Debian som terminalserver

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Debian som terminalserver

Innleggav arnefm » tir 05.04.2011 16:57

Hei.

Jeg holder på med et prosjekt der jeg skal sette opp en server med Debian og kjøre terminaler mot denne. Jeg har aldri satt opp terminaler i Linux før, så jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Jeg har hørt litt om XDMCP men har ikke hatt mye hell i å finne informasjon på nettet. Det lille jeg har forstått er at jeg minimalt må kjøre X-server på terminalene for å få til dette. Det er også ønskelig at det første som møter brukeren på terminalen er en innlogging til serveren, uten noen lokal innlogging først. Er det noen her som vet hvordan dette gjøres og kan forklare eller eventuelt kan henvende meg til en kilde som forklarer dette?
medlem i 156 måneder
 

Re: Debian som terminalserver

Innleggav hagenisse » ons 06.04.2011 12:55

Ta en titt på LTSP.
medlem i 197 måneder
 

Re: Debian som terminalserver

Innleggav ak » ons 06.04.2011 20:18

(Beklager, fjernet igjen... jeg er sløv i dag. Skal prøve å komme tilbake senere.)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Debian som terminalserver

Innleggav unbob » ons 06.04.2011 20:58

Hei,

Jeg har aldri satt opp en tynnklientløsning fra bunn av men testet denne med krysset kabel mellom to bærbare. Veldig lett å sette opp men ikke en permanent løsning men kan kanskje gi deg noen tips om hvordan dette virker.
Et par openSUSE LTSP lenker til som jeg fant i bokmerkene mine. Portal:KIWI-LTSP | SDB:KIWI-LTSP quick start

Mener Skolelinux installeren har et valg som setter opp en terminalserver. Sikkert noe å plukke opp der òg, og kanskje nærmere det du kommer til å ende opp med siden det er Debian (men store forskjellen er nok bare KIWI i openSUSE-lenkene over...)

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Debian som terminalserver

Innleggav hagenisse » ons 06.04.2011 23:29

Ubuntu setter også opp LTSP med en kommando. Da pxe-booter klientene.
medlem i 197 måneder
 

Re: Debian som terminalserver

Innleggav arnefm » tor 07.04.2011 11:53

Takk for tips! Jeg fikk til slutt til å sette opp med XDMCP, men det ser ut som om LTSP er langt bedre løsning. Skal prøve det så fort jeg får litt tid til overs!

Jeg har nok et spørsmål. Jeg har en Debian-maskin som skal fungere som en NAT-ruter samt en brannmur. Har laget et script som legger inn regler i iptables for å oppnå dette. Reglene virker i utgangspunktet som de skal, men noen ganger virker det som om kommunikasjonen med servere på innsiden av NAT-ruteren bli veldig treg. Jeg har lest at dette kan skyldes en "loop" i brannmuren. Reglene som blir lagt inn er følgende, der "eth1" er det interne LANet:
Kode: Merk alt
#!/bin/sh

PATH=/usr/sbin:/sbin:/bin:/usr/bin

iptables -F
iptables -t nat -F
iptables -t mangle -F
iptables -X

iptables -A INPUT -i lo -j ACCEPT
iptables -A OUTPUT -o lo -j ACCEPT

iptables -A INPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
iptables -A INPUT -m state --state NEW -i ! eth0 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

iptables -A FORWARD -i eth1 -o eth0 -j ACCEPT

iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE

iptables -A INPUT -i eth0 -p tcp --dport 2100 -j ACCEPT # SSH localhost
iptables -A INPUT -i eth0 -p tcp --dport 2200 -j ACCEPT # SSH LDAP-server
iptables -A INPUT -i eth0 -p tcp --dport 2300 -j ACCEPT # SSH Web-server
iptables -A INPUT -i eth0 -p tcp --dport 80 -j ACCEPT # Webside

iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport 2200 -j DNAT --to-destination 192.168.50.1

iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport 80 -j DNAT --to-destination 192.168.50.2
iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport 2300 -j DNAT --to-destination 192.168.50.2

iptables -A INPUT -i eth0 -j DROP

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward


Dette er mitt første brannmurscript, så alle tips til hvordan dette kan forbedres blir tatt vel i mot.
medlem i 156 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]