Hvilket filformat på Qnap TS-439 ??

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Hvilket filformat på Qnap TS-439 ??

Innleggav maggot69 » ons 23.09.2009 14:24

Hei!
Jeg er nybegynner på området, og lurer på hvilket filformat som er det beste å bruke på denne NAS disken. Formaterte disken til ext3 i starten, men etter at jeg oppgraderte firmwaren på denne fikk jeg mulighet til å bruke ext4. Er det no vits å ta jobben med å formatere til ext4. Blir jo endel data å flytte midlertidig. Har prøvd å søke litt på forum, og det kommer frem endel om ustabilitet etc etc. Noen nevner at de ikke har problemer og at ytelsen går endel opp kontra ext3. Jeg bruker denne boksen både som mediaserver og backupstasjon, så jeg er jo avhengig av stabilitet.
På forhånd takk
M69

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Hvilket filformat på Qnap TS-439 ??

Innleggav Soerboe » ons 23.09.2009 15:11

Ikke at jeg har så mye greie på filsystemene, men det sies at ext4 ikke er helt stabilt til bruk i kritiske systemer ennå. Siden du skal bruke disken til backup, så vil anbefale å holde deg til ext3 ennå.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Hvilket filformat på Qnap TS-439 ??

Innleggav omaha » ons 23.09.2009 16:53

Er ikke så sikker på om stabilitet er et problem, men Ext4 håndterer read/write/mapping litt anderledes enn ext3, og det er en økt risiko for tap av data dersom disken/serveren crasher før data har blitt skrevet til disken.

Ext3 har også blitt endret slik at det oppfører seg på en lignende måte. Som følge av endringene i Ext3 er ytelsen blitt kraftig forbedret.

Man må endre/legge til et parameter om Ext3 skal oppføre seg som tidligere - dvs øke sikkerheten på bekostning av ytelse.

Men dette avhenger helt av hvilken kernel som kjører, eller om de har tilbakeportet en nyere versjon av Ext3 eller Ext4 til en eldre kernel.

Aner ikke hvilken kombinasjon Qnap har på sine servere, så det blir vanskelig å være presis.

Jeg bruker Ext4 på laptop'en og Ext2 på serveren.
medlem i 205 måneder
 

Re: Hvilket filformat på Qnap TS-439 ??

Innleggav maggot69 » ons 23.09.2009 17:12

Tusen takk for svar. Da ser jeg vel ikke helt hensikten med å ta dette nå. Syns ytelsen er mildt sagt jævlig bra. Kan bare sammenligne med en gammel Dlink Nas jeg har hatt en stund, og den var mildt sagt treg. Er en helt annen verden nå. Grunnen til at jeg spurde var jo rett å slett om det var noe å tjene på det. En annen ting. Denne boksen har usb og esata bak, slik at man kan koble eksterne enheter (disker, skrivere etc). Når jeg kobler en ekstern usb disk til den må jeg formatere den. Spørsmålet er om jeg bør formatere ext3 pga bedre stabilitet. Blir det no ytelses forskjeller av å ha ext3->ext3 kontra ext3->ext4. Det skal sies at jeg skal bruke denne disken som en scheduled backup av viktige ting. (Paranoid...ja). Vet ikke om det var forståelig forklart.

M69

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Hvilket filformat på Qnap TS-439 ??

Innleggav omaha » ons 23.09.2009 17:39

Du føler deg kanskje mer komfortabel med Ext3, og isåfall er det greit å holde seg til det. Du finner tester av ytelse på http://www.phoronix.com.

Istedet for en ekstern disk går det vel å kjøpe en ekstra skuff og benytte en HDD slot til backup? Bakdelen er om du skal hente fra backup'en direkte med en annen maskin.

Når det gjelder scheduled backups kan du jo sette opp dette slik at du slipper en diger batch og heller sette det opp slik at det som endres ofte blir sikkerhetskopiert ofte, og det som er relativt statisk blir sikkerhetskopiert mer skjeldent. Distribuer batchene litt, så blir ikke ytelsen noe problem.
medlem i 205 måneder
 

Re: Hvilket filformat på Qnap TS-439 ??

Innleggav maggot69 » ons 23.09.2009 18:14

Takk for gode tips Omaha. Skal sjekke ut linken din. Blir endel testing når jeg kommer fra jobb om en ukes tid.

M69

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron