VNC server

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

VNC server

Innleggav junu » ons 08.12.2004 18:36

Da var vnc serveren oppe på beina. Men hvordan får jeg kjørt enkle programmer som firefox?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav aanund » tor 09.12.2004 13:16

Det kommer litt ann på?

Vanligvis finnes det en meny du kan bruke for å starte programmer. Enten ved å høyreklikke på desktoppen, eller ved å bruke en meny noe sted.

SPM1: Klarer du å logge inn mot vnc serveren? Hvordan ser desktoppen som møter deg ut?

SPM2: Du må finne ut hvilken windowmanager eller desktopenvironment du bruker, det er litt enklere å hjelpe deg når jeg vet det:=)

Jeg vet ikke helt hvordan det er med vnc oppkoblinger på denne måten, men jeg frykter at du ikke har fått satt en del innstillinger enda, det fører desverre til at du måter en horribel interface. Du får prøve å messe litt rundt med .wmrc eller .xsession (bruk man for å lese om det). Eller skrive litt mer her, så kan det hende vi får deg på rett spor.
medlem i 235 måneder
 

Innleggav (m) » tor 09.12.2004 14:18

NOTE: litt copy-paste dette.... men here goes:

Bruk VNC for å koble deg til Linux-box

Med SSH får man kun et terminalvindu, men med VNC kan man få opp hele Linux-skrivebordet ditt på en maskin et annet sted.

Du trenger en SSH-klient og en VNC-klient for å gjøre dette. + altså VNC server og SSH server på linux-boksen.

Først må du logge deg inn over SSH og gi denne kommandoen:

Kode: Merk alt
vncserver -geometry 1024x768 -depth 8


Første gangen du gjør dette blir du også bedt om å sette et passord. Du får beskjed om hvilket "display" du har havnet på; dette er et kolon fulgt av et lite heltall, f.eks. ":2".

Så må du starte VNC-klienten på din egen maskin, skrive inn i feltet for VNC-server:
Kode: Merk alt
<ip_til_host>:2


... dersom du ble tildelt display :2. Så skriver du inn det passordet du nettopp definerte, og får opp Linux-skrivebordet ditt i et vindu.

Når du er ferdig kan du lukke VNC-vinduet vha krysset oppe til høyre, men det viktige er at du i SSH-vinduet skriver:
Kode: Merk alt
vncserver -kill :2

.... dersom du ble tildelt display :2.

----
håper det hjelper?
medlem i 232 måneder
 

Re: VNC server

Innleggav rbh » tor 26.05.2011 10:47

Jeg prøver å kjøre opp vnc mot en server som nylig satt opp.
På server har jeg startet vncserver (lagt inn passord), så kommer følgende melding:

xauth: (argv):1: bad display name "AIN-Linux-Lydarkiv:2" in "add" command

New 'X' desktop is AIN-Linux-Lydarkiv:2

Starting applications specified in /root/.vnc/xstartup
Log file is /root/.vnc/AIN-Linux-Lydarkiv:2.log

på klient (windows) bruker jeg vncviewer, har prøvd å skrive inn ip med og uten :2 i dialog som kommer opp. menfår ikke kontakt med linuxserver (skal ikke være noe som stengeri brannmur)

Noen tips for hvordan jeg komme med videre?
medlem i 170 måneder
 

Re: VNC server

Innleggav ak » tor 26.05.2011 10:55

På maskinen som kjører VNC-serveren, sjekk at serveren faktisk er oppe:

sudo netstat -nptl

Skal da vise x.x.x.x:5902

Tror ingen VNC-klienter er så dumme, men prøv å koble til x.x.x.x:5902 istedet for bare :2 (bytt ut x.x.x.x med IPen).

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: VNC server

Innleggav rbh » fre 27.05.2011 14:26

Måtte endre i firewall

Fulgte denne oppskriften: fra http://opensuse.swerdna.org/susetightvnc.html
OpenSUSE firewall: Two areas need attention here. First is the "Zone" into which you place your netwok interfaces. Then there are the ports that you need to open to allow packets between those interfaces and the outside world.

You must associate your network interface with the External Zone in SuSEfirewall2. Go to Yast --> Security and Users --> Firewall --> Interfaces. Your network card or cards will be listed in the right-hand panel. Make sure they're in the External Zone.

Next, still in Yast's Firewall module, go to Allowed Services. In the right-hand panel, set the Selected Zone to External Zone. Below that is a drop-down list titled Services to allow. Two in that list are relevant here; viz: VNC and VNC mini-HTTP server. Leave the service called VNC Server alone; it's not for TightVNC. For tightVNC, the service VNC will open ports 5900 to 5999 for the XWindow viewer and the service VNC mini-HTTP server will open ports 5800 to 5899 for the web browser viewer. Use one or the other (or both), depending on your mode of communication. You can manipulate the appropriate service/s into the lower panel with the Add buttion.

For earlier releases of Suse/openSUSE the firewalling might be different. For earlier releases opening ports will work fine if you use the Advanced button and add the ranges 5800:5899 5900:5999 (as a space-separated list) into the TCP slot.
medlem i 170 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron