Får ikke IP selv om WiFi er koblet til AP

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Får ikke IP selv om WiFi er koblet til AP

Innleggav quadra800 » man 16.11.2009 22:15

Hei!

Jeg har en Thinkpad T30 med et innebygd trådløst nettverkskort, som kjører Debian. Lspci sier at kortet heter "Intersil Corporation Prism 2.5 Wavelan chipset (rev 01)".
Når jeg booter opp kobler WiFi'en seg automatisk til det WEP-sikrede nettverket mitt. Da får den IP. Dersom jeg kjører "ifdown eth0" (eth0 er WiFi'en) slår det seg av. Når jeg skriver "ifup eth0" starter det opp og kobler seg til nettverket, i følge iwconfig. Men ifconfig sier at den ikke får IP. Jeg kjører "dhclient eth0", men dette er alt jeg får: http://pastie.org/701493
Dmesg sier: http://pastie.org/701495
Jeg har googlet og lett etter svar i flere dager nå, men kommer ikke nærmere noen løsning. Hvis noen av dere kan hjelpe meg å løse problemet ville jeg blitt veldig takknemlig. Skal nemlig bruke maskinen i skolesammenheng, så er viktig å få WiFi'en til å funke skikkelig.
Jeg har et PCMCIA D-Link-WiFi-kort som funker utmerket, men vil helst unngå å ha ting stikkende ut på siden av maskinen.
En annen ting; Jeg er usikker på om jeg burde kjøre Debian eller Ubuntu på den. Ubuntu er fristende med de snasne tilpasningene for bærbare maskiner. Har dere noen tips?
Jeg vet at Network Manager er fucked up med tanke på WEP, men bruker gladelig CLI isteden.

Mvh. Magne :-)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Får ikke IP selv om WiFi er koblet til AP

Innleggav omaha » man 16.11.2009 23:05

Jeg holder fortsatt en knapp på WicD fremfor Networkmanager. :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Får ikke IP selv om WiFi er koblet til AP

Innleggav QtanJ » man 16.11.2009 23:51

Eg ville brukt /etc/network/interfaces med wpasupplicant, men så er eg vand med gentoo sin initscriptmetode med eventuelt manuell konfigurasjon dersom tenaren er ustabil.
medlem i 210 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]