Dele internett. Bridge?

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Dele internett. Bridge?

Innleggav PinkEagle » ons 03.03.2010 14:54

Heisann!
Har en maskin med ubuntu som jeg bruker som mediecenter, den står ilagmed xboxen min.
Har flyttet om på stua mi, så jeg har ikke lang nokk kabel fra routeren til xboxen lengre. Så tengte kanskje det gikk an å kjøre bridge elns som i windows? For å dele internetten fra mediecenteret? Mediecenteret bruker wireless, så tengte å kjøre internett ut gjennom andre kortet. Finnest det noe grafisk prog for dette til ubuntu, eller må man ha litt mere kunnskap å kjøre terminal? ; )

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Dele internett. Bridge?

Innleggav geirergoy » ons 03.03.2010 18:03

Warning: Jeg er en n00b.

Da jeg hadde 2 laptoper på hytta, og koblet den ene til en mobiltelefon til USB, opprettet jeg et nytt trådløst nettverk fra nettverksmenyen oppe til høyre.

Da koblet jeg meg til det nettverket fra den andre maskinen, og fikk internett der også.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Dele internett. Bridge?

Innleggav ak » ons 03.03.2010 23:25

I teorien gjør du det slik:

ifconfig eth0 up promisc 0.0.0.0
brctl addbr br0
brctl addif wlan0 br0
brctl addif eth0 br0
ifconfig br0 <ip adresse>

Jeg har ikke testet dette, og i praksis er det lite sannsynlig at det fungerer, da jeg tviler på at ditt wifi kort vil takle promiscuous mode (= glem MAC adressen, gi meg alle pakkene du har lyst til å sende ut).

Det som derimot bør fungere er å installere Firestarter (ligger i pakkesystemet) og sette opp i henhold til http://www.fs-security.com/docs/connection-sharing.php

Hold et kritisk øye med dine online spill hvis du går for en slik løsning, mange av teknikkene som spill bruker for å komme gjennom routere/brannmurer fungerer ikke hvis man har to stykker med private ip adresser etter hverandre.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Dele internett. Bridge?

Innleggav PinkEagle » tor 04.03.2010 0:00

Skal teste ut dette, og gi en tilbakemelding : )
Takk for et hyggelig svar..
Greit med noen som ikke bare skriver googl`it!

---------------------

Gikk ikke så greit, har prøvd mye rart nå, men får ikke noe internett ut gjennom kablen =/ Har prøvd med Firestarter og DogGuide = /

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron