Problem med windows 7 på nettverk med shorewall/debian!

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Problem med windows 7 på nettverk med shorewall/debian!

Innleggav pazuzu » lør 14.11.2009 20:51

Hei alle medlemer av Linux1!

Jeg er førstegangsbruker av dette forumet, håper å kunne få litt hjelp og evt. kunne bidra etterhvert!

Jeg har et litt spesiellt problem i mitt lille hjemmenettverk som jeg ikke har klart å løse. Har googlet i timesvis uten å finne svar. Det som er litt snålt er at jeg ikke klarer å se at mange andre har tilsvarende problem, dermed litt vanskelig å løse..

Problem:
- Med Windows XP fungerer internett helt perfekt gjennom Debian/Shorewall.
- Med Windows 7 (ulike versjoner inkl. RTM og fra ulike maskiner) er det en rekke websiter som får timeout, er ekstremt trege, eller hvor siden rapporteres som lastet (Done) men er helt hvit. Bl.a. nrk.no, aftenposten.no, easynews.com, tidvis henger vg.no litt og har problemer med lasting av CSS, + en rekke andre siter hvor jeg ofte får "The connection was reset" i firefox.
- Eksterne connections på websider, typisk reklame, er ofte mye tregere å laste en annet og får ofte timeouts (Feks. track.adforum.net ad.tv2.no, aan.amazon.com, etc).
- Om jeg kobler windows 7 utenom debian-boxen direkte til modem fungerer allt helt fint og er superkjapt.

Har forsøkt å kjøre Windows 7 i safemode, testet linjen etter fresh install av win7-64 før installasjon av annen software - med samme resultat. Har oppdatert til siste versjon av shorewall, lekt med innstillinger og rules, uten hell.

Regner med at problemet har med hvordan windows 7 og shorewall/linux behandler TCP-IP pakkene, timings, størrelser osv. Win 7 og xp behandler åpenbart pakkene forskjellig.

Nettverkstuktur:
- Bredbånd fra GET.
- Fra modem går linjen til en Debian box med 2 NIC som bl.a. fungerer som brannmur med Shorewall. (Linux version 2.6.18-6-686 (Debian 2.6.18.dfsg.1-24etch4)(gcc version 4.1.2 20061115 (prerelease) (Debian 4.1.1-21)
- Fra Debian går linjen til en switch hvor jeg normalt har 2 PC'er koblet til.


Er det noen som har forlag til hvor jeg skal begynne å lete???
Kan laste opp logger etc. men tenkte det ble mye å komme med alle data i en post!

Typisk et søk på Windows 7 + shorewall + problems skulle man tro ville gi en indikasjon på om mange andre har samme problem, men ser ut til at jeg sitter fast helt alene med dette problemet :-)

Alle forslag og bidrag taes i mot! Er ganske desperat på å få dette til å virke!

På forhånd takk!
medlem i 173 måneder
 

Re: Problem med windows 7 på nettverk med shorewall/debian!

Innleggav hansaudun » søn 15.11.2009 9:08

Uten at jeg har prøvd dette, men kanskje det hjelper å deaktivere ipv6 i windows7?
medlem i 223 måneder
 

Re: Problem med windows 7 på nettverk med shorewall/debian!

Innleggav pazuzu » man 16.11.2009 1:52

Takk for svar.

Nevnte det ikke i innlegget mitt, men jeg tenkte det samme og har forsøkt å deaktivere ipv6 uten at det påvirket tilkoblingen i det hele tatt. Versjonen jeg bruker av shorewall er kun for ipv4 så jeg vurdere muligheten at det kunne skape problemer. Men det skulle ikke påvirke uansett, win7 identifiserer hvilken ipv du har støtte for i nettverket. I mitt tilfelle identifiserer win7: Ipv4 Connectivity: Internet - Ipv6 Connectivity: No connection.

No go. :-(

Andre som har forsøkt å kjøre win7 i et shorewall beskyttet nettverk?
medlem i 173 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]