Linux "tynn/tykk klient" og windows server 2008

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Linux "tynn/tykk klient" og windows server 2008

Innleggav Fwrummel » man 21.09.2009 21:58

Vi er i ferd med å bytte ut serverne våre med med MS Server 2008 og remote desktop tjenester. Dette er primært for å serve hjemmekontor og selgere på veien.

Vi ønsker også at maskiner som står i produksjonen og som kun kjører noen spesielle programmer skal boote opp og kun gi adgang til de programmene som er tilgjengelig fra serveren. Disse maskinene ønsker jeg at skal kjøre på en linux distro.

Hvis det er mulig foretrekker jeg at:
- Maskinen booter rett til et innloggingsbilde for RDP/server 2008
- Brukeren har ikke tilgang til maskinens OS
- Brukeren kan ikke lagre data eller endre maskinens oppsett
- Om løsningen er tykk eller tynn er uinteressant.

Jeg liker å lete meg frem til svar, men her har jeg møtt veggen, noen som kan gi meg en dytt videre?

mvh
FWRummel
medlem i 213 måneder
 

Re: Linux "tynn/tykk klient" og windows server 2008

Innleggav terjejh » tir 22.09.2009 15:02

Her noen alternativer og tips-linker å se videre på:

alt. 1) Selv ville jeg først lett innenfor tynnklient maskinvare ala Wyse, med embedded Windows CE eller Linux
http://www.wyse.com/products/hardware/t ... /index.asp

Jeg tror RDP klienten kan settes opp for å en starte spesiell applikasjon ved innlogging på W2k8 serveren.

alt. 2) Linux på produksjonsmaskiner av vanlige tykklient PCer, kan settes opp med en minimal desktop/window-manager og automatisk oppstart/oppkopling med Remote desktop loginbilde på W2k8TS. Tror jeg så at Puppy Linux hadde noe for formålet. Eller en Kiosk-løsning med minimal X-ICEwm som her med SUSE Studio
http://en.opensuse.org/SUSE_Studio_Gene ... .29_howtos

alt. 3) Et tynnklientbasert OS som Linux Terminal Server (LTS) kan vel også kjøres som klient/server på samme PC. Jeg ville her prøvd å sette opp automatisk oppstart av Tsclient/Remote Desktop for oppkopling mot W2k8 ved brukerinnloggingen. Her eksempevis KIWI-LTSP basert på openSUSE Linux, eller alternativt norske Skole-Linux?:
http://en.opensuse.org/LTSP

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Linux "tynn/tykk klient" og windows server 2008

Innleggav Fwrummel » tir 22.09.2009 18:51

Takker så mye,

Jeg ble interessert i å sjekke nærmere ut Kiwi-LTSP som du lenket til.
Det så ut til å være det jeg trenger.

Jeg får ikke prøvd det skikkelig ut før vi har fått den nye serveren opp å gå.
Men det er nok å lese og hygge seg med før den tid kommer.

mvh
FWrummel
medlem i 213 måneder
 

Re: Linux "tynn/tykk klient" og windows server 2008

Innleggav ak » tir 22.09.2009 23:18

Jeg ville vel bare strippet ned en distribusjon til det minimale, slik at login manager ikke starter. Det spiller egentlig ingen rolle hvilken du bruker, ta noe du kjenner litt fra før og kanskje velg noe som ikke oppdaterer seg alt for ofte.

Så har du et script i /etc/rc.local som kjører

su -l bruker startx "rdesktop -f server"

(Kjør rdesktop uten parametere for å se hva du har å velge mellom). Det burde egentlig være greit. Du kan sikkert skrivebeskytte /home/bruker også, men det vil være mulig å skrive til /tmp uansett , husk passordbeskyttelse på GRUB, BIOS og slå av USB / CD booting.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]