Trådløst nett på to netbooks

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Trådløst nett på to netbooks

Innleggav geirergoy » tir 16.03.2010 21:17

Hei!
Jeg har nå fire laptoper i huset.
Og en trådløs router.

To av laptopene kjører Ubuntu, og har ingen problemer med å koble seg til det krypterte Wlanet mitt.

De to andre kjører henholdsvis Fedora 12 og Debian Unstable.
De finner at det finnes tilgjengelige trådløse nettverk, men hver gang jeg taster krypteringsnøkkelen, prøver de å koble til, før de ber meg taste krypteringsnøkkelen igjen.

Finnes det en non-free pakke som gjør at disse maskinene kan bruke krypterte trådløse nettverk, som kun Ubuntu-maskinene ble levert med?
Den maskinen som nå kjører Debian kjørte tidligere Ubuntu, og da virket det.
ESSID og nøkkel er ikke endret siden det.

Alle maskinene virker med ukrypterte wlan.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Trådløst nett på to netbooks

Innleggav Tertitten » tir 16.03.2010 22:16

Hva for kort sitter i da ?
Det er nemlig som du tenker, ufrie drivere eksisterer. bla bw43 (om jeg husker riktig)

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Trådløst nett på to netbooks

Innleggav geirergoy » ons 17.03.2010 0:15

Den ene er en Acer Aspire One med Fedora. Den virker utmerket med ukrypterte nett.
Den andre er en Asus eee. Virker også utmerket med ukrypterte nett.

Jeg tror (uten å ha særlig peiling) at begge har chip fra Atheros.

Er det fysisk mulig at disse støtter trådløse nettverk, men IKKE KRYPTERTE nettverk?

Må man bruke Ubuntu for at dette skal virke? Hva bruker Ubuntu, og kan dette installeres i Debian eller Fedora?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Trådløst nett på to netbooks

Innleggav KMJ » ons 17.03.2010 1:07

Høres mer ut som feilen ligger i programet som brukes til å koble opp wlanet, regner med at det er networkmanger. Sjekk hvilke versjoner det er snakk om der først.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: Trådløst nett på to netbooks

Innleggav Tertitten » ons 17.03.2010 1:57

Gjør som KMJ foreslår, samtidig google litt på hvilke netconfig apps som finnes tilgjengelige for de distribusjonene.

En mulig workaround om du er lat er ndiswrapper, google hvordan man setter det opp i så fall

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Trådløst nett på to netbooks

Innleggav ak » ons 17.03.2010 16:43

geirergoy: Man trenger ikke gjette, det er bare å inkludere en utskrift av lspci ? (Tror den kommandoen har dukket opp ganske mange ganger i tråder du har startet om trådløst nettverk?)

WPA krever gjerne litt ekstra, ukryptert og WEP fungerer som regel. WEP *kan* faktisk være ok hvis du har et nytt aksesspunkt, jeg har prøvd å knekke de siste jeg har kjøpt, og mange faller ikke for de gamle triksene som gjorde det til en barnelek å få ut nøkkelen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Trådløst nett på to netbooks

Innleggav Tertitten » ons 17.03.2010 16:47

noen få wireless kort i bærbare er faktisk USB kort/kontroller og listes kanskje ikke ved lspci, men da listes de ihvertfall ved bruk av lsusb. Min omnibook 510 er en av de.

Det er ganske vesentlig hvilke kort det er snakk om, så om du kan finne ut dette skulle det hjelpe mye

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Trådløst nett på to netbooks

Innleggav geirergoy » ons 17.03.2010 18:15

Årsaken er funnet. En Linksys-boks i boden som ikke ville mer.

Dette gikk opp for meg da jeg spurte brutter'n, som bruker Vista, om han hadde merket noe med nettet i det siste.

De maskinene som bruker Ubuntu, og som virket, viste seg å virke svært dårlig. Jeg skulle se på YouTube etter at jeg skrev her i går, og det ble frakoblet hele tiden.
Jeg vet ikke hvorfor netbookene ikke ville i det hele tatt, men alt er i orden nå.

Reset-knappen på routeren er god å ha.


Men dere kan kanskje svare på en annen ting:


Når maskinen startes, kaster den bort verdifulle sekunder på DCHP-DISCOVER.
Virker som om den forsøker å pinge routeren flere ganger, og sette opp nettverk før maskinen laster Gnome?
Men den klarer det aldri...
Wlan funker ikke før operativsystemet er ferdig lastet.
Hvorfor klarer den det ikke første gangen? Er det kun trådbaserte nett som DHCP-discover leter etter?

Her er den etterspurte informasjonen fra ASUS eee, som nå virker:
Kode: Merk alt
dilbert@lacey:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 945GME Express Memory Controller Hub (rev 03)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GME Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 2 (rev 02)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 4 (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GBM (ICH7-M) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) IDE Controller (rev 02)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 82801GBM/GHM (ICH7 Family) SATA AHCI Controller (rev 02)
01:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications Atheros AR8132 / L1c Gigabit Ethernet Adapter (rev c0)
02:00.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR9285 Wireless Network Adapter (PCI-Express) (rev 01)
dilbert@lacey:~$

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Trådløst nett på to netbooks

Innleggav KMJ » ons 17.03.2010 19:07

geirergoy skrev:sette opp nettverk før maskinen laster Gnome?
Men den klarer det aldri...
Wlan funker ikke før operativsystemet er ferdig lastet.

Det er "Wlan fungerer ikke før desktop er lastet" du mener, og forklaringen er enkel: networkmanager.

Du har en liten applet i Gnome panelet ditt, hvor du velger nett og taster inn passord/nøkkel ikke sant?

Og det gjør du som vanlig bruker, så det blir lagret på ditt hjemmeområdet og muligens også kryptert i Gnome-keyring(eller hva nå den heter). Naturlig nok er denne informasjonen ikke tilgjengelig for boot-prosessen, og netverket kan ikke settes opp før brukeren er logget inn.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: Trådløst nett på to netbooks

Innleggav geirergoy » ons 17.03.2010 20:18

Du har selvsagt rett, og det var noe slikt jeg hadde forestilt meg.

Men hvis jeg ville at nett skulle virke før desktopen er ferdig, hva gjør man da?
Og hvorfor lagrer gnome-appletten krypteringsnøkkelen utilgjengelig for dhcpdiscover?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Trådløst nett på to netbooks

Innleggav Tertitten » ons 17.03.2010 20:29

Det svarte han på, det er network manager som starter den trådløse forbindelsen, dhcp probe gjør ikke det. Derimot sjekker den kablet forbindelse. Om du vil deaktivere dhcp sjekk under boot. Muligens må du blackliste modulen som kontrollerer dette, enten det eller deaktivere den under oppstarts innstillingene dine (har mest tro på å blackliste den i mordprobe.d)

Edit: Redigerte litt hipp som happ
Sist endret av Tertitten den ons 17.03.2010 20:53, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Trådløst nett på to netbooks

Innleggav geirergoy » ons 17.03.2010 20:32

OK. Takk.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Trådløst nett på to netbooks

Innleggav KMJ » ons 17.03.2010 20:37

geirergoy skrev:Men hvis jeg ville at nett skulle virke før desktopen er ferdig, hva gjør man da?

Om man for eksemple bruker en login server(win/samba) eller mulighet til å ssh maskinen når ingen er logget inn, da trenger man det virkelig:-)

En mulig løsning er å fjerne hele networkmanager driten, og bruke tradisjonell ifup. Eller du kan bytte til WPA Supplicant GUI og wpa_supplicant. Eller du kan få wpa_supplicant settingene til å virke med networkmanger. Det kan også være at nyere versjoner av networkmanager vil håndtere det bedre mot wpa_supplicant. Du får sjekke hva som er mest optimalt for din distribusjon og bruk.

geirergoy skrev:Og hvorfor lagrer gnome-appletten krypteringsnøkkelen utilgjengelig for dhcpdiscover?

Det skulle da bare mangle at den gjør det sånn, det er en bruker applikasjon og skal selfølgelig lagre ting i $home. Mens dhcpdiscover er ett systemprogram og skal holde seg langt unna $home(Og det kan jo være uendelig antall brukere, så i hvilken $home skulle den uansett lete?).

Erfaren
medlem i 219 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron