treg distro

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

treg distro

Innleggav zabatman » søn 18.08.2013 10:56

Hei

Jeg har en gammel acer aspire 3820T som jeg synes er veldig grei å ha med seg, når jeg kjøpte denne kom den med windows 7, og jeg bestemte meg for å kjøre dette en stund. Som med alle windows maskiner ble den etter en stund veldig treg, og til slutt fant jeg ut at nå orker jeg ikke mer, jeg bestemte meg for å gå over til linux, etter en periode med flere live cd osv falt valget på fubuntu, det var kjapt, og greit, helt til nå, er vel et 1/2 år siden jeg installerte det, og nå er jeg i samme situasjon som jeg var i med windows 7. Alt går i sirup.
Jeg vurderer nå samtidig å gå over til en annnen distro.

Må presisere at det jeg ønsker er en så kjapp pc som det er mulig å klare å ha med maskinvaren jeg har tilgjengelig
2.13Ghz cpu(dobbeltkjerne)
4gb ram
320gb hdd
integrert skjermkort
Men, her kommer kompromisset, jeg trenger grafisk OS, og jeg ønsker det skal se bra ut, har sniffet litt på mint i en eller annen versjon, dette er en distro jeg har kjennskap til fra før og liker svært godt.
Hva kan jeg gjøre for at det samme ikke skal skje med den nye distroen? at jeg slipper reinstallering hver 6mnd?
oppsummering:
Kjapp distro(spesiellt kjapp oppstart) som ser bra ut, og er allround :)
(dette er kansje det alle ønsker?:P )
medlem i 215 måneder
 

Re: treg distro

Innleggav Arthur_D » ons 21.08.2013 2:58

Gå for Mint. Bruker den ikke selv, men tror neppe du blir å angre.
Hvis du i tillegg har noen hundrelapper til overs så kan du jo bytte til SSD først - går ting i saus da begynner jeg å lure på hvordan du får det til. :-P
medlem i 177 måneder
 

Re: treg distro

Innleggav viking60 » tor 22.08.2013 23:08

Arch baserte Manjaro booter kjapt.

Velger du Openbox versjonen så er den enda kjappere.

Eller min favoritt; Archlinux - den er kjapp og har null bloat aka den har det du installerer.
Arch krever Linux erfaring.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: treg distro

Innleggav moma » lør 24.08.2013 15:08

Hei,
ElementaryOS: http://elementaryos.org/
Bare for aa velge noe annet enn Ubuntu. Elementary er muligens basert paa Ubuntu men har eget gnome-shell drevet desktopsystem som ser sjapp ut. Sjekk ut demo-videoene paa Youtube.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: treg distro

Innleggav Sn3ipen » tir 27.08.2013 19:13

Bruker Xubuntu med XFCE selv på min aldrende laptop og det går lynkjapt og er etter min mening den mest stabile *buntuen.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 


Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron