Råd om internt nett

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Råd om internt nett

Innleggav ingeva » lør 16.01.2010 21:33

Vel, folkens, dette blir nok litt langt. Håper noen kan hjelpe med noen gode tips.
Jeg har liten/ingen erfaring med håndtering av nettverk på Linux.
Jeg bruker den ene PCen hele dagen og har ikke mye tid til å eksperimentere med forbindelsen mellom maskinene. Derfor spør jeg her, men venter ikke noen inngående detaljløsning. Håper bare på hjelp til å finne rett spor.

Jeg har en tid kjørt Ubuntu (8.04 -> og Mint 8, 64-bits), og fra jeg kjøpte min nåværende maskin har jeg planlagt å sette opp den gamle som server og backup. Den gamle maskinen er en selvbygget Pentium4, 3GHz og 2GB RAM. Den er rask nok til det meste, og pga. at ikke alt på min nyere Dell-maskin (Vostro 400) støttes av Linux-systemene lurer jeg av og til på om jeg skulle ha byttet. Men den gamle maskinen bråker mer, og jeg har lyst til å få den ut av huset.
Det betyr at den må plasseres i en bod. Den skal i hovedsak være på hele tiden, men hvis strømmen går og kommer igjen skal det ikke være nødvendig å logge inn. Jeg må kjøre trådløst mot den, evt. med remote desktop, og slik oppsettet er nå (U 9.10) må jeg logge inn for å komme på nett. Med kablet nett kobler den på uten innlogging.

Jeg fikk en "god" ide: Kjøpe en ruter som kunne kommunisere trådløst med min nåværende. Virker som det ikke går, muligens fordi begge (D-link DI524 og DIR-635) er satt opp som klienter, og ikke som aksess-punkt. Sistnevnte, DI-635 må sanns. brukes fordi den har større rekkevidde.
Er det mulig å koble opp en "vanlig" ruter som aksesspunkt?
Dell-maskinen har også trådløst nettverkskort. Kan det utnyttes på en fornuftig måte?

Jeg har tidligere (inntil 8.10) fått NFS til å fungere mellom maskinene, men med ellers samme oppsett går det ikke lenger. SMB virker fortsatt "fint" -- vel, det er noe antikt møkk men jeg har fortsatt Windows som en nødhjelp for spesielle situasjoner. Sjeldnere og sjeldnere, heldigvis. Dessuten har jeg funnet ut av tegnsett-problematikken, så det går. Synd med NFS, for når det først fungerer, går det SÅ knirkefritt.
Finnes det enklere løsninger, eller er det fortsatt bryet verd å ta alt trinn for trinn fra scratch?

Hva med NAS? Er det også noe samba-dritt, eller det en brukbar nettverksbasert backupløsning? Er det mer dedikerte Linux server-løsninger som kan være bedre egnet til denne server-oppgaven? Husk at jeg helst BARE vil se maskinen hvis jeg må gjøre service på den .... :) Jeg har også utstyrt den med ekstra støvfilter så det skal ikke være for ofte. :)

Å, jeg har mange andre spørsmål. Har hyllemetre med bøker og nettsteder og forumer og vetikkehva. Men aller mest savner jeg et "linux-miljø". Bor i Bærum, og er en bestefar på 61 som har jobbet med data lenger enn de fleste, men er altså relativt ny på Linux. Begynte helt klart 20 år for sent. Finnes det klubber, møtesteder for nerder møtes o.l, ikke for langt fra Sandvika? Andre som søker slik kontakt med gjensidig hjelpsomhet?

Tikka takka!

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]