett i bruk og kræsjer sjelden.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Lett Linux for folk som har brukt windows vista?

Innleggav terjejh » søn 15.04.2012 19:25

K.D.G skrev:Lett Linux for folk som har brukt windows vista

Dette er et nokså vidt spørsmål, som kan gi svar avhengig av hvordan man oppfatter spørsmålet. Derfor kan det være lurt å utdype litt mer hva man legger i spørsmålene og svarene. Bruken og formålet vil også kunne variere: privat bruk eller bedriftsbruk, skrivebordsbruk og/eller server i nettverk, blandede OS-miljø osv.

Lett Linux 'kan på kort sikt være:

Ønsker man bare en kjapp kikk på hvordan Linux ser ut og føles i førstegangs-bruk, er det lett som hjemmebruker å bare laste ned og boote en LiveCD fra en-flere av de fire mest populære, frie distribusjonene registert på http://distrowatch.com/dwres.php?resource=popularity

Tilsvarende gjelder om man vil gå ett skritt lenger og bare ønsker å gjøre en enkel, standard, førstegangsinstallasjon på harddisken (gjerne i dualboot med ev. eksisterende Windows). Da laster man helst ned og installerer fra 'en eller annen installasjons-iso for ovennevnte distribusjon(r). Er man derimot bedriftsbrukere, kan det være enklest å starte direkte på en demolisens fra en-flere av de kommersielle Linux versjonene (Red Hat, SUSE, Canonical).

En standard installasjon med automatisk oppsett via grafisk installer, kan vanligvis gjennomføres helt enkelt bare ved å bekrefte de automatiske forhåndsvalgene, som installeren presenterer underveis.
Men driverproblematikk kan tilfeldig forekomme på spesiell maskinvare, enten det nå er den ene eller andre distribusjonen.

Ved innlogging og vanlig bruk av Gnome og/el. KDE grafiske skrivebordsmilø, skiller Linux distribusjonene seg lite fra hverandre. Utover forskjeller mellom skrivebordsmiljøene, spiller det i praksis liten rolle så langt hvilken av distribusjonene man prøver.

Lett Linux kan også sees i et større bilde

Når man har ambisjoner om å investere i en mer omfattende anvendelse av Linux og/el opplæring i Linux, synes 'jeg det hele blir mer interessant og viktig hva man velger. Lett Linux blir her den distroen eller familien som over tid gir fleksible anvendelser og voksemuligheter (desktop/server/nettverk).

Lett Linux blir her i praksis den distribusjonen/familien hvor det finnes brukervennlige konfigurasjonsverktøy og støtte for også mer avanserte oppsett, ikke minst ved behov i blandete OS-og tjenesteplattform-miljø (Lin/Win/Mac).

Er anvendelsen bedriftskritisk bruk av Linux og man ikke ønsker ansvaret og styret med intern utførelse av vedlikehold og drift, blir lett Linux gjerne en kommersiell distribusjon, hvor slike tjenester kan kjøpes eksternt.

for folk som har brukt windows vista

Selv har jeg minimal brukerfaring med Vista og Win7, men har implementert, brukt og tildels driftet DOS/Windows/Unix og Windows/Linux (både skrivebord og servere) i 15+13 år, i firmaet og til hjemmebruk. Windows-brukere er vant med at det meste skal skje via windows GUI verktøy (pek og klikk). Windows brukere flest vil naturlig etterspørre tilsvarende GUI verktøy, når de ev. skal over på Linux, og de vil ikke føle seg hjemme i kommandolinjebruk eller direkte editering av konfigurasjonsfiler i Linux terminalvindu.

YaST2, openSUSE

YaST kontrollsenter unikt i SUSE-baserte distribusjoner, er ofte anerkjent for å ha de mest omfattende og beste gui baserte konfigurasjons og systemverktøy blant Linux distribusjonene. YaST har vært utviklet siden 1995 (SUSE fra 1994), fra en tid det knapt fantes gui-baserte verktøy i Linux. YaST har gjennom årene blitt forfinet og tilpasset det som til enhver tid har kommet til av verktøy i standard Gnome og KDE.

Etter manges mening er YaST det som fortsatt utgjør den egentlige SUSE forskjellen. (Analogt kan man si at det er det unike hydro-pneumatiske fjæringssystemet som egentlig utgjør Citroen).

Mine egne erfaringer med YaST kontrollsenterets gui verktøy er også begrunnelsen for at jeg anbefaler openSUSE til Windows brukere og andre. YaST er også gjennomgående gui kontrollsenter for alle SUSE-baserte distribusjoner til bedriftsbruk, både desktop og servere. Med seriøs interesse for og litt videregående ambisjoner i anvendelse av Linux, får man i mangfold igjen for å investere tid i å eksperimentere med og bli kjent med YaST verktøyene.

Erfarne brukere på SUSE eller med erfaringer fra den ene eller andre Linux distribusjonen, kan velge mellom bruk av YaST verktøy, gui eller cli, kommandolinjeverktøy som zypper pakkebehandler og/eller editere konfigurasjonsfiler manuelt i SUSE.


Henvisninger

Det forekommer at artikkelforfattere (som brukere) først har snublet i for så å nyoppdage egenskapene i YaST og openSUSE; her fra noen som også selv brukte andre distribusjoner eller skriver bredt om både Linux og Windows mm.

http://www.ghacks.net/2010/05/27/yast-y ... etup-tool/
http://www.ghacks.net/2010/05/26/why-no ... suse-11-2/
http://www.ghacks.net/2010/05/28/instal ... with-yast/
http://www.ghacks.net/2010/05/29/instal ... -opensuse/
http://www.ghacks.net/2011/03/20/opensu ... -settings/

http://www.muktware.com/articles/3036?page=0,0

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Lett Linux for folk som har brukt windows vista?

Innleggav hailstiffler » søn 15.04.2012 20:19

Denne tråden utviklet seg såpass bra med fornuftige svar og helt uten fan-kriger at denne tråden fortjener en sticky, for dette er noe mange nye i den veldig vide linux-verdenen lurer på, ihvertfall gjorde jeg det når jeg en gang startet med Linux som skrivebordsoperativsystem.

jerry.c.bush nevner Linux Mint KDE, merkelig jeg ikke tenkte på den selv, som jerry.c.bush nevner er denne også ett meget godt alternativ.

En sak til, de fleste linux distribusjoner og linux skrivebordsmiljøer er såpass fleksible at utseendet, arbeidsflyt med mer enkelt kan endres etter installasjon... Jeg tror muligens Unity (Ubuntu) er minst fleksibelt av de mest populære skrivebordsmiljøene per dags dato, egentlig ville jeg sagt at den prisen går til Gnome3, men gnome 3 har tross alt fått en hel del extensions i senere tid som gir større kontrol over arbeidsmiljøet.

Uansett hva du velger er det sikkert fler på dette forumet som er villig til å hjelpe deg i gang om du skulle sitte fast...

Edit: her er en skjermdump av mitt skrivebord som er forholdsvis standard KDE skrivebord
http://tgphotoblog.com/stuff/dump.png
medlem i 155 måneder
 

Re: Lett Linux for folk som har brukt windows vista?

Innleggav jerry.c.bush » fre 20.04.2012 3:58

Det er viktig at brukeren skal slippe å knote og bruke lang tid for å få maskin til å fungere når man installerer et operativsystem. Det er her jeg synes Linux Mint, uansett skrivevordsmiljø, er det beste jeg har vært bort i. Slippe styre med å finne rette drivere osv. Det kan ta motet fra mange. I tillegg så er KDE mye likt det en Windowsbruker er kjent med, på mange måter.
I tillegg så er det kjekt om man slipper kræsj og havari i tide og utide. Dette er dessverre noe som kan forekomme med en del distroer.
Som tidligere nevnt i tråden så er det positivt med mange distroer å velge i, så finner man noe som passer. Men det kan for en som ikke er kjent med Linux være ganske så tungt å finne frem til den rette. Det er den negative siden med for mange valg.

Jeg bruker stort sett Linux på eldre maskiner som har "gått ut på dato" og jeg ønsker å friske disse opp. Dette fungerer Linux utmerket til. Jeg har brukt mye LXDE på veldig gamle maskiner som har fått nytt liv og igjen går an å bruke uten å rive av seg håret.
Dette er både til eget bruk og til kompiser eller kolleger som ikke vil bruke penger på nytt utstyr. Stort sett ender jeg opp med Linux Mint og alle er fornøyde, jeg bruker lite tid på å installere/sette opp maskinene og de kan brukes etter kort tid. Mange av programmene som "folk flest" trenger blir som oftest installert sammen med operativsystemet. Med det så tenker jeg spesielt på "officepakke" med skriveprogram, regneark og presentasjonsverktøy. Tid, og ikke minst, penger spart.

Så jeg kan også anbefale å teste LXDE for å se om det kan være brukende for personen som skal ha denne maskinen. Det fine med LXDE er at det krever en god del mindre av maskinvaren enn hva de andre skrivebordsmiljøene gjør. LXDE er kanskje ikke så "pent" som KDE og GNOME, men det gjør absolutt nytten for de aller fleste likevel.
Om en er usikker på om dette er rette miljøet kan en kjøre rett fra en DVD/CD for å teste ut før man installerer.
Installasjon er også meget enkel om man ønsker å gjøre det. Som oftest blir det liggende et ikon på skrivebordet, når man kjører rett fra platen, som man klikker på for å installere.

Lykke til med valget.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Lett Linux for folk som har brukt windows vista?

Innleggav K.D.G » fre 20.04.2012 17:55

Takk for mange lange svar :) hehe Viste ikke at det komm så mange :) med takker:)

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 


Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron