Hvilken linux distribusjon

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Hvilken linux distribusjon

Innleggav lmh1 » tor 01.11.2012 18:48

Behov:
*Grafisk grensesnitt (Gnome, KDE, XFCE) Spiller ikke stor rolle.
*Fjernstyringsprogram (Skal brukes kun som server)
*Filserver/webserver (Windows, FTP, PHP/SQL)
*Nedlastingserver (jigdo, torrents server etc)

Maskinvare:
ASUS P8H77-I, Socket-1155
Intel® Core i3-3220T, Intel HD 2500
Seagate Barracuda® 3TB

Har noen gode tips? Fikk ikke svar på OpenNAS men dette blir alternativet.
Greit at man bruker maks 10 GB med nyeste programvare, så forslaget mitt Opensuse, Debian eller Fedora? Om det er debian bør det være litt nyere versjon.
medlem i 168 måneder
 

Alle duger

Innleggav Aeyoun » tor 01.11.2012 20:00

Utifra kravene du stiller så kan du bruke en hvilken som helst distribusjon. Alle møter kravene dine.

Når det kommer til mediasenterserver kommer det veldig ann på hva du skal spille av med? Ta en titt på Plex, kanskje?
medlem i 141 måneder
 

Re: Hvilken linux distribusjon

Innleggav Metryxx » søn 13.01.2013 23:22

Du burde ta en titt på http://www.amahi.org/, serverprogramvare som kan gjøre det meste

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Hvilken linux distribusjon

Innleggav Mac n00b » tor 24.01.2013 23:11

Mint 14 med Cinnamon har oppført seg svært bra for meg, du får tilgang til hele ubuntu-verdenen i tillegg til at det ser pent ut og er behagelig å jobbe med. Gikk over fra Mac OS 10.8.. :-P

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Hvilken linux distribusjon

Innleggav eh22 » tor 23.01.2014 9:55

Jeg vil anbefale Sabayon, dersom du ønsker å ha nogen lunde oppdatert programvare til enhver tid, uten å være nødt til å installere ny versjon av operativsystemet med jevne mellomrom. (Rolling release..)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Hvilken linux distribusjon

Innleggav terjejh » fre 24.01.2014 11:17

Jeg antar trådstarter forlengst har gjort sitt personlige valg og installert. Min kommentar er likevel at for en server, når den er en kritisk komponent for nettverket, ville jeg generelt valgt en fast, herdet Linux distro med langtidsstøtte (LTS) for systemoppdateringer. Helst også med støtte for tilbakeporteringer av sentrale 3. parts-applikasjoner i nyere versjoner.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hvilken linux distribusjon

Innleggav trenger_hjelp » tor 30.01.2014 4:21

Jeg har god erfaring med CentOS som server, men da kjører jeg uten GUI ettersom jeg bare bruke ssh.
medlem i 218 måneder
 


Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere