NFS mye tregere enn Samba

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

NFS mye tregere enn Samba

Innleggav Diderik From » fre 13.11.2009 15:25

Endelig fikk jeg somlet meg til å sette opp NFS.

Jeg har to linuxbokser som er koblet direkte sammen med en ethernetkabel. Etter at jeg installerte ubuntu 9.10 tenkte jeg at jeg fikk ta meg sammen og bytte ut samba med NFS. Jeg satte den ene opp som server, og endret fstab på den andre slik at de delte diskene mountes automatisk.

Det fungerer fint ,men... Hastigheten er bare 17 MB/s... Når jeg bruker samba får jeg 46 MB/s. For sikkerhets skyld avmonterete jeg, satte opp samba og forsøkte det samme. Joda:

NFS 16 MB/s
Samba 46 mb/s

Jeg kopierte over en mappe på 165GB, og filene i den er relativt små (nærmest ingen over 1 mb). Har jeg gjort noe feil i oppsettet med NFS. async/sync?

Er det noen som har noen innspill?
medlem i 215 måneder
 

Re: NFS mye tregere enn Samba

Innleggav terjejh » fre 13.11.2009 18:32

Denne testrapporten er riktignok fra 2006, men avsnitt 4.2.4 Performance forteller sitt fra relativt tidlig NFSv4 status på Linux.
http://nfsv4.bullopensource.org/doc/OLS ... roject.pdf

Jeg tror derfor ikke du kan skylde på NFS; det er vel heller implementeringen eller oppsettet hos deg. Bruker du nyeste versjon NFSv4 og nfs-kernel-server?
Her er et par linker som kanskje kan være deg til hjelp:
https://help.ubuntu.com/community/NFSv4Howto
http://farfewertoes.com/stories/2009-05 ... nd_ubuntu/

Både NFS og Samba er imidlertid først og fremst fildeling (lesing/skriving) eller distribuerte filsystemer over lokalnettet, nettopp for å unngå problemene med å kopiere og flytte store filer/filsystemer unødig. FTP el.a er kanskje raskere på sistnevnte operasjoner.

Jeg har foretrukket NFS så langt pga enkelt oppsett og stabil filaksess mellom Linux/Linux/Unix - framfor login-herket med SMB.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: NFS mye tregere enn Samba

Innleggav Diderik From » man 16.11.2009 10:37

Takk for svar. Jeg tror jeg har satt opp systemet etter retningslinjene i lenkene, men her var det mye informasjon. I alle tilfelle har jeg nyeste versjon som i ubuntu-repositoriet, og det er vel v4. Jeg tror jeg bare beholder NFS-oppsettet (det er veldig praktisk å bare kunne legge mapper til i fstab), så kan jeg tweake litt etter hvert. Hvis jeg skulle trenge å flytte hundrevis av GB igjen, kan jeg heller montere områdene som smb hvis det fortsatt går saktere.
medlem i 215 måneder
 

Re: NFS mye tregere enn Samba

Innleggav ehaga » tir 17.11.2009 1:41

Hei,

Jeg bruker NFS hele tiden i stedet for alle de andre mulighetene man har. Men jeg benytter en del opsjoner på NFS :

sudo mount -o vers=3,rsize=8192,wsize=8192,bg,intr,proto=udp,timeo=600,retrans=2,sec=sys <server>:/<NFS-share> /<monteringspunkt>

Dette er montering mot en NetGear NV+ (mao Linux).
medlem i 173 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]