Skjulte partisjoner og formatering

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Skjulte partisjoner og formatering

Innleggav Maci » fre 04.04.2014 23:07

Er relativt fersk med linux, forsåvidt i Ubuntu også. Men en kløpper til å prøve å lære seg. Gikk over til Mac, etter mange år med Pc og Windows.

Den paranoide verden, meg selv inkludert, likner ikke sidestykke etter at jeg begynte med Mac, IPhone og Ipad . Ja, Icloud og ITunes fikk jeg med på kjøpet, tror jeg. Uansett, dette er ikke noe angrep på noen av dere som har god nytte av hverken det ene eller andre. Men litt rart blir det. når selv unge mennesker, som sikkert er flinke og flinkere enn meg på mange områder innenfor dataverdnen. Allikevel litt pussig at jeg, med et to-vektalskurs i Data fra det som den gang het DH i 1989, og litt interresse utover dette, finner og påpeker at noe er galt. At jeg prøver å "fikle" med GRUB og er litt inne i "terminalvinduet" med "man" komandoer, uten å forstå alt, ser at noe er galt.

Gutta på HUMAC i Oslo finner ikke noe galt, selv om jeg får til svar at de ikke kan noe om "skript", og heller ikke bruker terminalvinduet for å avdekke ting. Som med gamle Pc maskiner. I dos, for å være sikker på at alt var slettet, måtte skrive; c:/delete - noe i den duren, men tilføye "/s". Eller tar jeg feil?

Nå er jeg tilbake på Pc'n med ubuntu som oppstartsdisk. Starter maskinen, holder nede F2 tasten og gå rett inn i BIOS. Endrer i bootmenyen, slik at det kun bootes fra Cd-disk'n Dessuten, hver gang jeg endrer i BIOS og lagrer med F10, endrer dert seg allikevel i BIOS, slik at "LAN" blir aktivert. Selv om jeg deaktiverte den i første hånd. Det blir kanskje slik, siden jeg kobler meg til trådløst, og kjører maskinen fra Cd-rom.

Når selv ikke gutta på HUMAC kan fortelle meg, håper jeg å få hjelp i dette forumet. Til orientering, har jeg ikke gjort dette på Mac'en. Kan gjøre det, hvis noen vil hjelpe.

Som art3mis og katteman skriver; sudo fdisk -l /dev/sda, gjør også jeg det

Beste hilsen Geir
-og en fortsatt fin kveld "sudo-kveld" ;-)

MASK. MIN!!
Disk /dev/sda: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 60801 cylinders, total 976773168 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 4096 bytes
I/O size (minimum/optimal): 4096 bytes / 4096 bytes
Disk identifier: 0x0008f50c

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 2048 968804351 484401152 83 Linux
/dev/sda2 968806398 976771071 3982337 5 Extended
Partition 2 does not start on physical sector boundary.
/dev/sda5 968806400 976771071 3982336 82 Linux swap / Solaris
ubuntu@ubuntu:~$
medlem i 198 måneder
 

Re: Skjulte partisjoner og formatering

Innleggav NewBee-Petter » søn 06.04.2014 22:13

Hmm, nå har jeg lest innlegge ditt 2-3 ganger, men skjønner ikke helt hva du vil.
Så da spør jeg enkelt, hva er det du vil? :-)

Ønsker du å lage en vanlig partisjon. Ønsker du å lage en skult partisjon?
Eller ønsker du å slette en partisjon/disk?

Ble ikke helt klok.

Mvh
Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 


Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron