Konto brukernavn

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Konto brukernavn

Innleggav singer » tir 01.03.2011 21:02

Er det som i windows mulig å ha flere på loggings kontoer i ubuntu, kan en opprette flere dermed komme seg fri fra administrasjon noe som vist skal gjøre det vanskligere for andre å logge seg til din maskin, slik det er i windows?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav ak » tir 01.03.2011 22:36

Jeg er ikke helt sikker på om jeg henger med.

Det største problemet i Windows er at første bruker tradisjonelt har vært medlem av Administrator-gruppen, som betyr at vedkommende har alle rettigheter og kan gjøre stor skade dersom han eller hun kjører et "slemt" program.

I Linux er det ikke vanlig at man logger inn som superbruker (root), så dette problemet er langt mindre. Man får kun superbruker-rettigheter etter å oppgitt passord til sudo eller su.

Det er ikke noe problem å opprette flere brukere på maskinen, men bruker 2,3,4... vil være omtrent like trygge som den første.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav singer » ons 02.03.2011 0:58

Ja det var Administrator-gruppen dette jeg tenkte på. Takk for svar.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav singer » tor 07.04.2011 22:12

Noen tips om hvordan noen grep jeg ta for at andre ikke kan se min skjerm.Er det instillinger i firesterter som anbefales?
Har 3G.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav singer » fre 15.04.2011 13:32

Jeg opplever at andre kan logge seg til å se min skjerm i ubuntu det får de ikke gjort om jeg oppretter en gjest konto i windows- administrator blir utilgjenglig når jeg åpner en sekundær konto i windows.
Noen forslag hva som kan gjøres i ubuntu slik at ikke andre kan kobe seg til ..

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav lmh1 » fre 15.04.2011 13:56

Nå kjenner jeg ikke så mye til evnet.
Men hva er du ute etter?

Remote desktop (Fjernstyring mulighet)?
Skjuling av brukerkontoer?

Gjestkonto er mere som en begrenset konto for gjester som ønsker tilgang til internett uten å kunne fysist gjøre instillinger på maskinen.

Er nok sikkert mulig å opprette i linux også. Men man må sikkert bruke terminal til det hvis man ønsker å kun velge "Gjest" med alle begrensinger.

Eller:
Bilde
medlem i 169 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav singer » søn 17.04.2011 17:13

Kommer til å bruke windows da mine behov ligger i at admin rettigheter blir fjernet og oppretter en ny konto uten admin rettighter.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav unbob » søn 17.04.2011 19:10

Er vel kanskje ikke noe poeng å svare da, men for å oppklare - i de fleste linux distroer er det ingen vanlige brukere som har administratorrettigheter. Under installasjon er det vanlig å sette superbrukerpassord eller legge brukeren som installerer til i admin gruppen (Ubuntu) Den som vet dette / er med i denne gruppen, har admin rettigheter, ingen andre. Nye brukere en legger til blir vanlige brukere som standard. Jeg forstår ikke helt problemstillingen din. Om du utdyper
å se min skjerm i ubuntu
kan vi sikkert hjelpe.
Er det autologin som er problemet? Opprette flere brukere? ...?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav geirendre » søn 17.04.2011 22:09

Jeg opplever at andre kan logge seg til å se min skjerm i ubuntu

Kan du forklare nærmere hva du mener?
En beskrivelse av hva de gjør, og hva de ser, slik at det er mulig å replikere feilen.
For det må være en feil, enten i påloggingen som gir andre tilgang til din konto,
eller i din forståelse av hva som er "min skjerm".

Og hva tenker du på med "min skjerm"?
Er det skrivebordet, eller dine filer eller hva?

mine behov ligger i at admin rettigheter blir fjernet og oppretter en ny konto uten admin rettighter.

Som andre har kommentert tidligere, dette er standard i omtrent alle versjoner
av Linux, inklusive Ubuntu.

:?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav singer » man 18.04.2011 22:23

re geirendre
Når jeg skriver min skjerm tenker jeg på at noen ser hva jeg til enhver tid gjør- altså de ser min skjerm ved og ha tilgang til at de ser fysisk min skjerm som i et speil.

Tar gjerne i mot tips om hva jeg evt kan gjøre.

jeg har endret til administrator under instillinger for brukere der har jeg noe som heter avanserte instillinger mulig jeg kan gjøre noen forandreinger der feks: del filer med nettverket er huket av

egendefinert var jeg satt opp som konto, klarer jeg ikke og huke av den igjen står nå som administrator, jeg er et valg til skrivebords bruker.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav geirendre » man 18.04.2011 23:09

Mulig jeg har litt tungt for det ;) men jeg skjønner ikke helt
hvordan andre kan se skjermbildet ditt såfremst du ikke bruker
en form for RDP el. der du deler ut skjermen din med andre. ???

Du mener altså at en annen person som sitter på en annen maskin
kan se skjermbildet til din maskin på hans maskin?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav singer » man 18.04.2011 23:20

Ja jeg mener noen sitter på en annen maskin å ser mitt skjermbilde.


er det instillinger jeg kan gjøre så jeg ikke deler ut skjermen min med andre?

ser ut som når jeg opprettet en ny konto så har jeg en "begrenset konto" skrivebordsbruker.får ikke tilgang til administrer systemet. Følgenede står under skrivebordsbruker:kan utføre vanlige oppgaver.kan ikke installere programvare eller endre instillinger som påvirker alle brukere

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav Kjetil Kilhavn » tir 19.04.2011 11:16

singer skrev:Ja jeg mener noen sitter på en annen maskin å ser mitt skjermbilde.

Javel, det var jo informativt. Hva gjør denne andre personen for å se ditt skjermbilde?
Alternativ 1) Kikker over skulderen din? Det er det lite du kan gjøre med i innstillingene.

Alternativ 2) Kjører et program for fjernaksess som VNC eller lignende? Skru av den automatiske innloggingen og krev passord for pålogging. Skru eventuelt av muligheten for fjerninnlogging dersom du ikke har behov for det. Hva du må gjøre avhenger av hva slags løsning for fjernaksess du har, så du må gi mer informasjon hvis noen skal kunne gi mer hjelp.

Alternativ 3) Er innlogget på din maskin med en annen bruker og har dirigert ditt skjermbilde til egen maskin? Jeg kjenner ikke detaljene rundt hvordan man eventuelt kan se det aktive skjermbildet til en annen bruker), men en av fordelene med X er nettopp at man kan logge seg på en maskin og dirigere skjermbildet til en hvilken som helst annen maskin (skjerm). Dermed kan man ha en tjener som ikke har skjerm, man kobler seg opp fra en annen maskin og får skjermbildet lokalt.

Alternativ 4) Du aner ikke? Da forstår du kanskje at det ikke er så lett for å hjelpe deg heller.

singer skrev:er det instillinger jeg kan gjøre så jeg ikke deler ut skjermen min med andre?

Det spørs om ikke heller spørsmålet like gjerne kan være hva du har gjort for å dele skjermen din med andre.... Men uansett må du gjøre noe selv for å kunne motta mer hjelp. Jeg er ikke tankeleser, og såvidt jeg vet er ikke hverken Martha eller Snåsamannen aktive i forumet, så du må nok formidle informasjon på den gammeldagse måten.

Edit: Alternativ 5) Det finnes jo også løsninger som IT-støtte bruker for å se andre sine skjermbilder for å observere hva brukeren gjør når noe feiler. Kan noe slikt være i bruk?

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav dundee » tir 19.04.2011 11:50

Hvis jeg nå forstår deg riktig, så er problemet ditt som følger:

Andre brukere (administratorer) på nettverket kan logge seg inn mot din konto slik at de ser skjermbildet ditt.
Du ønsker å sperre for dette.

Slik jeg forstår det er det to varianter her.
1. Den andre brukeren har administrator/root-tilgang. Da er det vanskelig å sperre denne ute, siden han kan overstyre de endringene du gjør.
2. Du har på et tidspunkt åpnet maskinen din for fjerntilgang.

Jeg kjenner ikke til hvilke endringer du må gjøre, men kan oppklare litt når det gjelder kontoer. I Ubuntu (Linux) oppretter man ikke administratorkontoer og brukerkontoer som i Windows. Alle kontoer er i utgangspunktet brukerkontoer/skrivebordskontoer. Når man ønsker å gjøre endringer som krever administratortilgang må man oppgi passord for administrator. Administrator i Ubuntu kalles ofte for root.
medlem i 175 måneder
 

Re: Konto brukernavn

Innleggav singer » tir 19.04.2011 14:50

Jeg har passord ,og bruker det hver hang jeg åpner ubuntu.

Skru eventuelt av muligheten for fjerninnlogging
: hvordn skrur jeg av dette?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Neste

Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]