Ustabil oppkobling mot eduroam på HiB

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Ustabil oppkobling mot eduroam på HiB

Innleggav Imperator » ons 23.09.2009 10:35

Hei

Jeg har litt trøbbel med det trådløse nettverket på skolen, som er Høyskolen i Bergen. De er knyttet til eduroam. Problemet er at forbindelsen er uhyre ustabil på min maskin (Acer Aspire med Broadcom BCM4311 nettverkskort og Linux Mint Gloria KDE). Forbindelsen detter ut ofte, og uten forvarsel eller noe spesielt mønster. Jeg merker dette med at nettsider ikke vil laste for eksempel. Network Manager gir ingen beskjeder og ikon i systray «sier» jeg er oppkoblet. For å få forbindelsen på plass igjen må jeg koble av og så på igjen.

Info om nettverket:
ssid: eduroam
nettverksgodkjenning/kryptering: WPA/TKIP eller WPA2/AES (anbefales)
EAP-type: PEAP

Ser min maskin har wpasupplicant installert i versjon 0.6.6, selv om siste versjon er 0.6.9 (tror jeg). Bruker Network Manager wpasupplicant for å ta seg av krypterte nettverk?

Jeg kan ikke så mye om dette her og er litt usikker på hvordan jeg skal feilsøke når jeg ikke får feilmeldinger. Har tatt kontakt med IT-avd på skolen, uten å få noe spesielt tips til hva jeg kan forsøke.

Noen som har litt info eller erfaring de kan dele med meg?

mvh
André
medlem i 211 måneder
 

Re: Ustabil oppkobling mot eduroam på HiB

Innleggav ak » tor 24.09.2009 17:53

Jeg var på en utdanningsinstitusjon i Tyskland i våres og opplevde også at wifi datt ut hele tiden (iwl3945).

Trodde ikke på dette først, men det viste seg i mitt tilfelle å være Network Manager som var problemet, selv om jeg kjørte aller siste versjon og alt skulle være fikset.

Løsningen var å kille alt som het nm* etter innlogging (tror det er to prosesser), deretter konfigurere manuelt vha iwconfig, wpasupplicant og dhclient.

Det er også mulig at programmer som wifiradar gjør en bedre jobb.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Ustabil oppkobling mot eduroam på HiB

Innleggav debianuser » fre 25.09.2009 9:40

Vil absolutt anbefale deg å bruke wicd istedenfor Network Manager.

Pakken heter wicd og ligger i pakkebrønnen og erstatter Network Manager automatisk dersom du installerer det. Har fungert smertefritt hos meg.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Ustabil oppkobling mot eduroam på HiB

Innleggav Imperator » fre 25.09.2009 10:56

Hei og takk for svar.

Får ikke testet HiB sitt nettverk igjen før på mandag, men nå har jeg et par ting jeg kan teste.

Installerte wicd og den fungerer fint her hjemme.

Mvh
André
medlem i 211 måneder
 

Re: Ustabil oppkobling mot eduroam på HiB

Innleggav Imperator » tir 29.09.2009 10:11

Da har jeg testet wicd på HiB (skolen), men uten suksess foreløpig. Ser ut til at jeg må skrive en template tilegnet oppsettet her på huset. Dette er jeg ikke stødig i på noen måte. Fant en guide her http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1226032&page=2 (tomBorgia). Dette oppsettet er nok ikke helt som det HiB har.

Dette er hva HiB sier om eduroam:

Informasjon om nettverket:
* ssid: eduroam
* nettverksgodkjenning/kryptering: WPA/TKIP eller WPA2/AES (anbefales)
* EAP-type: PEAP

Guide til oppsett i Vista: http://student.hib.no/ikt/bruksanvisninger/eduroam_vista.html

Guide til oppsett i Network manager: http://student.hib.no/ikt/bruksanvisninger/eduroam_ubuntu.html

Jeg må forsøke å gjøre endringer i denne templaten for å tilpasse den til HiB. Dette er jeg ikke sikker på hvordan skal utføres.

Mvh
André
medlem i 211 måneder
 

Re: Ustabil oppkobling mot eduroam på HiB

Innleggav dODo » ons 30.09.2009 15:29

Ikke at det hjelper deg nevneverdig, men jeg har også opplevd det samme.
Dog satt jeg mindre enn 1m fra trådløstpunktet, noe som kan ha noe å si.

Dog har jeg testa andre steder senere, og da har det fungert finfint.

Vi bruker vel veiledningen fra NTNU http://www.ntnu.no/itinfo/read_article.php?aid=483 og det fungerer.

Skal sjekke at instillingene er like imorra.
medlem i 217 måneder
 

Re: Ustabil oppkobling mot eduroam på HiB

Innleggav Imperator » ons 14.10.2009 11:25

Kommer ikke noe lengre med dette. Forbindelsen jeg har på skolen er helt latterlig og ekstremt provoserende til tider. Network Manager gir beskjed om at jeg er oppkoblet, men det er jeg ikke. Må koble på nytt for å gå på nett. Forbindelsen kan nå være oppe i alt fra 1 time til 20 sekunder. Flere ganger daglig må jeg omtrent inn i en evig loop av re-connecting fortløpende før forbindelsen klarer å holde seg stabil en tid.

Jeg bruker maskinen på trådløse nettverk. Ett hjemme som er wpn kryptert og helt stabilt. Det andre er altså på skolen. Det er wpa (eller wpa2) kryptert. Hva er det som kan gjøre dette så enormt ustabilt? Det er flere her på huset som bruker Linux og kobler opp til eduroam uten problemer.
medlem i 211 måneder
 

Re: Ustabil oppkobling mot eduroam på HiB

Innleggav omaha » ons 14.10.2009 12:58

Jeg har ikke spesielt gode erfaringer med Broadcom og Ubuntu fordi de foretok noen endringer downstream. Måtte hente debian's kernel for å få kortet til å fungere.

Om du har en livecd med en annen distro som ikke er *buntubasert kan det kanskje hjelpe. Skal dog ikke være for bastant ettersom jeg ikke lengre anvender hverken ubuntu eller broadcom.
medlem i 205 måneder
 

Re: Ustabil oppkobling mot eduroam på HiB

Innleggav Imperator » ons 14.10.2009 14:28

Jeg har bruker en proprietær broadcomdriver som kom sammen med Mint installasjonen. Er dette samme driver som kan lastes ned her http://www.broadcom.com/support/802.11/linux_sta.php?

Ser at den som ligger på broadcom sine sider er av nyere dato enn installasjonen jeg bruker. Har aldri forsøkt å oppdatere driver heller. Om det er den som er problemet da.
medlem i 211 måneder
 

Re: Ustabil oppkobling mot eduroam på HiB

Innleggav omaha » ons 14.10.2009 18:24

Som sagt er det en tid siden jeg anvendte Ubuntu med Broadcom, så du må ta dette "med en klype salt". Jeg vet jo ikke om problemstillingen berører ditt kort.

Jeg har holdt meg til B43 (B43-fwcutter) som henter ned firmware selv, og jeg har ikke lastet ned direkte fra Broadcom. (som vel er kilden til all firmware for Broadcomkort uansett....)

http://linuxwireless.org/en/users/Drive ... chip_types

lspci eller sudo lspci vil vel gi deg detaljene om ditt kort.

Bruksanvisningen finner du også på linuxwireless:
http://linuxwireless.org/en/users/Drive ... stallation

Jeg tviler vel på om dette vil hjelpe ettersom kortet ditt er oppe og går (delvis), men om du blar litt nedover på siden ser du at det er litt forskjellige versjoner av firmware ute og går.

Merk: Om du har anvendt Broadcom's hybrid og fulgt "howto" i readme.txt har du også blacklisted b43 osv, og det er mulig du må "reversere" blacklisting og andre saker du har endret på.
medlem i 205 måneder
 

Re: Ustabil oppkobling mot eduroam på HiB

Innleggav dODo » tor 15.10.2009 17:43

Hei.

Har testa litt og laptoppen har ståttt pent og spilt musikk i flere timer.

Kjører Ubuntu 9.04 Linux ferguson 2.6.28-15-generic #52-Ubuntu SMP Wed Sep 9 10:48:52 UTC 2009 x86_64 GNU/Linux'

Har dog Intel nettkort:
10:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 4965 AG or AGN [Kedron] Network Connection (rev 61)

Her er de innstillingene jeg bruker på eduroam(De skal være rimelig like overalt.)

ssid: eduroam
Mode: Infrastructure
MTU:automatic

security: wpa & wpa2 enterprice
authentication: Protected eap (peap)
peap version: version 0 (har opplevd at 9.04 ikke kommer på nett med versjon 1)
inner authetication: MSCHAPv2

NetworkManager Applet er versjon: 0.7.0.100
wpa_supplicant v0.6.6

Thats all.

Har tidligere slitt med ustabil oppkobling, men nå ser det ut til å fungere fint.
medlem i 217 måneder
 

Re: Ustabil oppkobling mot eduroam på HiB

Innleggav ghm » tor 15.10.2009 20:04

Hei.
Jeg er også student ved HiB og har akkurat samme problemer som Imperator. Det du kan prøve og som fungerte for meg (en liten stund) var å legge til et sertifikat for oppkoblingen. Det heter GTE_CyberTrust_Global_Root, noe i den dur, og det ligger i /etc/ssl/certs mener jeg på å huske. Guiden som ligger ute for oppkobling med NetworkManager er noe utdatert, og tar ikke med sertifikatet som jeg nevnte.

Jeg brukte frem til nå vpn på skolen med programmet kvpnc, fordi det var mest stabilt, men til og med det har begynt å krølle seg til. Det er et utrolig irriterende problem, og jeg har vært i kontakt med it-tjenesten, men de har ikke noe gode svar. Jeg har registrert fra mine medstudenter at dette problemet, dog i en mildere grad, er tilstede på enkelte av deres bærbare pc'er.

Jeg tror ikke det skal være distribusjonsrelatert, da jeg har testet med Ubuntu, Fedora, Debian, Mandriva etc, pluss de bærbare vi testet oppkoblingen med har hatt både intel og broadcom nettverkskort.

Jeg vil anbefale deg og ta opp problemet med tillitsvalgt i klassen, så kan han/henne bringe dette videre. Hvis mange nok påpeker dette, er det større sjanse for at det blir gjort noe med problemet.

Hilsen
Gerhard

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Ustabil oppkobling mot eduroam på HiB

Innleggav Imperator » tor 15.10.2009 21:20

Hei

Skal forsøke det som nevnes her. Gerhard er inne på noe med tanke på gå til tillitsvalgt. Jeg har vært i kontakt med it-avdelingen uten å få særlig annen hjelp enn link til en mailingliste og beskjed om at linux-kjernen min kanskje er ustabil. De sa til meg at flere hadde rapportert inn samme problem. Kanskje de kunne kommet med noen flere veiledninger til oppkobling.

Utrolig plagsomt og frustrerende problem dette her.

Mvh
André
medlem i 211 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]