Domain name -> IP

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Domain name -> IP

Innleggav Soerboe » søn 20.12.2009 22:06

Hei.
Jeg lurer på et lite spyrsmål... Jeg har en "hosting service" med eget "domain name". Det jeg lurer på et om det går an å linke et subdomain som sub.mydomain.com til en ip-addresse til serveren hjemme? Der har jeg en ssh-server, slik at jeg kan nå denne serveren ved hjelp av subdomain'et og ikke ip-adressen?

dagH

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Domain name -> IP

Innleggav snubbel » man 21.12.2009 0:41

Hos de fleste hosting-firmaer kan du sette opp *.domene.com til å peke til en IP-adresse, side1.domene.com til en annen og side2.domene.com til en tredje IP-adresse osv. Du skriver ikke hvilket hosting-selskap du bruker.

Hos noen selskaper er dette en tilleggstjeneste som koster ekstra per år.
medlem i 229 måneder
 

Re: Domain name -> IP

Innleggav Soerboe » man 21.12.2009 10:57

Jeg bruker webhostingbuzz.com. Her er listen over "features": http://www.webhostingbuzz.com/web-hosting.php. Klikk på advanced view. Jeg har "hosting silver". Kanskje det står der om jeg har denne muligheten?

Vet du forresten hvordan det i så fall settes opp via CPanel?

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Domain name -> IP

Innleggav snubbel » man 21.12.2009 21:13

Heisann!

Gå inn i kontrollpanelet, trykk på Simple DNS Zone Editor. Her skal du registrere en A Record. I feltet "name" skriver du inn yyy (der yyy er yyy.dittdomene.com) og i feltet "address" skriver du inn IP-adressen til serveren du vil at yyy.dittdomene.com skal peke på.

Så venter du inntil et døgn til DNS-serverne er oppdatert :)
medlem i 229 måneder
 

Re: Domain name -> IP

Innleggav Soerboe » tir 22.12.2009 8:39

Jeg fant ut nå at jeg måtte spørre teknisk avdeling om de kunne sette det opp for meg, og det gikk visst bra. Så det er vel løsningen for meg :)
Eller no-ip.com :)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Domain name -> IP

Innleggav oyoy » tir 22.12.2009 18:02

Hadde ikke du en Linksys med DD-WRT på, Dag Henning?
Den har DynDNS-klient, som kan oppdatere DNS når du får ny IP hjemme.
Eller har du statisk IP?

Vet ikke om hostingselskapet ditt støtter dynamisk DNS. Mitt gjorde ikke det, så jeg har laget alias (CNAME) fra mitt dommene til en DynDns-adresse, som jeg oppdaterer dynamisk. Det høres værre ut enn det er, og har vært dønn stabilt i årevis :)
(jeg bruker ikke DynDns-klienten på Linksys, men det blir samme sak. Du finner sikkert en klient til SSH-serveren din også)
DynDNS.com har klienter for Windows, OS X, Linux og diverse andre enheter som f.eks. Linksys :)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Domain name -> IP

Innleggav Soerboe » tir 22.12.2009 19:18

Jeg har Linksys med DD-WRT ja. Godt husket :-)

Jeg satte faktisk opp dyndns.com i dag sammen med ruteren. Tror det ble en grei løsning.

Hva er et alias? Og hvordan setter jeg det opp? Kanskje jeg ikke har støtte for det heller... :-)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Domain name -> IP

Innleggav oyoy » tir 22.12.2009 22:11

En "vanlig" oppføring i DNS er en direkte mapping fra et navn til en IP-adresse. Som vg.no -> 195.88.55.16. Dette heter en "A-record" som snubbel beskriver over her.

Et alias, eller "CNAME" peker ikke direkte til en IP, men til et annet DNS-navn. (som i sin tur peker på en IP...)

Som jeg sa støttet ikke min DNS-host dynamiske oppdateringer, så jeg fikk ikke til å lage et varig innslag som peker på min IPadresse hjemme (virker bare til jeg får ny IPadresse). Derimot kunne jeg enkelt oppdatere en xxx.dyndns.org til å peke på min IP.

Løsningen var å lage et alias/CNAME for maskin.mitt.domene som peker på xxx.dyndns.org, og DEN kan jeg oppdatere så jeg kommer helt hjem hver gang :)

-nå klarte jeg nesten å forvirre meg selv, skjønnte du noe av det?

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Domain name -> IP

Innleggav Soerboe » tir 22.12.2009 23:08

Hehe, jeg skjønte det, men er litt usikker på hvordan jeg kan ordne det gjennom CPanel :-)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]