Linux på iMac 17" 8.1 (G5 PPC)

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Linux på iMac 17" 8.1 (G5 PPC)

Innleggav jerry.c.bush » tor 20.11.2014 17:35

Har hatt en iMac G5 Power PC stående en god stund og kjøre iTunes og Spotify, noe som fungerer meget godt.
Men jeg har nå tenkt meg å forsøke bruke denne til litt mer enn bare en musikkserver.
Problemet er at den ikke fungerer særlig optimalt med tanke på diverse videorelatert materiale på nett, som feks YouTube, eller om en av ungene skal finne seg et spill som bruker flash.

Finnes det en Linux-distro eller lignende som er hurtig og enkel å installere og som kan gjøre at maskinen kjører disse tingene lettere? Om det er noe som krever mye kunnskap og knoting så bryr jeg meg ikke med å gjøre det, men om det er en enkel sak å installere så kan det være jeg kan kaste meg over det en kveld.

Håper noen har noen alternativer som er kjapp og enkel.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Linux på iMac 17" 8.1 (G5 PPC)

Innleggav ak » fre 21.11.2014 0:48

Svaret er dessverre nei, du har antageligvis mest glede av å la den stå og kjøre det den er best på.

Det er svært lite programvare for vanlige sluttbrukere som utvikles eller vedlikeholdes for PowerPC. Det har aldri vært offisiell Flash-støtte på Linux / PowerPC, og maskinen er antageligvis for svak til å spille av H264 film med suboptimale drivere.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Linux på iMac 17" 8.1 (G5 PPC)

Innleggav jerry.c.bush » fre 21.11.2014 1:06

Takk for svaret som jeg var redd for ville komme.
Da blir den nok stående som musikkserver enn så lenge... Maskinen er super og alt fungerer glimrende, men har sine svakheter på grunn av alder.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 


Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere