NAS-server? - Domene, trådløs server osv..

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

NAS-server? - Domene, trådløs server osv..

Innleggav mac_freak » fre 15.06.2012 12:23

Hei! Har tenkt på å kjøpe denne serveren: http://www.pixmania.com/no/no/8062341/a ... -gofl.html, og installere Ubuntu-server på den. Finner ganske lite informasjon om slike servere, så jeg lurer på om jeg da kan sitte i et annet rom uten noen ledning til serveren og legge inn filer over bluetooth (eller noe annet)? Og i samme slengen; Jeg har to domener, har hatt en del problemer med hostingen, så tenkte da å hoste domenene mine på NAS-serveren, er dette mulig å gjøre samtidig som jeg bruker serveren som en trådløs harddisk? Haha, ble kanskje litt forvirrinde, men håper dere forstår hva jeg mener!
medlem i 171 måneder
 

Re: NAS-server? - Domene, trådløs server osv..

Innleggav rebop » søn 17.06.2012 11:31

Du kan normalt ikke installere nytt operativsystem på en nas. De er som oftest låst til leverandørens os.

Om du ønsker å gå for en nas vil jeg personlig anbefale synology sine produkter

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: NAS-server? - Domene, trådløs server osv..

Innleggav ingeva » man 16.07.2012 18:43

Eller du kan kjøpe en ferdig server, med Ubuntu server på en partisjon og Mint 13 på en annen, slik at hvis du vil gjøre mer enn du kan med serveren, så kan du boote desktop.
Ferdig satt opp med Samba og NFS slik DU vil ha det, eller assistanse hvis du vil gjøre det meste selv.
Helt sikkert den billigste løsningen, kanskje også den beste på sikt.
Tekniske detaljer, prisforhandling etc. på PM.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: NAS-server? - Domene, trådløs server osv..

Innleggav kribjo » tir 17.07.2012 13:35

Hei.

Jeg har en Synology 212+ og er veldig fornøyd. 2 disker som er speilet. Oppgraderte for litt siden til 2TB disker. Mitt under oppgraderingen fikk jeg strømstans. Når strømmen kommer på igjen så synkroniserte den prosessen som ble avbrutt og fortsatte. Ingen filer ble skadet/ødelagt. Imponerende.

Tenk på følgende. En hjemme nas trekker mindre strøm enn en server. NAS'n har gjerne hotswap hvor du kan bytte disker uten å skru av NAS'n. Har du en server og setter opp selv eller får andre til å sette opp så er det kanskje billigere. Bare sørg for å ha hjelpen tilstede hvis noe skjer. Vil denne hjelpen koste noe? NAS'er kjører enten ARM eller Intel/AMD. Synology har NAS'er med prosessorer fra flere leire. Ønsker du f.eks. å sette opp egen Teamspeak server (eller andre type plugins) så kan du gjøre det på enkelte NAS. En Teamspeak server krever at du har en NAS med Intel/AMD.

Det er sikkert masse annet å tenke på også.

Lykke til.

Bjørn
amatør NAS-eier og bruker.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 


Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]