Forskjeller på distroer, og forskjellige skrivebordsmiljøer

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Forskjeller på distroer, og forskjellige skrivebordsmiljøer

Innleggav zabatman » fre 04.01.2013 11:57

Hei :)

Sitter her med en liten windows laptop, som begynner å bli i overkant treg, jeg vil derfor ha denne over på linux(da jeg av prinsipp ikke orker å gjenninstallere windows.)

Har sett litt på, og er litt kjent med linux fra før, men det spørsmålet som stadig kommer inn i hodet mitt er:

Hva er forskjellene på alle disse distroene?
Hva er forskjellene på alle skrivebordsmiljøene?
Hva burde jeg velge?

Har fra før testet ut ubuntu, kubuntu, mint, med flere. men til slutt blir det egentlig bare med at jeg tar noe, for jeg klarer ikke helt å merke forskjellen.

Maskinen blir brukt til å skrive oppgaver på dvs igjennom libre office eller lignende, noe jeg ser for meg alle støtter. Den blir brukt til å se en del film gjennom, noe jeg ikke ser som noe problem.
Skype virker heller ikke som noe problem, MEN støtte for mitt logitech g930 trenger jeg.
Spotify klarer jeg ikke leve uten.
Jeg må kunne få tilgang til nettbanken min.
Dette er som sagt en laptop som begynner å få noen år på baken, den er ikke av de sprekeste i verdn, og det hadde vært ønskelig med et så kjapt system som mulig, men jeg kjenner meg selv og er glad i at ting ser greit ut også :)
De fleste distroer klarer vel å støtte dette ?

::redigert emne::
medlem i 215 måneder
 

Re: Forskjeller på distroer, og forskjellige skrivebordsmiljøer

Innleggav terjejh » fre 04.01.2013 22:56

Hvis maskinen din var en toppmaskin for noen år siden, kan den fortsatt duge godt. Var den heller middelmådig allerede da, får du nesten bare prøve deg fram hva den klarer mht valg av tung eller lett grafikk/skrivebordsmiljø i fht. hva 'du aksepterer/trenger av ytelse/funksjonalitet.

Svaret videre er mer generelle pekepinner enn konkrete anbefalinger:

Linux distribusjonene er ganske like i struktur og bruk under overflaten, på kommandolinjenivå (CLI, POSIX, LSB - Linux standard base).

Har du en flerkjernet CPU, vil en ferdigkonfigurert SMP PREEMPT desktop Linux kjerne være best for interaktivitet og video på en skrivebordsmaskin. Her et eksempel fra min "noen år gamle" mobile arbeidsstasjon hp8710p, som ny var en toppmodell i sin klasse. En senere oppgradering til SSD gjorde også underverker.
Kode: Merk alt
> cat /proc/cpuinfo  | grep "model name"
model name   : Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU     T9500  @ 2.60GHz
model name   : Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU     T9500  @ 2.60GHz

> uname -a
Linux linux-0okg.site 3.4.11-2.16-desktop #1 SMP PREEMPT Wed Sep 26 17:05:00 UTC 2012 (259fc87) x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux


Forskjellen mellom Linux distribusjonene ligger mer på overflaten, dvs. hvilke(t) grafiske skrivebordsmiljø (GUI DE) som støttes av og tilbys for distribusjonen, og hvilket(hvilke) man velger å installere. Så kan man prøve seg fram, mixe og matche mellom dem og kombinere det man ønsker av DE-applikasjoner. Eksempelvis sitter jeg akkurat nå med Kdenlive (videoredigering) under Gnome 3.6.

Det kan være lurt å starte med lettdrevne skrivebordsmiljø som LXDE og nye Enlightenment (E17, EFL). Sistnevnte er/blir visstnok en del av nye Tizen OS for mobilenheter, og trenger ikke maskinvareaksellerert grafikk som for Gnome 3.6. Her et skjermbilde av E17 fra en GDM login-økt, etter en fersk 1-klikk installasjon på mitt openSUSE 12.2 system:
Bilde

En oversikt over skrivebordsmiljøene og hva de tilbyr av funksjonalitet kan man fordelaktig lese seg til
http://www.freedesktop.org/wiki/Desktops
http://www.renewablepcs.com/about-linux ... me-or-xfce
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... vironments

Forskjellen mellom distribusjonene ligger også i hvor godt utbygde GUI kontrollsentere/konfig.verktøy distribusjonene har for oppsett av både maskinvare (utstyr) og sentral programvare.
Forskjellen ligger i om det tilbys både GUI og CLI baserte pakkebehandler og oppdateringsverktøy.
Forskjellen ligger også i hvor godt tilbudet av ferdige programpakker er, noe som betyr mye for lett installering for vanlige brukere.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Forskjeller på distroer, og forskjellige skrivebordsmiljøer

Innleggav zabatman » lør 05.01.2013 0:48

Hei, og takk for et kjempefint svar :)

Maskinen min var nok aldri noe "toppmodell" den er kjøpt for å være liten lett, er en 4-5 år gammel acer 13" sak, med i3 prosessor, 3gb minne, uten noe eget grafikkminne. Det jeg i hovedsak ønsker er en maskin som er responsiv, som ikke trenger mange år på å åpne programmer, som sagt det er ikke massive ting denne skal brukes til, det har jeg annet utstyr som tar seg av :)

Så litt på de sidene du linket til, ser for meg det blir en eller annen distro med xfce, liker utseende på den, samt at den virket veldig lettkjørt, noe som jeg trenger(windows 7, var raskt en gang det også, men er ikke det på denne pcn lengre)
medlem i 215 måneder
 

Re: Forskjeller på distroer, og forskjellige skrivebordsmiljøer

Innleggav terjejh » lør 05.01.2013 1:35

Ja, prøv det. Ser av den midterste lenken at Xfce ligger mellom LXDE og Gnome/KDE i ressursbruk, mens E17 krever enda mindre.
Selv om jeg i hovedsak bruker Gnome 3.x, bruker jeg å ha både KDE og noen lettere skrivebord installert, såfremt jeg har diskplass nok. Da er det kjapt å logge ut og inn igjen i ny økt for å skifte skrivebord, samtidig som utvalget på applikasjonsmenyen blir rikere.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Forskjeller på distroer, og forskjellige skrivebordsmiljøer

Innleggav olear » lør 05.01.2013 21:12

At maskinen din går treigt i W7 går jeg ikke med på (en clean install burde fikse problemet), W7 går smooth på Atom (N270) her.

En i3 er mer en bra nok for hvilket som helst OS, hvis KDE eller GNOME går treigt så er det programmene som er dårlig, ikke PCen.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Forskjeller på distroer, og forskjellige skrivebordsmiljøer

Innleggav zabatman » lør 05.01.2013 21:23

det er helt riktig observert, maskinen var ikke treg når jeg kjøpte den. Og ja, en recovery, eller clean install av windows vil fikse dette.
Men jeg sa dette når jeg kjøpte den, og jeg sier det igjen, hadde maskinen vært billigere å kjøpe uten OS hadde jeg gjort det :)
Jeg sa også, at jeg aldri kom til å installere windows igjen på denne maskinen. Det er også en del av grunnen til at jeg heller ønsker linux.

Men for å si det slik, jeg har ikke kjørt recovery på denne maskinen før, jeg mener den begynner å nærme seg 5 år, så til windows å være så må det være ny rekord for min del, ellers har de begynt å bli trege etter bare 6mnd-1år.

Men uansett, så var ønsket mitt, et så kjapt og lettkjørt os som også ser passe greit ut :)
medlem i 215 måneder
 

Re: Forskjeller på distroer, og forskjellige skrivebordsmiljøer

Innleggav QtanJ » søn 06.01.2013 19:32

Eg meiner det er ein fordel at den ikkje er heilt ny. Eg har ein ny pc til 3000kr, men eg skulle mykje heller fiksa den gamle frå 2006(ny-pris ca 5500kr) sjølv om det er tydeleg at den er litt slitt. Den hadde utruleg mykje betre linux-støtte. Den var litt for treg for gentoo, men dei binære distribusjonane eg prøvde fungerte godt. Så lenge eg deaktiverte effektane i KDE fungerte den svært godt. Eg kunne nok aktivert nokre, men det var eit par som absolutt ikkje fungerte. Største funksjonelle skilnaden på den gamle og den nye er støtte for kabla og trådlaust nettverk der den gamle glatt slår den nye. Hadde det ikkje vore for at straumforsyninga var øydelagd hadde eg brukt den ein stund til.

Eg vil anbefala din favorittdistribusjon med eit skrivebordsmiljø der effektane er skrudd av. Eg kjenner ikkje gnome eller unity så godt, men KDE utan effekter, xfce, enlightenment og andre lettvektige miljø burde fungera fint. Gnome og unity burde vera mogleg dersom det er mogleg å skru av krevjande funksjonalitet.

Eg ser du ikkje har ein favoritt, men eg er dårleg på å anbefala distribusjonar. KDE har mange kule program og er enkelt å tilpassa. Eg skrur av nepomuk(indeksering av filar for skrivebordssøk) og effektar fordi det er unødvendig for mitt bruk og brukar meir diskplass og/eller ressursar enn det eg har lyst å bruka på det eg ikkje treng.
medlem i 209 måneder
 

Re: Forskjeller på distroer, og forskjellige skrivebordsmiljøer

Innleggav zabatman » man 07.01.2013 21:20

Hei igjenn :)

Har nå funnet ut hva jeg ønsker, men det er 2 utfordringer :)

1 hvis jeg går for linux mint, som jeg liker veldig godt så ønsker jeg å bytte til enlightenment, forsøkte å gjøre dette, mens jeg kjørte live, men det fant jeg ut at jeg ikke fikk gjort(enten for lite kompetanse, eller så er det ikke mulig mens jeg kjører live)

Den versjonen som jeg syntes var mest "perfekt" var egentlig Bodhi, men der virker ikke trådløs nettet mitt med mer :/

Så hva skal jeg gjøre :) ?
medlem i 215 måneder
 

Re: Forskjeller på distroer, og forskjellige skrivebordsmiljøer

Innleggav viking60 » tir 08.01.2013 0:03

Du kan prøve openbox
http://community.linuxmint.com/tutorial/view/374
Den er meget bra og mer fleksibel enn E17. Du kan kombinere den med cairo dock dersom du vil ha tradisjonelle menyer.

Den er ikke et helt skrivebordsmiljø men en vindushåndterer - men den har "alt".
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Forskjeller på distroer, og forskjellige skrivebordsmiljøer

Innleggav terjejh » tir 08.01.2013 12:39

zabatman skrev:Så hva skal jeg gjøre :) ?

Tja, komme på en bedre tanke og prøve openSUSE 12.2 med en eller annen basis X/desktop installert i første omgang ;)
Fra Firefox finnes så online, 1-klikk gui-installasjon for Enlightenment her, enklere kan det ikke bli. http://en.opensuse.org/Portal:Enlightenment

Etter utlogging finnes så E17 som loginøkt fra loginmenyen; første oppsett gjøres her under innlogging.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Forskjeller på distroer, og forskjellige skrivebordsmiljøer

Innleggav viking60 » tir 08.01.2013 13:12

Ja hvorfor ikke?
Her er et Suse 12.2 Openbox oppsett:
http://susestudio.com/a/Ermw0p/viking-s-berserk-os

Det vil i alle fall ikke "bloate" systemet ditt og du kan installere det du trenger i tillegg.
Det er et par rpm'er der som jeg måtte stjele fra Redhat så det er mulig du må stole på et usignert repo for å få disse filene som er bla gmrun (søkefelt når du trykker ALT+F2).

Mer her

Her er et forsøk på video av resultatet:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... i0QmzSK3Q4

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Forskjeller på distroer, og forskjellige skrivebordsmiljøer

Innleggav moma » tir 08.01.2013 19:49

Viking60: Var dette Openbox med Cairo dock? Cairo launcheren passer bra i Openbox og Fluxbox, fordi den gir ny funksjonalitet istedet for å erstatte eksisterende.
Bakgrunnsbildet er garantert tatt fra hessdalen ;-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Forskjeller på distroer, og forskjellige skrivebordsmiljøer

Innleggav terjejh » tir 08.01.2013 21:58

Jeg kom over en supplerende artikkel som beskriver flere av lettvekts skrivebordene som er tilgjengelig for openSUSE. Den viser hvordan de alternativt kan installeres med zypper fra terminal. Den versjonen av Enlightenment som beskrives i artikkelen er E16, mens E17 ligger i 12.2 Factory pakkebrønnen vist til ovenfor (1-klikk):
http://vazhavandan.blogspot.no/2012/10/ ... sktop.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Forskjeller på distroer, og forskjellige skrivebordsmiljøer

Innleggav viking60 » ons 09.01.2013 0:25

moma skrev:Viking60: Var dette Openbox med Cairo dock? Cairo launcheren passer bra i Openbox og Fluxbox, fordi den gir ny funksjonalitet istedet for å erstatte eksisterende.
Bakgrunnsbildet er garantert tatt fra hessdalen ;-)


Ja det er Openbox med Cairo dock der. Den er, som du sier, et bra tillegg dersom du synes at skrivebordet blir litt for blankt.
Jeg har også redigert XML filene og lagt inn "Snap"-fliseleging som styres med tastaturet.
Det blir stadig mindre mus på meg Bilde (Don't go there....) så jeg autoskjuler Cairo dokken

Og bildet er fra en mystisk dal: Den utenfor terassen min ;) (Fargene er kraftig påvirket av UFO'er i videoen, men ikke på orginalen)

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 


Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron