Terminal Server - Damn Small Linux

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Terminal Server - Damn Small Linux

Innleggav Domingus » lør 17.04.2010 22:47

Hei.

Har en gammel maskin som jeg har satt opp med DSL.
Den skal kjøre uten skjerm fremover og jeg trenger da en terminal server for å bruke denne fra en Windows maskin.

Hva er å anbefale av terminal server software?
Er LTSP det som er det å kjøre, eller er det annen "lett" programvare som kan kjøres her?

(Hvilke alternativer er de beste å velge mellom?)
medlem i 168 måneder
 

Re: Terminal Server - Damn Small Linux

Innleggav oyoy » lør 17.04.2010 22:59

Hva er det du prøver å oppnå?
Det aller meste gjør du enklest på kommandolinje, for Windows anbefaler jeg PuTTY over SSH. Hvis du sikker lokalt er den enkleste måten å få GUI å installere en lokal X-server, prøv. f.eks. Cygwin.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Terminal Server - Damn Small Linux

Innleggav Tertitten » lør 17.04.2010 23:38

Å kjøre en sshd server er vel det aller enkleste...

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Terminal Server - Damn Small Linux

Innleggav TO » søn 18.04.2010 1:14

Jeg har veldig god erfaring med NX server/client. Det er svært lite nedlastning sammenlignet med f.eks. Cygwin - http://www.nomachine.com/.
medlem i 213 måneder
 

Re: Terminal Server - Damn Small Linux

Innleggav terjejh » søn 18.04.2010 10:56

Foruten ssh som ovenfor nevnt, kjører jeg fri NX server fra NoMachine, som også har Windows klient.

Xrdp er et annet gui-alternativ som er mindre kjent, og med forbehold mht. videreutvikling/vedlikehold. Her skal man ikke trenge noe annet enn standard RDP Remote desktop klient på Windows maskinen(e) http://xrdp.sourceforge.net/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Terminal Server - Damn Small Linux

Innleggav ak » søn 18.04.2010 11:03

Jeg bruker vncserver og SSH til lignende formål. Dvs du logger inn med SSH

ssh -L5900:localhost:5900 brukernavn@servernavn

I denne SSH sesjonen starter du så VNC serveren, de fleste distribusjoner har ferdige pakker:
vncserver

På lokal (klient) maskin bruker du en VNC klient og kobler til localhost:5900 , SSH tunnelen videresender forbindelsen til serveren, slik at den er kryptert.

NX er selvfølgelig bedre (det er et ekstra lag med komprimering, på toppen av VNC, og SSH er innebygget), men jeg har ofte hatt problemer med å få det til å fungere.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Terminal Server - Damn Small Linux

Innleggav oyoy » søn 18.04.2010 15:32

Jeg er enig i mye av det som sies her.
AK: I tillegg til å være litt kranglete å få til å virke, så er vel NX mer ressurskrevende?
Enig i at NX virker som den beste løsningen for å få grafisk grensesnitt, men OP sier han har en gammel maskin uten å utdype det noe mer.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Terminal Server - Damn Small Linux

Innleggav ak » søn 18.04.2010 15:51

Det kan tenkes, men det ville forundret meg om det NX krever er nevneverdig i forhold til Xorg og programmene som kjøres.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Terminal Server - Damn Small Linux

Innleggav terjejh » søn 18.04.2010 16:45

Hos meg har NoMachines fri NX virket direkte med standardoppsett på de fleste SUSE 10.x-11.x jeg har prøvd, både på arbeidsstasjon og virtualisert server. Kanskje har jeg vært heldig. Det eneste viktige jeg kommer på å ta hensyn til er installasjonsrekkefølgen client-node-server pakkene på serveren! På klientsiden er det jo bare client å installere.

Selv med litt ekstra 'overhead' over OpenVPN ved fjernaksess, fungerer hastigheten bra. Sammenlignet med rdp tar oppkoplingen med NX litt lengre tid, men så er det fin hastighet over ADSL. Trenger man ikke X/gui over en periode, kan man om nødvendig 'avlaste' serveren ved å kjøre den ned til tekstmodus med ett trinn lavere runlevel (eller hva de enkelte distroene bruker).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Terminal Server - Damn Small Linux

Innleggav ak » søn 18.04.2010 23:33

Ah, det er nok riktig at jeg nesten utelukkende har sloss med FreeNX. Litt teit av NoMachine å plutselig kalle det "Free NX", det som før het personal edition eller noe i den duren.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]