finne "Mine dokumenter" med linux på win8 hd

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

finne "Mine dokumenter" med linux på win8 hd

Innleggav frafroe » tor 07.08.2014 20:17

Jeg har fått trøbbel med en Samsung laptop (model : NP370RSE, basert på AMD64) . Oppstarten fungerer ikke. Jeg vil gjerne reinstallere Win8, men må først ta kopi av bilder og andre viktige dokumenter. Har prøvd Win recovery back up, men finner ikke om/hvor filene blir sikkerhetskopiert.

Jeg har laget en oppstarts usb med Rufus ( http://rufus.akeo.ie/ ). Har brukt både Ubuntu og Peppermint ISO. Begge fungerer, dvs at at jeg starter opp laptopen. Problemet er at jeg ikke finner noen av filene i "My documents" Har lett i mange ulike mapper uten resultat. i Win8 var det opprinnelig en adminstrasjons påloggig med passord. Lager dette krøll når jeg vil finne filene i "Mine dokumenter" og i "Mine bilder"?


Noen som har tips til hvordan jeg kan finne filer i "Mine dokumenter" og "Mine bilder" eller på annen måte komme videre ?
medlem i 115 måneder
 

Re: finne "Mine dokumenter" med linux på win8 hd

Innleggav ak » lør 09.08.2014 22:42

Har du brukt et søkeverktøy, eller leter du manuelt ?

Hvilke mapper / filer ser du på roten av disken ?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: finne "Mine dokumenter" med linux på win8 hd

Innleggav frafroe » søn 10.08.2014 21:04

Jeg har startet med å lete manuelt.
Har også prøvd søkeverkøy i File manager, men usikker på om jeg skriver søkenavn rett. Det er hovedsaklig jpg-filer jeg ser etter + pluss noen word-dokumenter. Hvordan bruker jeg søkemotoren rett? Hvilke tegn skal kobles med "jpg"-, "jpeg" og docx"-dokument?
medlem i 115 måneder
 

Re: finne "Mine dokumenter" med linux på win8 hd

Innleggav ak » søn 10.08.2014 21:19

Jeg ville startet med å søke etter noe som må finnes.

Aldri brukt Rufus eller Peppermint, men på Ubuntu kan du gjøre som følger:

1) På venstre side har du en filbehandler, ser ut som et arkivskap. Åpne denne.
2) På venstre side av denne har du liste med partisjonene som har blitt funnet.
3) Velg den sterkeste kandidaten, trykk på søkeikonet
4) Søk etter ntuser.dat . Denne filen bør ligge i alle mapper som er brukerprofiler i Windows 8 (tror jeg)
5) Får du opp treff så kan du høyreklikke og velge "Properties" for å se hvor de ligger.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: finne "Mine dokumenter" med linux på win8 hd

Innleggav frafroe » søn 10.08.2014 22:53

Takk for mye tips!

Jeg prøce å søke på ntuser med Ubuntu. Da får jeg opp ca 20 ulike mapper der ntuser der mappenavnet starter på ntuser. Ingen av mappene ser ut til å inneholde mer enn 740 kb. Kan ikke se å finne noen personlige filer i disse mappene. Kan filer fra " Mine bilder" i Windows ligge skjult når jeg leter etter de med Ubuntu?
medlem i 115 måneder
 

Re: finne "Mine dokumenter" med linux på win8 hd

Innleggav ak » søn 10.08.2014 23:38

I utgangspunktet skal de ikke kunne skjules, med mindre du har Pro-versjonen og brukte BitLocker (kryptering av brukermappe).

Hvis jeg ikke husker feil så skal C:\ inneholde en mappe som heter "Users" , så hvis du ser en partisjon som inneholder dette på rot-nivå så kan du jo se inni den.

Da burde det bare være \Users\<brukernavn>\Pictures eller lignende

Utfordringen er jo at hvis du har feil på oppstartsdisken så er det ikke sikkert at C:\ ser ut som den burde. Mulig du bør få noen med Windows-ekspertise til å se på den.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: finne "Mine dokumenter" med linux på win8 hd

Innleggav terjejh » man 11.08.2014 20:55

Jeg har ikke tilgang til win8 her og nå, men i hvertfall tidligere versjoner av Windows 2x terminalservere (engelsk versjon) bruker i standardoppsettet følgende syntaks og filnavn

C:\Documents and Settings\brukernavn\My Documents

osv. for andre mapper under hvert "brukernavn". Brukernavn kan her være vanlige brukere som er opprettet og også "Administrator". Ovennevnte er fra engelsk versjon.

Fra et Windows kommandolinjeverktøy (cmd, terminal) kan man få en oversikt over miljøvariablene som er brukt med kommandoen "set".

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: finne "Mine dokumenter" med linux på win8 hd

Innleggav ak » man 11.08.2014 21:03

@terjejh "Documents and Settings" ble faset ut i Windows 7. Jeg har sett den på noen PCer hvor Win8 var installert, men da tror det bare var en shortcut / symlink.

(Se http://windows.microsoft.com/en-US/wind ... dows-Vista , klikk på "Where do I find common folders")

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: finne "Mine dokumenter" med linux på win8 hd

Innleggav terjejh » man 11.08.2014 21:34

Huffda, bra jeg skrev "tidligere win 2x". Nå må man visst oppdatere seg litt mer på Win8, som klientmaskinene leveres med.
Merket meg også en lenke som viste at lokasjonen av (den skjulte?) mappa "Documents" skal kunne endres under Properties.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]