Mediaserver for ps3 på ubuntu - ikke upnp

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Mediaserver for ps3 på ubuntu - ikke upnp

Innleggav hamillom » fre 08.01.2010 2:38

Jeg har en utfordring å få pc'en min til å fungere som en mediaserver til ps3'en. Installerte Mediatomb og alt gikk greit. Problemet 2 timer etter fant jeg ut at UPnP ikke er tilgjengelig på nettverket jeg sitter på, og det var grunnen til at ps3'en aldri fant mediaserveren...
Fins det alternativer til UPnP ?
Har prøvd å googla men finner bare upnp alternativer.
Skal nevnes at jeg er rimelig fresh i ubuntu/linux.

Skal nevnes at jeg finner mediaservere via ps3'en, og det er "windows media player sharing" og "vuze".
medlem i 171 måneder
 

Re: Mediaserver for ps3 på ubuntu - ikke upnp

Innleggav Tertitten » fre 08.01.2010 6:14

Du har enablet dlna i config.xml filen da ?
Kode: Merk alt
<protocolInfo extend="yes"/><!-- For PS3 support change to "yes" -->

Det er mange som glemmer dette..
Filen finner du i /home/<brukernavn>/.mediatomb/config.xml
Ellers om du kjører ufw med iptables må du muligens gjøre udp port 1900 tilgjengelig, eller rett og slett stoppe ufw midlertidig. . et ok gui for å konfigurere ufw er gufw

Edit: åpne port 1900 på nettverket er alternativet til upnp som du leter etter.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Mediaserver for ps3 på ubuntu - ikke upnp

Innleggav hamillom » fre 08.01.2010 12:19

Ja har fulgt en guide inne på linux1.no til punkt og prikke, så det config fila er grei!
Problemet er at jeg sitter på ett nettverk som ikke eies av meg, men ett felles, derfor har jeg ikke tilgang til router, og netadm er litt vrang, så å be om å åpne porter, aktivere UPnP er nesten siste utvei. Men har fått sovet litt på det nå, og det er vell ingen annen løsning enn å prate med netadm?
---
Da fikk jeg det til selv med en enkel løsning:
X-TP mellom PS3 og PC. Eth0=192.168.0.1, og satte manuelt opp ip-settings osv i ps3. Men fikk ikke forandra hostname i confix.xml, så jeg starta mediatomb med: "mediatomb start -i 192.168.0.1".
Voilà. Hvis noen sliter med det samme:)
Ha en knall helg, her blir det film!
medlem i 171 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron