Montere NFS og koble til SAMBA etter trådløs tilkobling

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Montere NFS og koble til SAMBA etter trådløs tilkobling

Innleggav Soerboe » man 25.05.2009 20:32

Hei.
Jeg har et trådløst nett på en maskin som skal fungere som server med fildeling. Jeg lurer da på om det er en måte å montere NFS automatisk når den trådløst tilkoblingen til serveren er opprettet (altså når networkmanager har koblet til). Det samme spørsmålet gjelder også for SAMBA, men da også i Windows. Noen som vet?

dagH

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Montere NFS og koble til SAMBA etter trådløs tilkobling

Innleggav terjejh » man 25.05.2009 22:45

Muligens kan du også få det til via fstab. Jeg ville imidlertid også sett på kjernebasert automount (autofs daemon). Jeg har ikke hatt behov for eller prøvd nfs automount på Linux så langt. (Bruker fstab for permanent montering av nfs på openSUSE mot Solaris nfs server. Men tidligere brukte jeg tildels automount på Solaris diskløse eller dataløse klienter for å automontere typisk /home på server.)

Hos meg på openSUSE 11.1 har jeg pakken autofs-5.0.3-82.28.1 installert. En test med YaST tyder på at LDAP må settes opp først.
Her noen linker til hvordan nfs automount settes opp på Suse og Red Hat. Sjekk også man automount.
http://www.novell.com/coolsolutions/fea ... 1.html#5.1
http://www.novell.com/documentation/sle ... mport.html
http://www.redhat.com/docs/manuals/ente ... utofs.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Montere NFS og koble til SAMBA etter trådløs tilkobling

Innleggav Soerboe » man 25.05.2009 23:12

Hvordan vil dette fungere med SAMBA (fungerende som printerserver over det trådløse nettet)? Og vet du om hva som kan brukes i Windows når det gjelder SAMBA?

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Montere NFS og koble til SAMBA etter trådløs tilkobling

Innleggav terjejh » man 25.05.2009 23:28

Den tredje linken (RedHat doc) sier (utover NFS) at:
The automount utility can be used to mount other file systems including AFS, SMBFS, CIFS and local file systems.
Men jeg har ikke prøvd det, og vet heller ikke hvordan det fungerer for printservere. Det er jo på klientene automount settes opp. Jeg husker Sun/Solaris hadde en spesiell print utility for "tynnklientene" sine.

Vi kjører Windows klienter mot en SLES/OES2 med Samba på kontoret, der vi også har trådløsnett i tillegg til kablet. Men jeg er ikke sikker på hvordan de bærbare oppfører seg med trådløsnett mot Sambashare, da jeg mener de fleste bærbare i bruk har kablet dokkingstasjon. På Windows er Samba sharet montert som en drive (bokstav). Hvis ikke den driven finnes under oppstart av Windows, mener jeg å ha sett at Windows klager over det (og kanskje venter på en timeout). Jeg bruker ikke Windows selv annet enn via RDP på Linux.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Montere NFS og koble til SAMBA etter trådløs tilkobling

Innleggav nc » tir 26.05.2009 17:11

I Windows kan du jo bruke den manuelle måten med 2 bat-script på skrivebordet e.l.
connect.bat
Kode: Merk alt
@echo off
net use x: \\servernavn\ting /U:brukernavn passord
net use y: \\servernavn\felles /U:brukernavn passord

Eventuelt kan du droppe passord, og brukeren må da skrive passordet sitt for å få opp sharen.

disconnect.bat
Kode: Merk alt
@echo off
net use x: /d
net use y: /d

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Montere NFS og koble til SAMBA etter trådløs tilkobling

Innleggav Soerboe » ons 27.05.2009 12:27

Takk for gode svar begge to!

Men med autofs, er det slik at monteringen skjer når hvem som helst (på en eller annen måte) ønsker å lese eller skrive til monteringspunktet?
F.eks hvis Amarok startes automatisk i oppstarten og den har musikkbiblioteket liggende på monteringspunktet som behandles av autofs, vil monteringen da skje automatisk?

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Montere NFS og koble til SAMBA etter trådløs tilkobling

Innleggav terjejh » ons 27.05.2009 13:44

AutoFS monterer en NFS el.a delt ressurs "etter behov" (for brukere med tildelte aksessrettigheter). Du må selv teste dette konkret i ditt aktuelle tilfelle.

Her noe mer info fra HP-UX (Unix) Certified Sysadmin boka:
http://books.google.no/books?id=Ni3G00I ... ing+autofs

Her også en link for Samba share
http://www.howtoforge.com/accessing_win ... ing_autofs

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Montere NFS og koble til SAMBA etter trådløs tilkobling

Innleggav Soerboe » fre 25.09.2009 9:03

nc skrev:I Windows kan du jo bruke den manuelle måten med 2 bat-script på skrivebordet e.l.
connect.bat
Kode: Merk alt
@echo off
net use x: \\servernavn\ting /U:brukernavn passord
net use y: \\servernavn\felles /U:brukernavn passord

Eventuelt kan du droppe passord, og brukeren må da skrive passordet sitt for å få opp sharen.

disconnect.bat
Kode: Merk alt
@echo off
net use x: /d
net use y: /d



Beklager å åpne en gammel tråd igjen, men jeg lurer bare på om det er noen som vet om det går greit å avslutte windows uten å koble fra samba share manuelt? Gjør windows det automatisk når jeg avslutter? Eller kan jeg oppleve å miste data fordi jeg ikke har koblet fra Samba?

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Montere NFS og koble til SAMBA etter trådløs tilkobling

Innleggav terjejh » fre 25.09.2009 10:04

Jeg vet ikke om følgende gjelder OSS Samba generelt, eksempelvis slik det ville vært på en standard SLES Linux server. Men på vårt kontor har vi automatisk NFS-share ved innlogging på Windows klienter - og kopler aldri manuelt fra ved utlogging. Dette er imidlertid på en Novell OES 2 Linux server som har utvidet funksjonalitet i fht SLES, bl.a Samba - eDirectory integrasjon
http://www.novell.com/documentation/oes ... 8nab9.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Montere NFS og koble til SAMBA etter trådløs tilkobling

Innleggav Soerboe » fre 25.09.2009 11:42

Problemet er at Windows ikke har en shutdown-mappe som man kan legge script i som skal kjøres når systemet avslutter. Men jeg har ikke opplevd noe med Samba-tilkoblingen ennå som skulle tilsi at det er noe problem å avslutte uten å koble fra.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Montere NFS og koble til SAMBA etter trådløs tilkobling

Innleggav geirendre » fre 25.09.2009 15:33

Kansje du kan gjøre som beskrevet her, for å
kjøre et script når Windows avsluttes?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Montere NFS og koble til SAMBA etter trådløs tilkobling

Innleggav Soerboe » fre 25.09.2009 16:26

geirendre skrev:Kansje du kan gjøre som beskrevet her, for å
kjøre et script når Windows avsluttes?


Jeg skulle gjerne gjort dette, men jeg har bare Windows XP Home og der følger ikke "gpedit.msc" med, desverre. Jeg har lett ganske mye rundt, uten å finne en mulighet til denne i XP Home.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Montere NFS og koble til SAMBA etter trådløs tilkobling

Innleggav geirendre » fre 25.09.2009 17:50

Jepp, Home Edition støtter ikke domenetilkobling,
og har ikke GroupePolicy innstallert, men
det finnes hack for å fikse det.
Ikke at jeg selv har trengt å gjøre det da ;)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere