Hjelp til fjernstyring av PC

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Hjelp til fjernstyring av PC

Innleggav geirergoy » tir 26.04.2011 1:10

Hei!
Jeg har nylig startet med World Community Grid.
http://www.worldcommunitygrid.org/

Fire gamle laptoper kjører døgnet rundt for å bidra med rå regnekraft til prosjekter som Fight AIDS @ home, Computing for clean water, The clean energy project, Help fight childhood cancer osv...

Jeg lurer litt på å kjøpe en stasjonær maskin som ikke skal ha tastatur og skjerm, men skal stå i kjellerboden med kablet forbindelse til routeren. Slik at jeg slipper å se og høre den...

Jeg sier ikke at jeg skal kjøpe den, men jeg vurderer det.
Jeg regner med å installere Debian Stable. Er ikke sikker på om grafisk brukergrensesnitt behøves, men det er mulig.

Uansett så ønsker jeg å kunne fjernstyre denne boksen fra laptopene mine, så jeg kan fjern-sjekke at den ikke har klikket, og evt. reboote den hvis den klikker. Samt sjekke ytelsen til enhver tid.

Maskinen kommer til å benytte 100% av prosessorkapasiteten konstant i mange år. Stabilitet er viktig.
Men den vil som sagt ikke ha egen skjerm og tastatur, da det lille kottet den skal forvises til ikke er et egnet arbeidsrom for mennesker.

Dette er dels for å bidra med regnekraft til vitenskaplige prosjekter, og dels for å lære om fjernstyring av maskiner.

Tanken er å kunne styre den fra en annen maskin på samme LAN, men om det også kan gjøres fra internett uansett hvor jeg befinner meg, er absolutt et pluss.

Det jeg lurer på er hvordan slik fjernstyring fungerer i praksis.


Jeg vet ikke om planen blir realitet, men jeg ønsker uansett å lære litt av å lese svarene dere kommer med.

Og hvis dere har forslag til hardware som vil være spesiellt effektiv, er forslag også velkomne.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Hjelp til fjernstyring av PC

Innleggav Kjetil Kilhavn » tir 26.04.2011 11:23

geirergoy skrev:Jeg har nylig startet med World Community Grid.

Det er flotte greier. Velkommen etter 8-)

geirergoy skrev:Tanken er å kunne styre den fra en annen maskin på samme LAN, men om det også kan gjøres fra internett uansett hvor jeg befinner meg, er absolutt et pluss.

Google er din venn (Debian remote administration)

Når det gjelder maskinvare kan det jo hende du ønsker å skaffe deg hovedkort og nettverkskort med såkalt WOL-støtte (Wake-On-Lan) slik at du faktisk kan starte maskinen uten å være i nærheten.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Hjelp til fjernstyring av PC

Innleggav sig » søn 01.05.2011 20:53

Hvis du bare vil ha noe som fungerer, fra hvor som helst og gjennom brannmurer så prøv TeamViewer.
medlem i 211 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]