Hjelp med oppsett av ubuntu.

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Hjelp med oppsett av ubuntu.

Innleggav splitz » tir 05.02.2013 12:15

Hei. Jeg har en elev som skal ha en maskin som kun skal brukes til å skrive med. Jeg har fram til nå brukt Ubuntu med Mate installert. Det var bare satt opp en bruker på maskinen. Maskinen har nå hengt seg helt og jeg skal formatere den. For at det skal bli litt lettere for meg så tenkte jeg å begrense det meste. Det er ikke behov for noe annet enn Libre Office og en filbehandler. Det holder at det er snarveier på skrivebordet og ingen menyer. Det er en stund siden jeg brukte Linux selv så er ikke helt sikker hvordan jeg skal sette dette opp. Jeg er usikker på om jeg skal fjerne alle programmer som det ikke er behov for, eller sette opp en bruker som kun har tilgang til enkelte programmer.

Hvordan kan jeg gjøre dette på enklest mulig måte?

Regner med at jeg kommer til å bruke en variant av Ubuntu.
medlem i 215 måneder
 

Re: Hjelp med oppsett av ubuntu.

Innleggav Del » tir 05.02.2013 14:03

Du kan bruke gruppekontroll, men jeg ser ikke helt poenget. Er det ikke nok å ikke gi eleven sudo-tilgang? Hvilke programmer er det du ikke vil at eleven skal bruke?

Vurder å sjekke maskinen, liten vits i å installere nytt hvis disk eller minne er gåent. Ubuntu er et godt valg :)
medlem i 196 måneder
 

Re: Hjelp med oppsett av ubuntu.

Innleggav splitz » tir 05.02.2013 18:55

Det skal helst ikke være mulig å gjøre noe annet enn å skrive. Problemet er at om det er noe annet å gjøre så er ikke skriveoppgaver "fengende" nok. Det at det er mulighet til å rote rundt i filsystemet er forstyrrende nok.
Så det eneste som ideelt sett bør være mulig er å åpne libre office og nautilus(for å legge dokumenter inn på minnepinne).

Valget av distro ble lubuntu.
medlem i 215 måneder
 

Re: Hjelp med oppsett av ubuntu.

Innleggav logically » lør 09.02.2013 9:51

Hvis hovedfokus er å få konsentrert seg om skrivingen anbefaler jeg JDarkroom :)

http://system-log.com/2011/03/13/q10-mi ... processor/

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Hjelp med oppsett av ubuntu.

Innleggav terjejh » søn 10.02.2013 17:05

splitz skrev:Det skal helst ikke være mulig å gjøre noe annet enn å skrive.
Så det eneste som ideelt sett bør være mulig er å åpne libre office og nautilus(for å legge dokumenter inn på minnepinne)

Bare noen tips og kommentarer:

1. Dette minner mest om en slags Linux "Kiosk modus" (kiosktool er vel qt basert og fra kde3; hvorvidt det er oppdatert og fungerer bra nok for kde4 synes noe uklart). OOo4Kids versjonen er ellers beregnet på yngre elever 6-12 år.

2. Utover gruppeaksess som er nevnt tidligere, kunne kanskje applikasjonsaksesskontroll ved hjelp av AppArmor være en ide å se på. Kanskje også eget run-level kunne hjulpet.

3. Å strippe et system selv, kan ta lang tid med prøving, feiling og tilpasning. Det har også sine sider, når man siden må gjøre noe mer på systemet (administrasjon og oppdatering til nye versjoner).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hjelp med oppsett av ubuntu.

Innleggav splitz » søn 10.02.2013 19:18

Det endte opp med at jeg fjernet mange programmer. Jeg har også fjernet menyer slik at det ikke skal være så lett og rote seg bort i noe man ikke skal. Det er nå to ikoner på skrivebordet: Libre office og filbehandler. Tror ikke det skal være mulig for eleven og rote ting til.

Takk for hjelpen:)
medlem i 215 måneder
 


Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]