Brannmur

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Re: Brannmur

Innleggav singer » søn 20.02.2011 15:17

Tar opp det med antivirus kjørte en gang clamav hadde masse virus i følge clamav, det skal sies at pc var ganske treg også, noen som har en forklaring?

Vedrørende firestarter brukte jeg den når jeg sist brukte Ubuntu.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Brannmur

Innleggav moroklumpen » søn 20.02.2011 18:27

Virus er pr dags dato i utgangspunktet laget for windows/mac-platformen. derfor, dersom du skulle få noen hint i Linux om virus, kan det skylles en del faktorer, og jeg stiller derfor følgende spørsmål:

Har du en windowsinstallasjonen på maskinen?
Har du tilkblet en usb-harddisk?
Lå det en
cd/dvd i maskinen når du skannet?

Har du sjekket hvor på maskinen den fant virus?

Mulig virus kan komme inn på et linuxsystem? men pr i dag kan den uansett ikke gjøre skade, såfremt den ikke er tuftet på linux, da er det bare å slette filene, som regel i din: /home/brukernavn ett sted, som oftes temp

Må si dette kan blit spekulativt da jeg selv aldri har brukt et antivirusprogram i Linux før, og har stort sett aldri tenkt over en slik mulig situasjon, nei.

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Re: Brannmur

Innleggav geirendre » søn 20.02.2011 18:56

Begrenset utvalg av AntiVirus for Linux bør man nok ikke
ta som et tegn på at det ikke trenges.
Lav brukermasse kan være en vel så viktig grunn til at AV-
produsentene ikke fokuserer på Linux.

Linux er nok "sikrere" en enkelte alternativ, men så har man
slike flotte cross-platform ting som f.eks. Java....
http://www.theregister.co.uk/2010/10/27 ... e_for_mac/
så det er ingen grunn til å ta for lett på sikkerheten i Linux heller.

Husk sunn fornuft hos den som sitter forran maskinen
er den beste antivirusen du kan få.
;)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Brannmur

Innleggav singer » søn 20.02.2011 22:10

Det er vel en grunn til at Norman kommer med oppgradert antivirus program om få mnd.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Brannmur

Innleggav singer » ons 08.06.2011 17:53

Tos-filtrering hva er det i firestarter?
er det viktig å aktivere en av alternativene der?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Brannmur

Innleggav moma » ons 08.06.2011 18:52

Hei,
TOS (Type Of Service) filtrering er kun nyttig hvis du har et stort lokalt nettverk (lokal LAN) og du vil prioritere visse typer trafikk i dette nettverket. F.eks den er nyttig når du kobler til en annen maskin via X-windows (display) protokollen og du vil gi denne typen trafikk høyeste prioritet. Jeg tror ikke enkelte brukere (her hjemme) har så stor nytte av TOS verdien.

TOS er 8-bit stort felt i nettverkspakker.
Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Type_of_Service

Litt om brannmuren i Linux:
Brannmuren (firewall) i Linux kalles for iptables. Iptables inngår i Linux-kjernen og er alltid tilstede.

Det er muligå styre denne brannmuren (iptables) fra kommandolinjen. Man bruker da "iptables" kommandoen. F.eks
$ sudo iptables -v -L

Manualen gir mer informasjon om iptables kommandoen.
$ man iptables

Men det er mye lettere å bruke "firestarter" og "gufw". Disse er grafiske grensesnitt til Linux's iptables system. Disse GUI-verktøy er mye lettere å bruke enn iptables-komandoen direkte. Alle disse skriver nye regler i iptables tabellen i Linux, så det spiller ingen rolle hva du bruker.

Jeg pleier å gjøre det som Tertitten foreslo tidligere i denne tråden:
$ sudo apt-get install ufw gufw
$ sudo ufw enable

Du kan endre iptables-regler med (fra kommandolinjen eller menyen)
$ gksu gufw
Default-verdiene er helt OK for vanlig hjemmebruk. Virus-skanning er ikke nødvendig i Linux. Virus-skannere spiser opp ressurser; cpu og minne.

Ref: https://help.ubuntu.com/community/UFW
http://no.wikipedia.org/wiki/Netfilter_og_iptables

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Brannmur

Innleggav singer » tir 18.10.2011 0:06

Har 3G -firestarter åpner kun når jeg setter den i ppo oppringt.de andre alternativene fungerer ikke for 3 g.Noen som har peiling på om firestarter er brukenes til 3g?
Har lastet ned brannmur oppsett en brannmur med kun 2 funksjoner blå og hvit ikon er den bra?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Forrige

Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]