Nordland - Mo i Rana - MoLug - Mo i Rana Linux User Group

Her oppfordres det til å legge ut informasjon om Linux brukergrupper, og om evt. nye brukergrupper som søker nye medlemmer.

Innleggav cybercoin » ons 11.10.2006 22:34

Eg prøvar igjen, kan alle som vil delta i ei brukergruppe før helgeland venligst melda seg hær?? Kanskje vi kan starta no...

OFFTOPIC EDIT: :-D no er eg :bitchin: ERFAREN :bitchin: med heile 150 inlegg :-D

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav terjejh » ons 11.10.2006 22:51

Vi er så få her i landet ... er interessert.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav sturla » ons 11.10.2006 23:36

Jeg er selvsakt interresert.

Jeg har også tenkt i de baner slik som deg Terje. Med tanke på hvor å finne aktuelle kandidater. Men jeg har liksom holdt meg selv tilbake. Som du ser her inne er interessen for Linux ikke bestemt av alder, skole- og yrkesbakgrunn, eller andre slike "faktorer". Og nivået spenner nok fra de som kan veldig mye, både Linux og Unix, til de som omtrent ikke vet hva Linux er. Det som dog er viktig når man eventuelt samles, er å ha det klart for seg hva grunnen er for å møtes. For meg er dette enkelt. Det handler om å spre GNU, Linux og fri programvare til folket.

Jeg ville ha lite å tilføre "hardbarka" IT guruer som har drevet med dette i åresvis. Alikevel tror jeg at man sammen kan skape noe for "saken", om dere skjønner hva jeg mener.

Spor opp lokal Linux/Unix erfaring/kompetanse hvor den finnes, og invitere disse personene direkte med i en lokal Linux brukergruppe.

Jeg jobber ikke innenfor IT og har begrenset kunnskap om hvor å finne disse personene. Kunne man tenke seg måter å komme i kontakt med disse arbeidsplassene for å lufte om det finnes interresenter? Hvordan i såfall? Ringe å si hei :-D

Jeg kjenner en som jobber på nasjonalbiblioteket. Jeg kunne jo starte der. Kjenner noen som jobber på SI også når jeg tenker meg om. Og Monet er det jo enkelt å komme i kontakt med. Kanskje ikke så vanskelig allikevel dette :-D

Hvis dere tenker igjennom steder dere vet dere har kontakter, kunne vi jo samkjøre oss litt. Jeg har nevnt noen steder som jeg kan kontakte. Kan dere komme opp med andre som dere har bekjentskaper ved? I såfall gi tilbakemelding her, så samkjører vi en kontakt/ringe runde. Høres det ut som noe vi kunne ha gjort?

Når det gjelder aktiviteter så ser jeg for meg uformelle sammenkomster i starten, Etterhvert kunne man jobbe mot f.eks ungdommen. Hva med en stand under LAN party? Dem er det jo ikke så få av har på Mo. Etter hvert kunne man arrangere kurs hvor man presenterte og installerte GNU/Linux på maskin man måtte ha med seg. Bare tanker. Men det er mye en kunne ha gjort. Prate sjit er også artig. Iallefall når temaet er data, fri programvare og GNU/Linux. :-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav cybercoin » tor 12.10.2006 17:55

Ja, eg syns at sturla har ein del gode ideear der. Her på Nesna har vi jo høgskulen, eg veit no om noken linux-interreserte der. Dessuten ligger jo høgskulens IT-utdannings del på Mo, eg veit at de utdanner folk innen linux.

Når det gjelde lan-party så skal dykk berre spørja meg, eg er jo "ungdom" og midt oppi ditta med speling... ;) Det hender no avogtil det blir store lan-party her på nesna og :-D

Dessuten verkar det som fleire av kompisane mine er interresert i å prøve linux.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav terjejh » tor 12.10.2006 23:25

sturla skrev:Jeg ville ha lite å tilføre "hardbarka" IT guruer som har drevet med dette i åresvis. Alikevel tror jeg at man sammen kan skape noe for "saken", om dere skjønner hva jeg mener.

Jeg vil se den som ikke har noe å lære av andre, eksempelvis innenfor forskjellige typer anvendelser av Linux. Jeg vil tro vi alle har forskjellige erfaringer og interesser fra jobb og hobby.
Jeg kjenner en som jobber på nasjonalbiblioteket. Jeg kunne jo starte der. Kjenner noen som jobber på SI også når jeg tenker meg om. Og Monet er det jo enkelt å komme i kontakt med. Kanskje ikke så vanskelig allikevel dette :-D

I tillegg til det som her er nevnt, må vi prøve å alliere oss med og invitere Skolelinux-"miljøet" innen vg.skoler. "Tynnklienter" er stikkord her. Aner ikke hvor mange de er, men jeg kjenner 'en som i hvertfall er noe involvert her på Mo.

cybercoin skrev:Her på Nesna har vi jo høgskulen, eg veit no om noken linux-interreserte der. Dessuten ligger jo høgskulens IT-utdannings del på Mo, eg veit at de utdanner folk innen linux.

Var ikke klar over det siste, og har ikke sett annonsert noe mht Linux. Antar det nå foregår i Kunnskapsparken eller var det Kompetansesenteret på MIP? Har du muligheter til å finne ut hvor og hva slags kurs de kjører? Kanskje har de enkeltkurs også vi kan ha interesse av å delta på, om det er mulig.

Generelt anser jeg det for lurt å stifte kontakt med dette undervisningmiljøet, kanskje både interesserte lærere og studenter. De besitter jo aktuelle lokaliteter og lab, som muligens kunne benyttes for et eventuelt introduksjonskurs vi måtte klare å få til etter hvert.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav sturla » tor 12.10.2006 23:54

Begynner å bli interresant dette. Jeg for min del kunne godt tenke meg å jobbe litt med å få igang noe slikt. Men det måtte bli sammen med i allefall dere to.

For min egen del drar jeg på en lenge etterlengtet ferie om en drøy uke. Sier dette hvis vi skulle klare å få igang noe ganske snart, og dere skulle tro at jeg trekker meg fordi jeg ikke gir lyd. (skal til sydlige breddegrader. De har internett der også da...)

Jeg skal iallefall rapportere om jeg får noe napp :-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav gribuz » fre 13.10.2006 8:11

eg e også fra Mo men bor i Irland :-D
medlem i 238 måneder
 

Innleggav terjejh » fre 13.10.2006 10:23

Det må bli filial eller avdelingskontor :-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav sturla » fre 13.10.2006 18:38

Jeg ser litt på hvordan vi kan kontakte bedrifter eller organisasjoner for rekrutering. Det jeg tenker litt på er at vi kommer i kontakt med de rette folkene. Dette er ikke alltid like enkelt å finne ut av, slik at en evt. forespørsel nok må stiles slik at den kommer de rette meneskene i hendene. Jeg har derfor forfattet en liten e-post som jeg mener vil kunne sendes ut til mer eller mindre tilfeldige arbeidstagere i aktuelle bedrifter, eller til felles adresse som representerer bedriften. Kan dere se litt på denne og evt. gjøre rettelser eller skrive deres egen versjon som vi kan bruke?

Hei.

Vi vil gjerne få undersøke om noen i deres bedrift/organisasjon har interesse for, eller arbeider med operativsystemet Linux? Eventuelt andre frie og/eller åpne operativsystemer. Vi som spør er en ennå liten gruppe som ønsker å starte en såkalt Linux user group, forkortet LUG, her i distriktet.

Hvis du som mottar denne e-posten kjenner noen i din bedrift som du tror kunne være aktuell for, og interessert i å være med på dannelsen av en slik LUG, ber vi deg om å formidle dette videre til vedkommende. Gjør også dette hvis du er usikker på om vedkommende du eventuelt tenker på er aktuell. Vi ber også om at du som mottar denne e-posten, men ikke helt skjønner hva det er vi er ute etter, retter denne forespørselen videre til en som har IT ansvar i deres bedrift.

Om det fattes interesse for dette ber jeg om at det tas kontakt med meg på denne e-post adressen; sturla.storro@monet.no, eller ringer eller sender SMS på telefonnummer 99046091.

På forhånd, mange takk!

Vennlig hilsen Sturla Storrø, på vegne av Mo i Rana Linux User Group.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav korgen » søn 15.10.2006 23:35

Vet ikke helt hva som kreves for å være en del av en slik gruppe. Selv forsøker jeg å lære meg litt mer om Linux, på grunn av at vi har en Linuxserver på jobb. Ønsker å utnytte gamle maskiner som tynnklienter. Har ellers ikke noe særlig peiling på Linux.
Uansett, så er jeg fra Korgen, og må følgelig tilhøre nedslagsfeltet deres.
medlem i 209 måneder
 

Innleggav sturla » søn 15.10.2006 23:43

Se der! ;-) Det flasker seg til, he he ....

Fra spøk til alvor. Jo selvfølgelig vil du høre til nedslagsfeltet. Bruker du GNU/Linux hjemme også eller? Hvis ikke vil jeg absolutt anbefale deg å ta skrittet. Hvorfor ikke installere Linux ved siden av Windows, hvis du nøler?

Dette med en Linux user group i distriktet, er noe jeg og noen andre "gamle" travere her inne på Linux1 har snakket om en stund. Det er mulig vi setter i gang en intensivering av dette arbeidet, og at en slik gruppe en gang snart vil se dagens lys. Men alt avhenger på hvor stor innsats vi legger i det. Tiden vil vise hva vi får til.

Uannsett, artig å se at det er flere fra distriktet her inne :-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav terjejh » søn 15.10.2006 23:54

sturla skrev:Kan dere se litt på denne og evt. gjøre rettelser eller skrive deres egen versjon som vi kan bruke?
Vennlig hilsen Sturla Storrø, på vegne av Mo i Rana Linux User Group.

Jeg synes teksten i hovedsak ser grei ut den. Skulle jeg tilføye noe, vil det være et kort avsnitt om formålet med xxLUG.

Men så var det navnet da. Innledningsvis ble det vel indirekte nevnt "HELUG" for hele Helgeland, ettersom vi antagelig er såpass få Linux brukere uansett. "MOLUG" er vel ikke så tiltrekkende overfor potensielle medlemmer fra Sør-Helgeland og Mosjøen, om jeg ikke tar feil. Mens Rana ligger i midtre Helgeland, har Nord-Helgeland tradisjonelt inkludert tom. Meløy.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav sturla » man 16.10.2006 0:15

Navnet er ikke så viktig. Skal det ikke hete MOLUG eller MIRLUG, eller noe omkring Mo i Rana, kan det likegodt hete HELUG. Var litt redd at å ta med hele Helgeland ville bli å favne for vidt. Men kanskje ikke. Uannsett er ikke det viktig.

Den e-posten som jeg forfattet var ment for å komme i kontakt med folk. Veldig mange vil nok ikke hefte seg særlig ved den og kanskje går den i søppla med en gang. Derfor var det litt viktig å skrive kort, og å skrive tidlig i e-posten hva det dreier seg om og at det er viktig at det kommer rette vedkommende i hendene. IT ansvarlig f.eks.

Får jeg tid en dag før jeg farter på ferie skal jeg sende den ut iallefall til en 4-5 bedrifter jeg har tenkt på. Så får vi se...

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Prognatus » man 16.10.2006 0:28

Beklager at en "søring" blander seg inn i diskusjonen her, men et tips er å kontakte lokalavisa og spørre om de kan lage en liten feature-artikkel/intervju med en av ildsjelene. Da får dere nok en del tilbakemeldinger fra interesserte. :)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav terjejh » man 16.10.2006 0:33

Enig i at geografisk avstand har sine sider med tanke på møtevirksomhet. 4-5 timer kjøring fra Meløy og et antall timer fra Brønnøy blir vel lørdagsmøter?
Når du har laget deg en epostliste med adr. kan du kanskje sende oss den som PM, så kan vi poste den videre til eventuelt flere vi vet om.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Norske Linux Brukergrupper



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]