Bildedatabase software til flere klienter over nettverk?

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Bildedatabase software til flere klienter over nettverk?

Innleggav Jon » ons 30.05.2012 10:05

Hei,

er det noen som har noen erfaring med et open source bildedatabase (tagge, kommentere, etc.) som kan kjøre på en headless server (ikke noe gui), hvor man så kobler opp klienter (OS X) som skal kunne jobbe opp mot samme bildedatabase samtidig?

Det er selvfølgelig også en fordel hvis det er lite ressurskrevende for serveren.

Takk for svar.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Bildedatabase software til flere klienter over nettverk?

Innleggav ak » ons 30.05.2012 10:35

Det mest nærliggende er jo å bruke noe webbasert, e.g. http://gallery.menalto.com

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Bildedatabase software til flere klienter over nettverk?

Innleggav Jon » tor 31.05.2012 7:47

Takk for svar. :)

Uten at jeg er helt sikker virker det kanskje som gallery3 blir litt tungvindt, så vidt jeg kan se er det ikke mulig å autoimportere fra flere ulike undermapper "recursivly". Og bildene må flyttes på?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Bildedatabase software til flere klienter over nettverk?

Innleggav ak » tor 31.05.2012 9:31

Jo, det er ganske lett. I tillegg til web så kjører du filesharing på maskinen (OS X, Linux, Windows... spiller ingen rolle). Så flytter du filene til en import-mappe på serveren, så har du mulighet (i webgrensesnittet) for å scanne denne mappen og velge å importere alt. Denne funksjonen er rekursiv. Hvis du skal importere spesielle attributter basert på mappenavn e.l. så må du nok selv scripte noe, uansett hvilket system du velger.

Jeg tror det finnes en funksjon for å symlinke under import, istedet for å kopiere, men jeg har aldri brukt dette. Det blir ganske skjørt. Tror ikke jeg har sett noen arkivløsninger som ikke flytter filene inn i sin egen struktur.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Bildedatabase software til flere klienter over nettverk?

Innleggav Jon » tor 31.05.2012 9:57

Ok, skal få tatt en titt på det når jeg har litt ekstra tid.

Takk for svar. :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 


Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere